mexicansk dame, der sidder med en guitar på skødet

Mezcal-producenterne

Francisca Siza

Når du tager en slurk af din drink, tænker du så på, hvor den kom fra, eller hvem har lavet den? Det samme kunne siges om så mange ting, vi forbruger. Mad, tekstiler, råvarer... og det er dette spørgsmål, der inspirerede Francisca Sizas første langfilmsdokumentar.

Som mange store projekter startede det næsten tilfældigt. Under et samarbejde med producenten Gautier Heins om at lave salgsfremmende videoer for et drikkevarefirma mødte de Yolanda Ruiz. Hun er formand for Mujeres del Mezcal y Maguey del México, som er en forening, der forbedrer livet for mezcal-bønder og -destillatører. Francisca og Gautier blev straks fascineret af historien: En fortælling om undertrykkelse og brutalitet, men også dedikation, bevarelse og håb.

mexicansk dame inspicerer en stor træbalje med ingredienser © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

"Vi så, at de havde brug for en stemme for at bringe denne historie ud i verden," siger Francisca, "og Gautier inviterede mig til at instruere en dokumentar om emnet." Det, der fulgte, var en opslidende, men inspirerende 30-dages optagelse i Mexico, og et projekt, som Francisca siger ændrede hendes liv.

"Lige fra starten," forklarer hun, "var det et projekt, der betød meget for mig. Det handler om kvinders kamp for at blive anerkendt for deres arbejde, rejser spørgsmål om økologi og bæredygtighed og stiller grundlæggende spørgsmål om den måde, vi behandler mennesker og steder i den anden ende af forsyningskæderne over hele verden. Betyder det nok for os, til at vi ændrer den måde, vi opfører os på og støtter dem?"

"Mezcal," fortsætter Francisca, "er en drink som tequila. Begge er lavet af agaveplanter. Men mens tequila er lavet på en industriel måde, er mezcal ofte håndlavet og skabt på en meget traditionel, naturlig måde. Mange af bønderne og destillatørerne er kvinder, og de stræber efter at holde de gamle produktionsmetoder i live."

mexicansk dame, der sidder på en træstamme og væver tråde af siv © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/5.6, ISO 640

Men der er nogle traditioner, der har skullet udfordres, forklarer hun. "Kvinder fik ikke lov til at være ejere af mezcal-mærker eller -fabrikker, og derfor så de og deres familier ringe belønning for deres indsats. Over en periode på 20 år kæmpede denne kvindeforening for bedre forhold og bedre rettigheder i sektoren. De gav aldrig op, og i sidste ende fik de succes, men det var en ekstrem kamp, og en kamp, hvori vicepræsident Luz Maria Saavedra overlevede to mordforsøg."

På trods af at de ikke er blevet anerkendt eller belønnet så længe, har mezcal-bønderne altid kæmpet for at holde deres traditioner for fremstilling i live, og det inkluderer en sund respekt for miljøet, afslører hun. Det er en holdning, der er vigtigere end nogensinde i lyset af drinkens voksende popularitet og rentabilitet.

mexicansk dame, der rører i en gryde mezcal © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 640

"Der er behov for at være forsigtig," fortsætter hun, "fordi der er et stort boom i forbruget af mezcal. I de sidste to år voksede dens popularitet 10 gange eller mere i USA. Så traditionernes beskyttere er bange for, at store virksomheder kommer til deres jorder og dyrker intensivt uden at respektere økologien."

"Det er, hvad der er sket med tequila," fortsætter hun. ”Folk vil gerne købe billigere og billigere forsyninger. Tequila kommer fra staten Jalisco, og markerne der dør på grund af overudnyttelse af agaveplanter. De bør tage 10, nogle gange op til 30 år, for at vokse til deres rette størrelse, hvilket er det punkt, hvor de kan bruges til at lave god mezcal. Hvis du gør det rigtigt, dræber du ikke de umodne planter bare for at få mere produkt."

mand, der skærer agaveblade fra en plante © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/6.3, ISO 640

Ved at dokumentere historien ønskede hun også at udfordre nogle typiske stereotyper om Mexico. "Det er et meget levende, venligt land," forklarer hun, "men mange mennesker har denne klichéfyldte opfattelse af det fra film og tv. At det er ørkener, byer og slumkvarterer. Men der er så meget skønhed der. Overalt, hvor man ser hen, er der folklore og traditioner, og vidunderlige farver, især i de arbejdende kvinders påklædning."

"Det var vigtigt for mig at fange de levende farver, den landlige skønhed og den frodige grønne natur overalt," fortsætter hun. "Og jeg hverken ville eller behøvede at bruge kunstigt lys eller smarte kamerabevægelser til at pynte på det, der var foran mit objektiv. Det var bare så intenst, at alt, hvad jeg skulle gøre, var at åbne lukkeren for at fange det."

en mand og en dame, der står på hver side af en stor trætønde © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/3.5, ISO 640

Hun var også opsat på at vise venligheden og generøsiteten hos de mennesker, hun mødte. "De var så begejstrede over, at nogen fortalte deres historie, og de ville vise os alt," siger Francisca. "Vi tog til meget, meget fattige steder, og de lavede frokoster og middage til os, selvom de nogle gange gav os mad, de ikke havde til sig selv. Det var en meget ydmygende og følelsesladet oplevelse. Selvfølgelig prøvede vi den mezcal, de tilbød, når vi kunne. Det er så rent og naturligt, når det er lavet på den rigtige måde."

Undervejs var Yolanda Ruiz altid sammen med Francisca, Gautier og deres besætning. “Hun rejste med os fra dag 1 til dag 30, mens vi bevægede os rundt i fly, busser og biler og sov på vejen eller på gulvet, hvor vi camperede. Hun blev en rigtig inspiration for mig, mere som en mor end en ven. Hun er 20 år ældre end mig, men hendes energi er ubegrænset. Hun er så stærk mentalt og fysisk, og hun virkede til at kende alle. Vi tog til nogle farlige steder og kunne ikke have gjort det uden hende."

en gruppe af mænd, der graver på en stor høj © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | /1/100s @ f/10, ISO 640

Også ved hendes side var hendes Sony-udstyr, primært Sony Alpha 7S III, men også en Sony Alpha 7 IV. Begge blev brugt til video og stillbilleder. "Fordi vi altid rejser, var disse kameraer perfekte til jobbet. De er så bærbare og har så høj kvalitet, at jeg aldrig var i tvivl om, at de fangede Mexicos skønhed og karakteren af de mennesker, vi mødte, præcis som jeg så det. Med funktioner som dens geniale S-Log3-tilstand kender folk naturligvis Alpha 7S III til video, og mange tror, det betyder, at den ikke er til stillbilleder. Det mener jeg slet ikke. Jeg bruger 7S III til alt, og den tager fantastiske billeder."

Efter at have afsluttet dokumentaren, er den nu på vej til filmfestivalerne. Francisca viste den også for de involverede kvinder. "De elskede den. Men, fordi vi interviewede en stor gruppe mennesker, jokede nogle af dem og sagde 'åh, hvorfor er hun mere i filmen end mig?' og 'hvorfor bliver mit brand ikke vist mere?'," griner hun. "Men det er alt sammen en del af filmskabelse, og de var alle glade for, at de havde været i stand til at dele deres historie."

Den mest kraftfulde feedback kom dog fra Yolanda Ruiz. "Hun sendte mig en stemmebesked, næsten grædende af lykke, fordi deres stemme for første gang ville blive hørt uden for Mexico. Filmen viser, hvordan disse mennesker, ved at arbejde sammen, har styrket dem selv og ændret status quo i Mexico."

mand, der står foran en blomsterdekoration med et sværd © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/400s @ f/7.1, ISO 640

"Mest af alt tror jeg, at jeg lærte, hvor privilegerede vi er i Europa, USA og andre velhavende steder," slutter hun. "Der er mennesker over hele verden med så meget mindre end os, og selvom de altid står tidligt op, og de arbejder, og de slås, lever de ikke et liv som vores. Det er disse mennesker, der laver de ting, vi har brug for eller nyder som luksus. Vi skal lære deres historier at kende, så vi kan have mere empati. At dele den forståelse kan gøre verden til et bedre sted, og det er mit formål nu."

Udvalgte produkter

Beslægtede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt