saltaflejringer i grotte

En dokumentar under jordens overflade

Massimo Siragusa

Et godt kamera er ”livets salt” – helt nødvendigt, når der skal tages billeder med stort engagement og ekspertise. Massimo Siragusa havde brug for begge dele i forbindelse med sit seneste projekt, hvor han skulle dokumentere de underjordiske saltminer på Sicilien med sit Sony Alpha 7R IV.

mønstre dannet af salt i grotte

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 24mm f/2.8 G | 15s @ f/22, ISO 400

”Minerne ligger i tre forskellige byer, Racalmuto, Petralia og Agrigento,” forklarer han, “Jeg fotograferede dem som en del af et større projekt, der omhandlede øens forskelligartede landskaber. Minerne leverer salt til brug i både fødevarer og industrien, men det helt utrolige ved dem er deres størrelse. De er blandt de største i Europa.”

et kig gennem bred tunnel i saltmine

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 5s @ f/20, ISO 400

Det var dog ikke uden udfordringer at dokumentere det, han så. ”Under så komplekse forhold kan man ikke bevæge sig rundt på egen hånd,” husker han, ”derfor ledsagede en af minens medarbejdere mig undervejs. Vi kørte ca. 30 km om dagen i en firhjulstrækker, hvor vi gjorde holdt, hver gang jeg syntes, der var mulighed for at tage et godt billede – ca. 800 m under jordoverfladen.”

Massimo er en vældig fortaler for fordelene ved Sony Alpha 7R IV’s design og konstruktion til denne opgave. ”Det er et robust letvægtskamera, der kan tilpasses mange anderledes situationer – det bliver faktisk ikke mere anderledes end en 800 m dyb saltmine,” smiler han. ”På grund af kameraets størrelse og vægt havde jeg ikke brug for et stort stativ, og jeg kunne derfor arbejde hurtigere og lettere. Dets autofokus virkede imponerende godt i mørket, selv når jeg tog portrætfotos af minearbejderne.”

kranfører i en saltmine

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 1/50s @ f/5.6, ISO 1600

”Det er meget svært at tage billeder i en mine. Især fordi der er så megen aktivitet dernede,” siger han og fortsætter, ”På trods af de store ventilationsanlæg er luften fuld af saltstøv. Når de store gravemaskiner arbejder i klippevæggen, genererer de så meget støv, at man ikke kan ånde. Efter 8-9 timers fotografering i minen er man bare taknemmelig for at komme tilbage til overfladen igen. Det er nogle fantastiske omgivelser, men lettelsen er lige så stor, som var man en dykker, der kommer op efter luft.”

stor gravemaskine i en saltmine

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 0.6s @ f/20, ISO 400

Med al den salt i luften bliver kameraets modstandsdygtighed over for vejret også vigtig. ”Jeg har altid stolet på den effektive støvbeskyttelse i mine Sony-kameraer og -objektiver,” indrømmer han. ”Jeg var faktisk slet ikke nødt til at bruge ekstra beskyttelse til udstyret nede i minerne. Jeg skulle bare udvise lidt sund fornuft og kun skifte objektiver i bilen – og selv der, kun når støvet havde lagt sig på bunden af bilen. Det tog lige lidt tid, men det er altafgørende under den slags forhold og med udstyr, hvor delene kan skiftes rundt.”

”Ud over støvet var sigtbarheden også lav, fordi der ikke er noget naturligt lys så langt under jordens overflade,” fortsætter han. På trods af det foretrak Massimo at bruge det lys, der var, herunder sikkerhedslamper, skæret fra bilens forlygter og sine egne lomme-LED’er, til at lyse lidt op. ”Jeg er faktisk ikke særlig vild med at bruge professionel blitz eller store lamper, da de kan ændre, hvordan et sted fornemmes.”

stor gravemaskine bagest i en grotte

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 1s @ f/20, ISO 400

For at kompensere for det manglende lys tog Massimo billeder med kameraet monteret på et lille kulstofstativ og med lange eksponeringstider, nogle gange op til 2 minutter, hvor han brugte blitzindstillingerne i sit Sony Alpha 7R IV-kamera og en særskilt lysmåler. ”Med kameraet låst,” forklarer han, ”kan man med lamper oplyse forskellige områder eller flytte lamperne under eksponeringen og dermed skabe spændende effekter.”

”Jeg brugte to Sony Alpha 7R IV-kameraer i saltminerne,” husker han. ”Deres vigtigste fortrin er den imponerende kvalitet af de filer, de frembringer. Mange tænker, at det med et Alpha 7R IV kun handler om opløsning, men her kom sensorens utrolige, dynamiske rækkevidde virkelig til sin ret. Med den kunne jeg belyse motivet på forskellige måder i samme ramme uden at bekymre mig over, om dele af det forsvandt i lyset eller skyggerne.”

cirkulært saltmønster i en hule

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 2s @ f/22, ISO 400

Sammen med sine Alpha 7R IV-kameraer har Massimo valgt at bruge en treenighed af Sonys små, lette og hurtige objektiver i G-serien. “Jeg brugte FE 24mm f/2.8 G, FE 40mm f/2.5 og FE 50mm f/2.5 G,” fortæller han, “og det gav mig en virkelig god lyssamlende sammensætning med lav vægt, hvilket var helt perfekt til forholdene.”

På trods af de udfordrende omgivelser lykkedes projektet takket være Massimos velafprøvede, udforskende tilgang. ”For mig er fotografering historiefortælling. Det betyder, at man skal bruge tid på at lære historien rigtigt godt at kende,” runder han af. ”Det er aldrig et mål i sig selv at tage et flot billede. Jeg vil gerne dokumentere de følelser, som et sted udstråler, og derfor er jeg nødt til at lukke stedet ind. Til det formål vælger jeg ganske enkelt de bedste redskaber til at indfange de følelser.”

Udvalgte produkter

Massimo Siragusa

Massimo Siragusa | Italy

"For mig er fotografering først og fremmest en måde at udtrykke mig på"

Beslægtede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt