fugle-flyver-rundt-i-træerne-med-solnedgang-bagved

Byens sjæl

Thomas Kakareko

Som sporvognsskinner snor sig gennem Berlins Mitte-distrikt, hen mod det ikoniske fjernsynstårn Berliner Fernsehturm, står en ensom figur iblandt de konvergerende linjer, omridset af den lave sol. Scenen har gennemslagskraft, skønhed og en menneskelig kerne. “Sådan har jeg vist altid betragtet gadefotografering,” siger dens skaber, Thomas Kakareko. “Selv fra begyndelsen er det som om jeg altid har taget gadebilleder som var lige så dokumentariske som de var smukke. Jeg har altid brugt byens geometri som rammen og brugt ledende linjer sammen med lyset – det var instinktivt.” Bevæbnet med sit Sony Alpha 7R IV, kan Thomas fange disse øjeblikke og “vække byen til live med lys”.

En mand går foran et højt tårn omridset af solen

© Thomas Kakareko | Sony α7S II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/9.0, ISO 125

Så specielt som den gyldne time er, er det kun en del af Thomas’ billeder, da det kræver nøje planlægning og udvælgelse for at få det rette skud, alt imens uret tikker og lyset skifter. “Man har brug for, at der sker noget i det lys,” forklarer han, “og jeg kigger som regel efter scener med energi. Jeg kombinerer disse situationer med steder, hvor jeg ved, at der kommer til at være mennesker, der krydser gader, indrammet i lys – allesammen dele af det større billede. Det er det menneskelige element, selv hvis det kun er lille eller i silhuet, der fortæller historien på billedet. Heldigvis har jeg arbejdet i Berlin så længe, at jeg ved, hvor og hvornår lyset er bedst i de mere travle bydele, så handler resten blot om tålmodighed.”

En kvinde går væk fra toget mod solnedgangen

© Thomas Kakareko | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/400s @ f/10, ISO 125

Et godt eksempel på tålmodighed kan ses i et andet af Thomas’ billeder, som er taget med Sony Alpha 7R IV, hvor den gyldne farve flyder ind igennem en af byens broer og danner rammer omkring en anden enkelt figur, der står nedenunder. “Jeg har som regel en specifikt opbygningen i tankerne inden jeg går i gang med at tage billeder,” forklarer han. “Og for dette skud var det et spørgsmål om at finde det og så at vente indtil alt faldt på plads. Undervejs kan der nogle gange være for mange mennesker, eller endda en varevogn i vejen… men før eller siden kommer det perfekte øjeblik. Det er sjældent muligt at komme et sted hen og se, at det er perfekt med det samme!”

En figur står alene under en bro ved solnedgang

© Thomas Kakareko | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/400s @ f/4.0, ISO 100

I dette tilfælde, ulig mange af sine mere traditionelle gadebilleder, brugte Thomas en FE 70-200 mm f/2.8 GM-linse på sit Sony Alpha 7R IV, og opbygningen blev valgt på afstand. “Jeg stillede tingene op på en trefod,” forklarer han, “og ventede i en halv time. Jeg lod myldretidens scener udfolde sig. Sådanne længere brændvidder er fantastiske til at finde scener indeni andre scener og de der specielle små øjeblikke indeni storbyen. Deres komprimering viser også stedets storhed.”

“Men typisk er min ynglingsopstilling at bruge en 24-70 mm f/4 på et at mine Alpha body-kameraer,” forsætter han. “Hvad jeg elsker ved denne kombination med den spejlløse body, er at den er superlet, så perfekt til gadefotografering. Jeg kan ikke lide at bære på meget vægt, ikke engang en rygsæk, hvis jeg kan undgå det. Det distraherer mig.”
En mand står på en skorsten og kigger ud på en spektakulær solnedgang

© Thomas Kakareko | Sony α7S + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 160

“En anden fordel, når man arbejder med solnedgangsscener er de fantastiske elektroniske søgere (EVF) på Sony-kameraet,” fortsætter han. “Jeg kan godt lide at skyde i tilstanden manuel eksponering og live feedbacken fra søgeren betyder, at jeg kan se præcis, hvordan eksponeringen bliver. Udover at jeg kan skyde med RAW-filer fra Alpha’et, der er fuld af dynamisk rækkevidde, betyder det også, at jeg kan sikre den perfekte balance af detaljerne i de lyse områder og i skyggerne.”

“Som med meget gadefotografering, har mine solnedgangsbilleder også brug for at kunne fange bevægelse,” siger Thomas, “så jeg støtter mig til autofokus-funktionen ved mit Sony-kamera for at fange emnet, såvel som den høje lysfølsomhed, der gør, at jeg kan fryse emnerne fast i deres bevægelse. Det meste af tiden står folk ikke stille og det gør heller ikke jeg, så selv mod solnedgangens glød, skal lukketiden forblive hurtig. Når de er brugt sammen, er det nærmest umuligt at tage et sløret billede.”

En majestætisk bygning med en solnedgang bagved

© Thomas Kakareko | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8, ISO 800

Slutligt, udover al planlægningen og det tekniske arbejde, der ligger bag hans strålende billeder, er det inspirerende at høre, at Thomas stadig kan blive enormt påvirket af at fotografere solnedgange. “Muligvis min yndlingssolnedgangsscene er af en cyklist, der cykler videre ind i lyset,” siger han. “Billedet blev taget under den første nedlukningen i Berlin, i en tid, hvor jeg havde mistet al min inspiration og en del af mit arbejde. Det syntes bare umuligt for mig at bryde ud af den cyklus.”

En mand på cykel kører mod lyset

© Thomas Kakareko | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/8.0, ISO 250

“Men en aften var jeg ude at spise,” smiler han, “og jeg så solnedgangen på himlen og noget inde i mig reagerede på lyset igen, så jeg tog fat i mit Alpha 7R IV. Lige pludselig dukkede den her fyr på cykel op fra siden og kom ind på billedet, og i et sekund føltes det, som det havde i starten. Derefter tog jeg mere ud igen og efter et par uger, følte jeg mig som fotograf igen.”

Thomas Kakareko

Thomas Kakareko | Germany

"Som fotograf forsøger jeg at være usynlig – jeg fanger situationer og øjeblikke og jo mindre, folk bemærker mig, jo bedre bliver resultatet."

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt