Over alt på kloden former floders mundinger og indløb vores landskaber, og er hjemsted for alverdens liv. De danner også rammer om landbrug, rejser og handel. De er en del af oss og vores historie. "Jeg har altid været fascineret af floder," lyder det fra rejse- og landskabsfotografen İlhan Eroğlu, som tilføjer "det er grundene til, at jeg har nydt at fotografere dem siden starten af min karriere.”
"Floder er virkelig fotografens legeplads," fortæller İlhan og smiler: "for udover deres kompositoriske fordele, giver vandet også en masse fotografiske fordele. Hvis du elsker naturskønne billeder, kan du simpelthen ikke undgå at fotografere dem!"
Som fotograf, der har rejst verden rundt og fotograferet nogle af verdens flotteste steder, påskønner han tydeligvis den simple balance, som en flod bringer til billedet. "En flod kan give dybde og berige kompositionen i næsten ethvert foto, og når den fører igennem en historisk by eller landskab, tiltrækker dens kurver øjet – enten til de menneskeskabte bygninger, eller videre mod bjergene eller havet."
"I forhold til eksponering," fortæller İlhan, "vil jeg sige, at i 80 % af mine billeder af floder, foretrækker jeg at bruge langsomme lukkerhastigheder. Det betyder ikke, at man skal forsøge at få de længste eksponeringer, men at finde timingen, som følger flodens strømning. Hvis du bruger for langsom en hastighed, vil du miste al sans af bevægelse og energi – så derfor eksperimenterer jeg med forskellige indstillinger, indtil det føles rigtigt."
"For eksempel tog jeg dette billede med mit pålidelige Sony Alpha 7R II i Tjekkiet. Vandet står næsten stille, så alt, hvad jeg behøvede, var en hastighed på 1/60 sek til at sløre overfladens refleksioner. Jeg ville gerne formidle stedets fredelighed, som var indhyllet i forårsfarver, så at fjerne skarpheden fra vandet var derfor vigtigt. Ved højere hastigheder såsom 1/250 sek eller 1/500 sek ville det være for klart og ikke have samme beroligende effekt.”
"Når lukkerhastigheden skal falde yderligere, bruger jeg neutral densitetsfilter, og jeg foretrækker styrkerne ND0.6 eller ND1.2, som skærer henholdsvis to og fire stop lys ud, men det afhænger også af lysets intensitet, som jeg tager billede af, og hvor meget, jeg gerne vil have at lukkerhastigheden skal falde. Polariserende filtre kan også være nyttige til at fjerne refleksioner på vand, men det afhænger selvfølgelig af om refleksionen er vigtig eller ej!"
Lys er også vigtigt, og giver en scene liv. "Solopgang, solnedgang og blå timer er mine foretrukne tider at tage billeder af floder," fortæller İlhan. "Og selvom, jeg altid foretrækker naturligt lys frem for kunstigt lys på floderne, kan menneskeskabt lys også fungere godt. Dette billede blev taget i Annecy i Frankrig. Det blev taget før solopgang, og refleksionen fra havet, udglattet af de fire sekunders lukkerhastighed, bidrager til en mystisk stemning i den historiske by."
İlhan roser opløsningen og skarpheden til Sony Alpha 7R IV, som giver hans scener liv. "Alpha 7R IVs 60MP-opløsning er enestående," fortæller han, "og kombineret med fjernelsen af et optisk lavpasfilter foran sensoren, som jeg har oplevet det på andre kameraer med lavere opløsning, kan jeg fange alle de rige detaljer i scenerne, som jeg har arbejdet hårdt på at finde og optage. Ofte bruger jeg også fokusstabling for at få mest ud af dette. Så, på dette billede fra Prag, har jeg brugt en eksponering på 1/60 sek ved f/11 og ISO 100, hvor jeg fokuserer fra nær til fjern på tværs af flere billeder, og kombinerer dem under redigering. Det giver mig den perfekte skarphed lige fra det, der er foran listen, til de fjerne bygninger."
Ved at udnytte Sony Alpha 7R IVs fantastiske detaljer og skarphed, sørger İlhan for at bruge et stærkt og stabilt stativ, når han fotograferer ved flodens bred. "Selvom disse Alpha-kameraer og objektiver er vidunderligt lette," fortæller han, "så kan jeg stadig godt lide at bruge et højkvalitets-stativ. Nogle gange har jeg dog brug for at hoppe i vandet for at få det perfekte billede. Så lange støvler kan være en fordel!”
Og når det kommer til objektiver, har han to hovedobjektiver: FE FE 12-24 mm f/2.8 GM samt FE 24-70 mm f/2.8 GM. "Hvis jeg ikke ønsker at lægge for meget vægt på forgrunden, bruger jeg 24-70 mm, som er et perfekt og alsidigt landskabsobjektiv," fortæller han, og fortsætter: "men hvis mit billede har en kraftig forgrund, foretrækker jeg at bruge en ultra-vidvinkel med 12-24 mm. Det brede synsfelt og tætte fokusering lader mig fremhæve detaljerne tæt på kameraet. Dét kan du se på mit billede af blomsterne ved floderne i Provence.
Ser man på fremtiden, hvor ser İlhan så at hans fascination af floder vil føre ham hen næste gang?
"Jeg ville elske at tage billeder ved Fjaðrárgljúfur Canyon, på Island, med mit Sony-kamera," slutter han. "Det er et naturligt vidunder. Flodens strømning skifter konstant, og den er omgivet af bjergkløften, som giver den en helt ny dimension. Men uanset, hvor jeg tager billeder næste gang, kan du stole på, at mit Alpha-udstyr vil være med mig."
"Verden er ét stort lærred for mig. I alle lande, jeg besøger, maler jeg mine egne billeder ved at fotografere"