Jeg hedder Alan Stockdale, og jeg har et videoproduktionsselskab, der hedder Foundlight Productions, som jeg startede i 2004 – vi laver kreativt indhold fra koncept til levering. Jeg arbejder med mange forskellige kunder, herunder bureauer og direkte med forskellige brands. Jeg er også brand-ambassadør for Manfrotto, Litepanels, Atomos, Schneider Kreuznach og Sony, som jeg har lavet filmkampagner for. Musik er hjertet i de fleste af mine projekter, og ved at fokusere på hastighed og rytme skaber jeg historier, der involverer disse sanser.
Zapper
"Zapper" er en farverig kortfilm, der er optaget alene på FE 50mm f/1.2 G Master-objektivet. Den foregår på to lokaliteter: i en spilarkade og i et parkeringshus. Konceptet opstod ud fra et simpelt billede, jeg havde af en række blinkende lys i baggrunden på en scene, et billede der virkelig ville fremhæve bokehen af denne imponerende f/1.2 Master Prime. Hovedpersonen i arkadescenen er en gamer, der er ganske uimponeret af udvalget af spillemaskiner, indtil han finder en retromaskine, som han bliver lidt for glad for. Hans entusiasme forstyrrer og irriterer arkadevagten, der er en person, som du ikke skal komme på kant med, og begivenhederne tager nogle uventede drejninger.
Første indtryk af optagelse med FE 50mm f/1.2 GM
Objektivet har en så hurtig blænde, at jeg kun planlagde at tage nogle enkle optagelser med helt åben f/1.2-blænde for at fremhæve bokehen, men jeg kunne virkelig lide billedernes look, og efter at have brugt den på settet fortsatte jeg med at optage med helt åben blænde, hvilket gav filmen et meget filmisk look.
Den kompakte størrelse gjorde det velegnet til brug med små kamerahuse (f.eks. Alpha 7S III) på en kardan, og det var hurtigt at skifte mellem første lokalitet, hvor jeg optog på en FX6, og til anden lokalitet, hvor 90 % af optagelserne blev lavet på kardan med Alpha 7S III.
Ved at kombinere FE-objektivet i fuldformat med FX6 og Alpha 7S III kunne jeg fuldt ud udnytte den vanvittig nøjagtige autofokus. Ved at bruge ansigtssporing på FX6 og touch-sporing på Alpha 7S III, mens kardanen blev flyttet, var der ingen problemer med at holde mit motiv knivskarpt, og samtidig fik jeg den beige bokehbaggrund. f/1.2-siden af objektivet er helt fantastisk.
Disse 2 kameraer er særligt gode ved lav belysning, og hvis du kombinerer dem med dette objektiv, kan du i de fleste situationer uden problemer optage i sLog3 (hvis du ønsker en lav dybdeskarphed).
Hvilke hurtige videotip vil du give til en potentiel ejer af det nye objektiv?
Dette objektiv giver dig kontrol over en lang række dybdeskarpheder, der sammen med Sonys nyere kameraer og autofokusmuligheder gør det muligt at opnå præcis, knivskarpt fokuspunkt. Jeg har tidligere haft forskellige f/1.2- og f/1.4-objektiver og været nødt til at indstille fokus manuelt. Det kan være super svært at ramme det ønskede fokuspunkt, og det tager ofte nogle forsøg at få det rigtige billede. Med Sonys kameraer og de nyeste autofokussystemer er der større chance for, at du rammer fokus ved f/1.2 i første forsøg, så du får fuld kontrol over, hvordan den skal se ud; autofokussen er super selv ved f/1.2!
Er der en sidste ting, du vil sige til Alpha Universe-fællesskabet om dine oplevelser med det fremtidige nye objektiv og om at optage lige netop dette projekt?
Det har været et rigtigt sjovt projekt at optage kun med ét prime-objektiv, og det er en god måde at disciplinere sig selv med en enkelt brændvidde. Jeg har en række G Master-objektiver og dette 50mm prime er kærkomment udstyr i min kamerataske – et objektiv, som jeg vil bruge til mange optagelser i fremtiden.
Vores passion for at skabe originale historier kombineret med en besættelse af at bruge det mest innovative udstyr har ledt os til at skabe filmkampagner fra koncept til levering.