studie af et par hænder i dæmpet belysning

Toptips: Portrætter i svagt lys

Adrienne Surprenant

Min portrætserie er en del af et reportageprojekt om Kipsigis-folket, som jeg udførte for den canadiske avis Le Devoir sammen med journalisten Anne-Marie Provost. Jeg blev inspireret til at tage portrætter af enkeltpersoner, som er fuldt ud involveret i kampen for deres samfund og historiske retfærdighed.

diskret portræt af en mand, der ser væk fra kameraet © Adrienne Surprenant | Sony α7 IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 1600

Brug det naturlige lys til din fordel

Når du optager midt på dagen i Afrika eller noget andet sted i verden, står solen højt på himlen og er meget kraftig. Dette lys ovenfra skaber høj kontrast og ikkeflatterende portrætter, så jeg bringer mine motiver inden for, når det er muligt. I stedet for at være afhængig af lys direkte fra solen, bruger jeg lys gennem et vindue til at skabe en mere klassisk, som en malers, Clair-obscur-lysstil.

Jeg kan lide den måde, som dette blødere men direkte lys kan afsløre og skjule aspekter i fysiognomi, en persons ansigtstræk, og skabe en mystik og fortælle en historie, som kan forbedre følelsen i billedet.

portræt af en mand med skæg, der ser væk fra kameraet © Adrienne Surprenant | Sony α7 IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 1600

Brug et fast objektiv

På mit Alpha 7 IV vil du finde Sony Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA eller FE 35mm f/1.4 G -masterobjektivet monteret. Jeg bruger 35mm-objektivet til det meste af mit reportagearbejde, og 55mm-objektivet til mine portrætter og detaljebilleder. Brug af et fast objektiv i stedet for et zoomobjektiv sætter mig i stand til altid at huske på billedet og min placering i nye situationer. Den opfattede begrænsning gør udstyrsbrug naturlig og sætter mig i stand til at fokusere på øjeblikket, følelsen, historien og de mennesker, jeg er sammen med.

Hvis jeg bringer flere objektiver, tungere eller større udstyr, kunne det skabe en barriere mellem mig og de mennesker, som jeg fotograferer.

dæmpet portræt af en kvinde, der ser væk fra kameraet © Adrienne Surprenant | Sony α7 IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/50s @ f/6.3, ISO 1600

Brug kontinuerlig AF til at hjælpe med reframe

Autofokussen på Alpha 7 IV-kameraet og alle Sonys Alpha-kameraer, er selv i dæmpet belysning meget præcis, hvilket gør det utroligt nemt at optage og med viden om, at motivets øjne vil være i fokus. Ved brug af kontinuerlig fokus forbliver objektivet låst på motivet, så jeg har mulighed for at flytte rundt og se på, hvordan lyset falder på ansigtet, og finde den bedste komposition.

studie af en mand, som ser ædel ud © Adrienne Surprenant | Sony α7 IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 1600

Manuelt eksponere til fremhævelser

Lige siden jeg samlede et kamera op for første gang, har jeg altid optaget i fuld manuel eksponeringstilstand. Med tiden er valg af blænder, lukkerhastighed og ISO-følsomhed blevet helt instinktivt og hurtigt.

I sådanne clair-obscur-situationer eksponerer jeg til den lyseste del af billedet, så jeg ikke brænder fremhævelserne til rent hvidt, men fastholder detaljer og tekstur over det hele. Jeg kan lide at have en blænde på over f/5.6, når jeg optager indenfor på den her måde og vil justere de andre indstillinger i overensstemmelse hermed. I en opstillet portrætsituation kan lukkerhastigheden være relativt langsom, da der ikke vil være noget bevægelsesslør fra et motiv, som bevæger sig.

portræt af en mand med en jumper med V-udskæring © Adrienne Surprenant | Sony α7 IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/320s @ f/5.0, ISO 2500

Brug ikke et stativ. Brug SteadyShot

Som fotojournalist er det vigtigste at være så let som mulig. Jeg medbringer mine to Sony Alpha-kameraer og en notebook, men intet stativ eller noget andet til at holde kameraet stabilt. Jeg optager ofte inde i små rum, så som telte, hvor et stativ ville være fyld og ubrugeligt. Jeg kan stole på den indbyggede SteadyShot-billedstabilisering på kameraet til at modvirke eventuelle kamerarystelser. Jeg stoler også på sensoren i mit Sony-kamera til at optage med en høj ISO-følsomhed uden at miste kvalitet og detaljer. Disse to funktioner i Alpha 7 IV betyder, at jeg ikke har behov for et stativ.

portræt af en kvinde med en lys, farverig skjorte © Adrienne Surprenant | Sony α7 IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/6.3, ISO 1600

Historien er i detaljen

Da jeg for første gang så billeder udskrevet i stort format, blev jeg forbavset over, at billederne havde masser af detaljer i skyggerne, og intet blev tabt i fremhævelserne. Størrelsen på udskrifterne betød, at ansigterne blev levende. Jeg kunne se alle detaljerne, f.eks. porer i huden. Disse detaljer, der blev optaget af sensoren, fik portrætudskrifterne til at føles mere levende og hjalp med at fortælle enkeltpersonens historie.

Udvalgte produkter

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt