I foråret 2020 var Holland, lige som en stor del af resten af verden, i lockdown. Reaktionen på COVID-19-virussen påtvang mange restriktioner for det normale hverdagsliv. Og mange fotografer har følt et behov for at dokumentere disse hidtil usete restriktioner. Portræt- og gadefotospecialisten Brendan de Clercq siger, at restriktionerne er hans drivkraft i forhold til hans gadeprojekter, så da lockdown var en realitet, var der kun én ting at gøre: forvandle den til en opgave ved brug af hans α6600.
"Jeg er gadefotograf af hjertet," forklarer Brendan, "og jeg elsker at give mig selv opgaver. Det er det, der gør fotografering sjovt, og det tvinger mig til at være kreativ. Så som reaktion på denne lockdown – som er en halv lockdown her i Holland – har jeg fotograferet de tomme gader i Alkmaar, der er min hjemby, og Amsterdam, som ligger tæt på. Det er en virkelig underlig situation, fordi gaderne normalt ville være fyldt med turister og de lokale beboere."
De menneskeforladte gader er helt sikkert et usædvanligt syn, men for at gøre opgaven sværere satte Brendan endnu en restriktion for sig selv, nemlig at fotografere i det tidsrum, der normalt er myldretid.
"Denne kontrast giver virkelig disse billeder ekstra indhold for mig, og jeg brugte flere teknikker for at indfange følelsen af ubehag på gaderne," forklarer han. "Jeg fotograferede med et E 10-18mm f/4 OSS-vidvinkelobjektiv i stedet for et 35mm, som ellers er mit typiske valg til gadefotos, for at illustrere tomheden. De fleste af billederne er taget fra jordhøjde, højt oppefra eller med vinklede kompositioner," fortsætter han, "hvilket ikke er den sædvanlige tilgang til gadebilleder. Det er ikke en normal synsvinkel. Og det var det, jeg søgte, fordi det ikke er en normal periode."
Den vipbare berøringsskærm på α6600 var medvirkende til at skabe nogle af disse billeder, da Brendan fik mulighed for at fotografere fra jordhøjde uden besvær. "Det er på alle måder et fantastisk kamera til gadefotografering," siger han. "Når man bruger skærmen, bliver man nogle gange mere kreativ, fordi man på en måde ser det færdige billede mere klart med en fysisk ramme omkring det. Og jeg kan vende og dreje skærmen i alle retninger. I mit portrætarbejde vil jeg gerne have en forbindelse til motivpersonen gennem søgeren, men ved disse opgaver er jeg glad for at arbejde med den store, klare hovedskærm."
"Når det er sagt," fortsætter han, "er den elektroniske søger på α6600 placeret til venstre i klassisk afstandsmålerstil (i modsætning til mit α7R IV, som har en søger på midten), og det gør det muligt at bruge begge øjne og se, hvad der er på vej ind i billedet. Så hvis man kan lide at arbejde på den måde, er det helt parat til det. Og selvom det er kompakt og let, har det masser af funktioner til fælles med mit fuldformatkamera, f.eks. menuerne og muligheden for tilknytte sine mest anvendte indstillinger til Fn-knapperne. Jeg kan overlappe mine objektiver og stadig få flotte resultater, og det har endda avancerede funktioner som f.eks. AF-sporing i realtid. Der er meget at være begejstret for!”
Dette er et af Massimos yndlingsbilleder fra projektet, og det forener mange af hans motiveringer i en klassisk gadekomposition. "Det viser en gade, der normalt er fyldt med biler," forklarer han, "så der er denne åbenlyse forandring, men der er også stregerne på gaden. Det er restriktionerne, men der er stadig den menneskelige ånd, hvis skygger bryder stregerne – og på vejen har nogen skrevet 'the show must go on'."
Andre steder ser man disse fysiske begrænsninger i Brendans billeder med myriader af låger og hegn, der lukker af for vores udsyn til gaderne. "Et af mine andre yndlingsbilleder er dette af McDonald’s," siger han, "fordi det ser ud, som om skraldespanden er en person, der står alene udenfor. Det ser ud, som om han gerne vil lukkes ind. Han er os."
Bemærk: For at fotografere denne reportage fulgte Brendan reglerne for social afstand, som er angivet i den hollandske regerings lockdown-regler. Følg de gældende lockdown-regler i dit land, og pas på dig selv.
"En dag laver jeg det mest perfekte portræt. Et, der indfanger følelserne fuldt ud. Det er derfor, at jeg hæver barren for min fotografering hver eneste dag"