mand sidder i en ishule

Dybfryseren

Tolis Fragoudis

“Du siger ingenting, du ønsker ikke at lave støj, du oplever en særlig ro. Det er som en slags stille respekt og beundring for naturens skønhed”, fortæller Tolis Fragoudis om de skjulte ishuler, der er skabt af Schweiz’ Roseg-gletsjer – noget, som han har forsket i og fotograferet de seneste år.

mand står på en ishule med solen bag sig © Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/10, ISO 64

Turen til ishulerne tog Tolis hele tre timer i dyb sne og over en frossen sø, mens temperaturen faldt til -25 ºC ved gletsjerens fod i dalen – “det kræver sin indsats at nå frem”, griner han. “Vi nåede frem med snesko og havde også en slæde med til vores udstyr, fordi jeg ikke kun medbringer ét kamera og ét objektiv, når jeg gør sådan noget her!” Tolis havde planlagt både stillbilleder og videooptagelser og medbragte tre kameraer: Alpha 7S II, Alpha 7R III og Alpha 7R II sammen med et 12-24mm f/4 G-, 16-35mm f/2.8 GM-, 24-70mm f/2.8 GM- og 70-200mm f/2.8 GM OSS-objektiv, en kardan, en drone og derudover også sikkerhedsudstyr, reb og forplejning.

inde i en blå ishule © Tolis Fragoudis | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Takket være Sony Alpha-kamerahusenes kompakte størrelse og lette vægt har fotografer som Tolis mulighed for at vælge, om de vil bære på mindre eller medbringe mere udstyr – stadig uden at skulle slæbe for meget. “Hvis du sammenligner disse kameraer med DSLR’er, så er de virkelig lette”, fortæller Tolis os, “og når alt kommer til alt, fordi jeg er sådan en, der elsker at have en masse udstyr med mig, så kan jeg medbringe endnu mere! Jeg er helt sikkert en hybridfotograf, jeg laver både stillbilleder og videooptagelser, så det giver perfekt mening for mig at blande Alpha S og R”. Han fortæller videre, at “der også er andre fordele ved at vælge disse kameraer. Jeg fik f.eks. mest ud af den høje opløsning og det dynamiske frekvensområde med lange eksponeringer i hulerne med Alpha 7R III, og jeg lavede også håndholdte optagelser på de mørkeste steder med den fantastiske høje ISO-støjydeevne på Alpha 7S II”.

Ser op på himlen inde fra en blå ishule © Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 80

De udfordrende forhold var ikke et problem for hans kameraer, fortæller Tolis – faktisk er det mennesket bag udstyret, der fryser først. “Vi har en talemåde her i Schweiz”, griner han, “der findes ikke kulde – kun dårlig påklædning”. Deroppe er minus 20 ºC normalt, og hvis du er forberedt, så er det fint. Batterierne bruges hurtigere ved disse temperaturer, men så kan du bare tage flere med. Kameraerne fungerer perfekt. Det virkelige problem er dine fingre!”. Når du endelig er nået frem til disse fantastiske steder, så handler det at indfange deres ubeskrivelige skønhed og levende farver af is, simpelthen om det helt grundlæggende; nemlig god komposition og eksponering, fortæller Tolis.

Det er selvfølgelig et fremmed miljø", fortæller han, "men som med alle landskaber, så gælder det om at få mest muligt ud af lyset og linjerne i motivet. Du skal huske, at det er vand, du har med at gøre, så det reagerer forskelligt på lys, afhængigt af vinklen og tid på dagen – lige som søerne i bjergene. Hvis du sad der hele dagen og observerede isen, så ville du også opleve forskellige farver – fra blå til grøn".
ser ud fra en ishuse med en synlig solstjerne © Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/800s @ f/8.0, ISO 50

For at få mest ud af farverne i de mørke huler bruger Tolis lange eksponeringer og sætter sin lid til det begrænsede lys, der finder vej gennem isen eller reflekteres fra hulens indgang. “Jeg fotograferer alt manuelt”, fortæller han, “og jeg bruger tit neutrale Density-filtre til at øge eksponeringstiden, og jeg fotograferer i RAW. En længere eksponering giver mange flere data på billedet. Som du kan se på billedet her, så er det skarpere og dybere, og alle de fantastiske farver og toner kan trækkes ud i efterproduktionen. Mens jeg fotograferer, tænker jeg allerede på, hvordan jeg kan få mest ud af disse intense scener”.

inde i en blå ishule med et mønstret loft © Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5s @ f/4.0, ISO 320

“Skønheden på disse steder”, afslutter Tolis, “bliver man virkelig afhængig af. Gletsjerens bevægelse og den konstante optøning og genfrysning gør, at formationerne er helt anderledes, hver gang du tager tilbage. Det er simpelthen fantastisk”.

“Men for både gletsjeren og hulerne gælder det, at muligheden for at se dem aftager med tiden”, siger han trist, “Jeg tog tilbage for nylig, men laverne gjorde det for farligt. Laviner er jo en naturlig del af alperne, men de forekommer hyppigere pga. den globale opvarmning. Om få år er gletsjeren, broerne og hulerne nedenunder måske væk, og vi er nogle af de sidste, der har set dem, og det er jeg taknemmelig for”.

Udvalgte produkter

Tolis Fragoudis

Tolis Fragoudis | Switzerland

"Mit mål er at leve mit liv fuldt ud"

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt