Detaljerede historier i Alpha Universe
Detaljerede historier i Alpha Universe
Number Six
optaget med Alpha 7S III 

António Morais 

Jeg hedder António Morais – jeg er filmfotograf og Sony Ambassador fra Portugal. Fra en meget tidlig alder fik jeg via min far smag for billeddannelse – fra maleri til fotografering og film. Jeg indså snart, at det statiske billede ikke var nok til at udtrykke mine tanker, og jeg vidste, at jeg ville noget mere. At fryse et øjeblik kan være ren magi, men at lade det leve i en ramme var en større udfordring. Efter endt uddannelse optog jeg stadig videoer, hvilket forstærkede min passion for filmfotografering. Jeg har rejst i over 30 lande og altid med mine bedste rejsekammerater – mine kameraer og mit udstyr. Under vanskelige optageforhold forholder jeg mig roligt, husker, hvor priviligeret jeg er, fordi jeg tror på, at mit arbejde hjælper folk ud at rejse enten i den virkelige verden eller i den fiktive via mine billeder. Jeg fik for nylig mulighed for at optage med det nye Alpha 7S III og besluttede mig for at teste det på et filmsæt under optagelsen af mit nye projekt: "Number Six". 

Number Six: Valg af det rigtige udstyr til Alpha 7S III

Til denne kortfilm har jeg valgt en meget enkel og alsidig opsætning for at få mobilitet i optagelsen. Jeg brugte et SmallRig-bur, en Atomos Ninja V-monitor, en baseplade, stænger og støtte til min matte-boks.

Til lys valgte jeg en opsætning alene med LED-lys. Jeg er vild med dem, fordi de er så hurtige og nemme at samle. Og med hjælp fra Filipe Ferraria (gaffer) og Pedro Teixeira (lysassistent) opnåede vi nogle meget komplekse lyssætninger på kort tid. Et eksempel på, hvor svært det var, er f.eks. optagelsen indvendigt i Planetariums dome, hvor vi blev nødt til at bruge projektorlyset som vores grundeksponering, der endte med at blive 24 b/sek. 1/30 af et sekund ved 16.000 ISO. Hvor utroligt det end lyder, så arbejdede vi med nogle af vores biograflyskilder ved kun 5 til 10 %!

Et andet vigtigt aspekt var at vælge de rigtige objektiver. Og det skulle helt sikkert være G Master-objektiver, fordi de er designet specifikt til at udnytte det bedste ved Sony-kameraerne. Til andre stemninger valgte jeg 24mm f/1.4 GM, 135mm f/1.8 GM og 400mm f/2.8 GM OSS.

Og endelig skulle lyddelen laves i efterproduktion. Af hensyn til historiefortællingen skulle vi bruge et lyddesign, der matchede kortfilmsstilen. Instruktøren Ricardo Teixeira arbejdede tæt sammen med vores musikkomponist Daniel Carvalho om at opnå den lydhistorie, som stykket krævede.

António Morais komponerer et billede på sit kamera

Number Six: Valg af de rigtige indstillinger på Alpha 7S III

Generelt set mener jeg, at Alpha 7S III er mere modent og velafrundet end de tidligere Alpha 7S-modeller til filmoptagelser, som I kan se i videoen. Jeg optog i 4K (UHD) fra 24p til 120p og ved den højeste opløsning og en mindre komprimeret videokodning (XAVC-S-I) ved 10-bit 4:2:2 for at få det bedste ud af billedet i alle vores lyssætninger.

Vi valgte billedprofilen S-log3/S-gamut3 for at opnå den bedste dynamik, fordi scenerne indeholdt masser af kontrast. Hvidbalancen blev indstillet til hver scene. Farveklassificering skete sammen med farvelægger og DIT Stéphane Sagaz, og vi udviklede en LUT for at få mest ud af det dynamiske område og S-log3/S-gamut3. Dette gav alle på sættet et indblik i den ønskede, endelige optagelse. En meget vigtig proces, der viser alle involverede retningen for den færdige film. At lave LUT'en i forvejen var også nyttigt, da den igangsatte redigeringsprocessen og gav os et godt udgangspunkt.

I forbindelse med autofokus justerede jeg hastigheden og sporingsfølsomheden for at kunne emulere et manuelt rack-fokus. Kameraet opførte sig eksemplarisk undtagen, da det var helt mørkt, overraskende nok. Under disse særlige lysforhold var det nemt at låse fokus på en bestemt position og vente på, at lyset blev tændt igen, så der kunne fokuseres på et ansigt igen. I disse situationer brugte jeg manuelt fokus med Fokushjælp, der er en sand fornøjelse med den nye elektroniske søger og LCD-skærmen. Og nu vi taler om skærmen, så er berøringsintegrationen og den nye menu med til at gøre kameraet endnu mere flydende og brugervenligt. Batteritiden og varmeafledningen er også meget imponerende set fra brugerens side, især på sådan en dag, som vi havde med 16 timers optagelse.

Number Six: Efterproduktionsprocessen

Efterproduktionen er en vigtig proces hos Golpe Filmes. Vores workflow kræver samtidig involvering af Adobe Premiere Pro og Davinci Resolve. Til dette projekt omkodede vi optagelsen til en mere håndterbar fil til redigering i Premiere, og vi linkede originalfilerne til den endelige klassificering. I denne endelige proces blev det hele meget bedre og kreativt med 10-bit 4:2:2-farvesampling.

Instruktøren, den assisterende instruktør Ana Moreira og farvelægger Stéphane Sagaz arbejdede sammen om redigeringen. Vi valgte en stil, hvor vi er i en æra, hvor pastelfarver er mainstream. Jeg kan virkelig godt lide at udfordre den tilgang, og derfor valgte vi nogle mere hårdtslående og kontrastfyldte billeder ved at bruge lysforhold og farvekontraster på sættet og forfine lys og farver med et skær i efterbehandlingen. Jeg har altid godt kunne lide det forstærkede udtryk, og jeg beundrer filmfotografer, der viser sig selv i deres arbejder. To af mine største inspirationskilder er Roger Deakins ASC og Vittorio Storaro ASC, der begge arbejder inden for grænserne af lys og farve.

António Morais indstiller fokus på sit kamera

Filerne fra Alpha 7S III er meget bedre end fra de tidligere modeller. Den største forskel er naturligvis 10-bit 4:2:2, men der er også noget andet. Det er som om, at Sony har skruet lidt på farverne, så hudtoner bliver mere naturlige og rene, og det er rigtigt godt. Misforstå mig ikke – de tidligere modeller var også gode, men de var begrænset af en dybde på 8 bit.

Et andet vigtigt aspekt ved at optage en kortfilm er filoverførselshastighederne. De nye CFExpress Type A-kort er vildt hurtige! Vi kopierede et fyldt 160 GB-kort på under tre minutter på sættet. Jeg kan f.eks. tydelig huske, at jeg afleverede kortet til Francisco (1. AD) og fik det lynhurtigt retur mellem opsætningerne. Jeg spurgte bagefter Stéphane, om det var sikkert at formatere det, og han svarede ja; han havde kopieret det hele to gange! Det siger alt om teknologien bag disse kort.

Endelige tanker omkring brug af Alpha 7S III på et sæt

Som jeg nævnte før, så er dette et mere velafrundet og modent kamera til professionelt brug end forgængerne. På sættet oplevede jeg et problemfrit kamera, der aldrig svigtede mig. Jeg har brug for et stabilt og pålideligt kamera, og det fandt jeg i Alpha 7S III. Jeg kan ikke bruge tid på at genoverveje mit udstyr på sættet – jeg skal bruge al min tid på at være kreativ.

Udvalgte produkter
ILCE-7SM3
a7S III med pro film-/stillbillede-egenskaber

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Relaterede artikler