Detaljerede historier i Alpha Universe

Kampen for Paradis

Tomas Wüthrich

Tomas Wüthrichs projekt, "Doomed Paradise", indebar, at han fulgte de sidste penan-nomader i Borneos regnskov. For ham handlede det ikke kun om at tage billeder, men om at hente inspiration fra de mennesker, han boede hos og arbejdede med gennem fem år. Og i sidste ende gav han også noget tilbage.

 

tomas wuthrich sony alpha 9 byggemaskine fjerner fældet træ fra skoven

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/13.0, ISO 1600

Tomas’ første rejse til Borneo var i 2014, som var hans første kontakt med penan-folket og deres kamp mod den aggressive skovhugst i regnskoven – deres levested. Dette bekymrede ham: "Førhen var de nomader," forklarer han, "men nu er de tvunget til at slå sig ned og drive landbrug, fordi skoven forsvinder så hurtigt."

Med bekymring og nysgerrighed som drivkraft vendte han tilbage året efter for at begynde på et egentligt projekt. Det ene år tog det andet, den ene rejse den næste, og det kulminerede i fem års arbejde, hvor han opholdte sig hos penan-folket i op til en måned ad gangen. Han opdagede et folk under forandring – åbent over for nye teknologier, men kæmpende for at holde fast deres halvnomadelivsstil.

"De ønsker ikke veje," forklarer Tomas, "og de vil ikke have, at skovhuggerne fælder deres hjem. Men de er ikke som stammer i Amazonas uden kontakt med civilisationen. Hvis de kan få transport, tager de til en landsby, og de kan sælge fjer eller horn og købe ting, men de nægter at give afkald på det hele, fordi skoven faktisk er deres supermarked. Den har alt, hvad de har behov for."

tomas wuthrich sony alpha 9 penan-nomade sidder i et skur inde i regnskoven

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/5.6, ISO 800

I løbet af sine fem års fotografering har Tomas opdaget, at tiden er vigtig. "Man kan ikke udføre et reportageprojekt som dette på tre uger," siger han, "og derfor blev jeg ved med at tage tilbage. Én gang i to uger, derefter i en måned, og endnu en måned... for at komme dybere ned i denne kultur."

Efter otte besøg i alt, det seneste i 2019, fik han penan-folkets fulde tillid. "Den grad af integration," forklarer Tomas, "betyder, at man ikke bare får romantiske billeder i skoven, men opnår noget, der er mere ægte, og man kan vise hele disse menneskers tilværelse."

tomas wuthrich sony alpha 9 penan-nomadebørn leger i et vandløb

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/9.0, ISO 1600

Med fotografering i længere perioder var Tomas afhængig af sit Sony α9’s legendariske kvalitet og vejrbestandige forsegling. "Regnskoven er absolut et krævende sted at optage," husker han. "Der er varmt og vådt, man kæmper mod kondens og fugtighed, og vi var nødt til at krydse floder hele tiden. Det er virkelig ikke et godt sted at fotografere, medmindre man har et kamera, der er bygget til det! Jeg tog to α9-kameraer med, og begge fungerede perfekt – endda også efter, at jeg på et tidspunkt faldt i floden med rygsæk på og var nødt til at tørre alt mit udstyr over bålet!"

Under disse isolerede forhold var strøm også en bekymring for Tomas, men han fandt en løsning takket være α9’s fremragende ydeevne, hvor han kunne tage tusindvis af billeder på en enkelt opladning. Alligevel lagde han ud med at tage en taske med 24 batterier med til en måneds optagelser, inden han opdagede en nemmere måde.

"På et tidspunkt mødte jeg den mandlige leder i junglen," forklarer Tomas, "og han bar en rygsæk med solceller og tre aber ovenpå! Så med solcelleenergi kunne jeg holde mit udstyr kørende. Med ét fuldt solcellebatteri kunne jeg oplade tre α9-batterier, så det fungerede rigtig godt."

tomas wuthrich sony alpha 9 regnskoven set indefra

© Tomas Wüthrich | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/2000s @ f/8.0, ISO 3200

Andre funktioner på kameraet, som virkelig var en hjælp i Tomas' projekt, var dets høje ISO-ydeevne og den lydløse lukker. "Siden jeg begyndte at arbejde med α9," fortæller han, "er mit arbejde uden tvivl blevet meget bedre. Den høje ISO-ydeevne var meget vigtig, fordi der næsten ikke er noget lys efter solnedgang, og natten er meget lang. Men fotografering ved 6400 giver udseende af en film med høj følsomhed, men medfører ingen forringelse af billedet."

Og kameraets lydløse lukker betød, at han kunne arbejde uden at forstyrre sin adoptivfamilie. "De har ikke noget imod, at jeg fotograferer," fortæller han os, "men når de ikke hører lyden, glemmer de, at man er der, og man bliver en flue på væggen. Så for mig er det virkelig det perfekte reportagekamera."

tomas wuthrich sony alpha 9 to penan-nomader ser ud til at jage i regnskoven

© Tomas Wüthrich | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/5.6, ISO 6400

"I sidste ende," fortæller Tomas, "fik jeg en masse inspiration fra penan-folket. De her mennesker virker måske eksotiske for os, men i virkeligheden er vi alle i samme båd miljømæssigt – vi er alle forbundet. Og set i det lys synes jeg, at det er vigtigt, at man ikke bare rejser et sted hen og tager noget uden at give noget tilbage."

Det var det, der i sidste ende fik Tomas til at udgive en bog om projektet. Og til penan-folket trykte han den på stenpapir, som er fremstillet af kalksten og fuldstændigt vandtæt, så det kan holde til betingelserne i regnskoven.

Vi spurgte Tomas, om han havde nogle afsluttende bemærkninger til sit projekt. "Jeg håber, at jeg også hjalp disse mennesker," reflekterer han. "De kan ikke forlade den skov, de forsøger at beskytte, men hvis jeg kan fortælle deres historie til verden, kan jeg måske hjælpe dem med at gøre det."

Udvalgte produkter

ILCE-9

Alpha 9 med stablet CMOS-sensor i fuldformat

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Relaterede artikler

Tomas Wüthrich
Alpha Universe

Tomas Wüthrich

Schweiz

Jeg skal først forestille mig billederne for at få øje på dem, når de pludselig opstår

Se profil


x