nærbillede af isfugls øje

Objektivprofil | FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II

Petar Sabol

Det er svært at fotografere dyr i naturen Man er nødt til at komme tæt på, så motivet er tydeligt i rammen, og beskueren kan se alle de utrolige detaljer, der ellers ikke umiddelbart ses … men kommer man for tæt på, skræmmer man dyret væk.

Det er derfor makroobjektiver, som regel på omkring 105mm, er det foretrukne objektiv for mange fotografer. En af dyrefotograferne mener dog, at Sonys objektiv, FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II, gør alverden til forskel.

sommerfugl med dug på plante © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/6s @ f/13, ISO 200

”Det er det perfekte objektiv,” siger Petar Sabol, en dyrefotograf, der jævnligt tager makrobilleder af bl.a. insekter og fugle. ”Et zoomobjektiv med en makrofunktion på 70-200mm gør den helt store forskel i forhold til makroobjektiver med fast indstilling og giver fotografen langt mere fleksibilitet i kraft af de mange forskellige anvendelsesmuligheder.”

to guldsmede på en plantestængel © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/13s @ f/13, ISO 250

”Den helt store fordel ligger i, at man kan have et objektiv, der er velegnet til mere tilfældig fotografering, til at bruge på rejser og lignende. Men samtidigt har det den her delvise makrofunktion,” fortæller Petar. Men objektivet rummer også andre hemmeligheder. “Hvis det bruges med 2x-telekonverteren, bliver det et 1:1 makroobjektiv. Det er en rigtig god tilføjelse til min kamerataske.”

Efter Petar fik objektivet, har det fået sin faste plads i hans kamerataske, og han har brugt det til at fotografere en række forskellige smådyr, herunder vandnymfer og guldsmede, sommerfugle og endog isfugle, både hunner og hanner.

nærbillede af hunisfugls øje © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/125s @ f/8.0, ISO 640

Petar mindes, da han for nyligt fik mulighed for at tage billeder af en hunisfugl i dens naturlige omgivelser, og hvordan det kunne lade sig gøre med hans Sony-objektiv. ”Jeg var ved at fotografere fra et telt ved den flod, hvor hunisfuglen var ved at æde,” fortæller han. ”Der var en gren, måske en halv meter fra teltet, så jeg ventede tålmodigt og uden en lyd.”

detaljer af isfugls vinge © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/100s @ f/10, ISO 3200

Objektivet var fastmonteret på hans Sony Alpha 7R V, så Petar kunne bruge den lydlyse lukker og fotografere hunisfuglen, da den landede, uden en lyd fra kameraet. Sony Alpha 7R V fokuserede objektivet så præcist, at den fik hver eneste lille detalje og det smukke ved fuglens fjerdragt med.

detaljer af fjer på isfugls krop © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/60s @ f/8.0, ISO 1000

”Det føltes bare så godt at få det billede i hus, men det er nu heller ikke så overraskende i betragtning af den teknologi, som Sony-kameraer og -objektiver har i dag. De er fantastisk gode, og derfor kan jeg tage billeder som dem her,” siger Petar.

to sommerfugle, der sidder på en plantestængel © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/15s @ f/16, ISO 200

Han kan få ufatteligt detaljerede billeder uden at skræmme insekterne væk med en arbejdsafstand på bare 96cm ved 1:1-billeder takket være objektivet på 70-200mmm f/4 og 2x-telekonverteren. Med denne teknologi, og kombineret med de færdigheder Petar har lært sig igennem årene med at tage dyrefotos, kan han opnå virkelig imponerende resultater.

”Det er altid nemmere at fotografere insekter tidligt om morgenen, hvor de stadig er i dvale. De sover endnu, og det kan jeg bruge til min fordel. Efterhånden som solen varmer dem, bliver de hurtigt mere aktive, så der er begrænset med tid til at tage billederne,” siger han.

guldsmed, der sidder på bøjet plantestængel © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/5s @ f/10, ISO 250

Ved at bruge sin foretrukne synsvinkel til telefoto kan Petar bevæge sig rundt om motivet og på den måde finde den perfekte baggrund, mens den tidlige morgensol rammer græs og blade. ”Objektivet skaber en smuk bokeh, som er med til at fremhæve motivet på billedet,” fortæller Petar. Disse smukke, slørede baggrunde er blevet et kendemærke for Petars makroserier.

Når Petar ønsker at komme tættere på sit motiv, bruger han specialknappen på objektivet til at aktivere APS-C-beskæringsfunktionen i Alpha 7R V. ”Selvom opløsningen i 7R V er 60 MP, og jeg kan beskære billederne senere, er det nogle gange nemmere at se det gennem søgeren. Med APS-C-beskæringsfunktionen kan jeg skære til i kameraet og alligevel få billeder på 26,1 MP.”

sommerfugl, der nyder morgensolen © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/25s @ f/10, ISO 100

”Jeg vil gerne vise, hvor smuk naturen er. Jo mere opmærksomme vi bliver på naturen, desto mere ønsker vi at bevare og beskytte den. Det er det vigtigste budskab,” siger Petar, og med teknologien i hans objektiv på 70-200mm f/4 Macro G OSS II og Alpha 7R V kan han tage de billeder, han virkelig gerne vil.

”Det er en fornøjelse at bruge det objektiv. Jeg er imponeret over, hvor godt det fungerer, men jeg nyder det også, fordi jeg altid bliver forundret over det og opdager nye detaljer ved de motiver, jeg tager billeder af,” slutter han.

Udvalgte produkter

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

"Jeg forsøger altid at få mine billeder til at se bedre ud uanset, hvor lang tid det tager, og hvor stor indsats det kræver"

Beslægtede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt