Den majestætiske Great Rift Valley bliver revet åben af kontinentalplader, der er på vej væk fra hinanden, og løber fra nord til syd igennem Kenya. Det hårde klima byder ofte på tørke, men dette fjendtlige miljø er alligevel hjem for mange fugle og pattedyr i de verdensberømte vildtreservater. Så hvor skulle man ellers udvikle sin ide?
“Den her nye tilgang til fotografi,” forklarer dyrelivsspecialisten Will Burrard-Lucas, “er en videreudvikling af mit arbejde fra de sidste par år, hvor jeg har filmet med kamerafælder og blitz. Arbejdsmetoden havde visse begrænsninger, som jeg ville overvinde med det her projekt.”
Denne gang ville Will være til stede i stedet for at bruge fælder, og han ville have bedre kontrol over sin belysning. Så han lavede et vandhul på savannen i Kenya og byggede et skjul med lysmaster på fem meter lige ved siden af! “Jeg ville have belysningen til at indramme motiverne og på den måde skabe mere grafiske, dramatiske portrætter, mens det alligevel så simpelt og naturligt ud. Så jeg sørgede for, at belysningen indrammede motivet imod skyggerne omme bagved.”
Men først skulle dyrene komme derhen. “Jeg har arbejdet i det her område i mange år,” siger Will, “så jeg vidste, at der var mange forskellige arter og masser af dyr. Som forventet var de tilbageholdende og sky i starten, men jeg vidste, at de nok skulle komme. Jeg kan allerbedst lide sådan nogle projekter som det her, hvor man ikke ved, hvad det ender med.”
I forhold til teknikken bag belysningen af motiverne, brugte Will en blanding af dyre-egnede teknikker og hans pålidelige Sony Alpha 1 og objektiver. “Jeg var klar over, at en almindelig blitz eller anden form for direkte lys ville skræmme mine motiver væk, så jeg brugte flere røde lys til fokusering og nogle meget svage speedlights kombineret med bred blændeåbning og høj ISO. Vandhullet er kun omkring 5 meter, og jeg blokerede nogle områder med tornebuske, så dyrene ville komme og drikke lige i mit lysfelt.”
Det går altid så hurtigt, når der dukker et dyr op, og du har sat det hele klar til at tage billedet,” husker Will. “Du ved aldrig, hvad der dukker op om natten eller hvornår, men arbejdet og ventetiden er det hele værd.”
“Sony Alpha 1 var mit primære kamera under hele projektet, og sammen med 70-200mm f/2.8 GM OSS II og 400mm f/2.8 GM var det det perfekte værktøj af flere årsager,” fortsætter Will. “Den lydløse lukker er essentiel for at undgå, at dyrene stikker af og i stedet opfører sig naturligt, mens de bliver filmet. Sony har gjort det fremragende, fordi kameraets elektroniske lukker kan synkroniseres med blitzen. Desuden opfangede og fulgte Alfa 1s fokus motiverne på en helt uforlignelig måde, især ved meget lav belysning. Animal Eye AF var også pålidelig, så jeg behøvede ikke flytte rundt på fokuseringerne eller at ramme den rigtige del af dyrets hoved.”
Arbejdet med svag blitz betød også, at Alpha 1s brillante ISO-ydeevne virkelig kom til sin ret, siger Will. “Højere ISO er vigtig, fordi jeg ikke vil bruge skarpere blitz end højest nødvendigt, og det gør belysningen mere effektiv, så jeg ikke behøver skifte batterierne midt om natten. På Alpha 1 har jeg ikke noget imod at gå op til ISO 3200 eller ISO 6400, hvor jeg ikke forventer problematisk støj.”
Da alt var sat op, lykkedes det Will at få en superb samling af hverdagsfotos ved vandkanten. “Midt om natten var det, jeg var mest spændt på fra et kreativt synspunkt, men billederne fra solopgang og solnedgang satte mig på sporet af et nyt mål; at vise skjulesteder som dette her for at generere mere turisme i området. Det betyder penge, det understøtter lokalsamfundet, og det hjælper bevaringsprocessen.”
Og Wills vandhul, skabt i samarbejde med Shompole Wilderness Camp, kommer til at spille en rolle i forhold til at bidrage til at bevare de dyr, som samles der. “Livet her er afhængigt af vand, så når man skaber en ny kilde, skaber man bedre chancer for dyr i hele området. Det betyder, at de ikke skal vandre 10 km til det nærmeste vandhul, hvor de risikerer at rende ind i hyrder og kvæg på vejen.”
Og hvad angår hans ‘midt om natten’-projekt, så udvikler det sig også. “Jeg vil blive ved med at besøge vandhullet med mit Alpha 1 og mit infrarøde Sony Alpha 9, som jeg kan bruge i totalt mørke med IR-lys,” slutter Will af. “Efterhånden som klimaet ændrer sig, vil der komme forskellige dyr og bruge det. Jeg har en masse nye foto-ideer, så rejsen fortsætter, og mit trofaste Sony Alpha vil være med mig hele vejen.”
"Jeg undersøger den nyeste teknologi og overvejer, hvordan den kan bruges til at fotografere dyr på måder, der ikke hidtil har været muligt."