portræt af kvinde, der holder hånden op til ansigtet

Objektivprofil | FE 85mm f/1.4 GM

Hannah Couzens

Der er en bestemt brændvidde, som alle portrætfotografer er vilde med. ”Der er et interval mellem 70mm og 135mm, som er noget af det bedste, når man vil være sikker på, at ansigtstrækkene vises præcist og uden forvrængninger,” siger fotografen Hannah Couzens. ”Jeg kan godt lide at komme tæt på mine motiver, og eftersom mit arbejde ofte involverer hovedet, er en brændvidde på 85mm min foretrukne. Det viser personen mest præcist.”

portræt af en kvinde med store øreringe © Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/10, ISO 100

Som mange andre portrætfotografer tager Hannah sine billeder med et Sony FE 85mm f/1.4 G Master-objektiv, som hun bruger sammen med sit Sony Alpha 7R IV. ”Jeg har aldrig fundet et andet objektiv, der tager billeder lige så præcist som 85mm G Master,” siger Hannah. ”Jeg forsøger at skifte rundt og bruge andre objektiver, men vender altid tilbage til 85mm f/1.4 GM. Det sidder på kameraet 95 % af tiden.”

Kombinationen af hendes Sony Alpha 7 IV med dets utrolige 61 megapixel opløsning og den præcise opløsning, hun får med et 85mm objektiv, gør, at Hannahs kunder kan få lavet kæmpe aftryk til udstillinger af forskellig slags, uden der går detaljer tabt. ”Der er så mange detaljer, og motivet står virkelig skarpt. På udstillinger har jeg været rundt på stande, hvor jeg er gået helt tæt på mine billeder, der har været helt op til 5 m store, og hver eneste lille detalje i en øjenvippe har stået knivskarpt.”

portræt af mand med sølvfarvet hår © Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Men et objektivs effektivitet ligger ikke kun i opløsningen. Hvert enkelte objektiv er godt på sin måde, hvad angår farver og kontrast. ”Der ligger også en særlig kvalitet i kontrasten i billeder, der tages med et 85mm-objektiv. Jeg kan opnå de mest utrolige resultater med blot kameraet. Det er en god følelse, at jeg kan tage billeder lige fra min kameraskærm eller monitor og stadig være så sikker på kvaliteten, at jeg umiddelbart kan vise dem til mine kunder.”

portræt af mand, der ser væk fra kameraet © Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/4.0, ISO 100

De fleste af Hannahs portrætter er taget med studieblitz, og det betyder at hun ikke behøver åbne blænden til f/1.4 for at kunne udnytte det ekstra lys.

”Når jeg tager billeder med blænden helt åben på f/1.4, skyldes det hovedsageligt, at kunden gerne vil have et billede, der udtrykker dennes livsstil, og så er jeg nødt til at isolere vedkommende fra baggrunden. Det er sket ret ofte på det seneste, hvor kunder gerne vil fotograferes på deres kontor, men ikke ønsker, at alt andet i baggrunden kommer med. Jeg kan fotografere på f/1.4 og sløre baggrunden, så det giver noget kontekst, men uden at overdøve selve portrættet. Jeg har endda også taget billeder i vores studie, hvor jeg har brugt køkkenet og receptionen som baggrund. Hvis det sløres nok, kan det komme til at se ud, som om det er et kontor eller i det mindste et andet sted end et fotostudie. Den store blænde giver mig fleksibilitet, når jeg har brug for det.”

portræt af mand, der læner sig op ad et klaver © Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 100

Når der skal tages portrætter, er der noget, der er vigtigere end alt andet for fotografen: ”Uanset hvor fantastisk dygtig man er, hvis man ikke har en god kemi med sit motiv, vil det helt sikkert kunne ses på billedet,” fortæller Hannah. ”Jeg begynder altid med at få skabt denne kemi.”

portræt af en kvinde iført frakke med pelskrave © Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/10, ISO 100

I og med Hannah bruger en brændvidde på 85mm, kan hun holde en fin afstand til sit motiv, så de kan kommunikere med hinanden. ”Det er den perfekte afstand, så jeg kan tale med mine motiver uden dog at puste dem i ansigtet,” siger Hannah. Ved at arbejde med sine motiver kan Hannah få noget af deres personlighed frem, og derefter kan hun gå i gang med de mere tekniske dele af fotograferingen som, hvordan motivet skal posere, belysningen og eksponeringen. ”Det handler ikke om videnskab,” forklarer hun. ”Det er bare et spørgsmål om fornemmelse. Pludselig finder man en kombination, der ser ud til at vise personen, så man kan få taget et portrætbillede, der virkelig giver udtryk for vedkommende.”

portræt af mand, der sidder på kanten af en sofa © Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/2.0, ISO 100

Når der er gang i så mange ting på én gang, læner Hannah sig op ad autofokusfunktionen i Alpha 7R IV. ”Jeg har ikke brugt manuelt fokus i årevis,” indrømmer hun. ”Det føles lidt som snyd. Men Eye AF er så god, at mine billeder altid er lykkedes. Jeg ønsker ikke at blive en doven fotograf, men jeg har nok at bekymre mig om. Så hvis der er mulighed for at gøre livet bare lidt nemmere ved at bruge Eye AF, kan jeg koncentrere mig om det vigtigste: belysningen og at instruere og kommunikere med min kunde.”

Udvalgte produkter

Hannah Couzens

Hannah Couzens | UK

"Der er det øjeblik, når du tager et portrætbillede, hvor der skabes en forbindelse, og motivet lukker dig ind. Det er i det øjeblik, du tager billedet, der viser hvem de er, uanset hvem de er"

Beslægtede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt