gruppe mennesker, der sidder på bil om natten

Den endeløse horisont

Alexandru Don

Som filmfotograf har jeg altid været af den mening, at objektivet er lige så vigtigt som selve kameraet. Det er, når alt kommer til alt, objektivet, der indfanger lyset og former billedet, så vi kan fortælle en historie med vores billeder. Og for mig er der ikke noget, der er vigtigere, end at have et objektiv, der er fleksibelt. Et, der kan tilpasses mange forskellige situationer og hjælpe mig med at indfange selve essensen af en situation.

Lige med det samme jeg fik Sonys FE 20-70mm f/4 G-objektiv i hånden, blev jeg imponeret over dets størrelse og vægt. Det har en perfekt balance mellem kompakthed og holdbarhed, så det er nemt at håndtere og behageligt at anvende i længere tid ad gangen. Men det er ikke bare ergonomisk behageligt – selve objektivet er af en enestående kvalitet. Jeg blev virkelig slået af skarpheden og billedkvaliteten. Hvert eneste skud blev krystalklart og rigt på detaljer.

Hvad angår ydeevne, er det en drøm at bruge objektivet. Dets autofokus var lynhurtig og præcis, og sporingen kunne ikke være bedre. Selv når lyset drillede, fungerede objektivet godt. Og hvis man er til Eye AF, vil man kunne glæde sig over at vide, at objektivet også giver imponerende resultater med den funktion.

En anden enestående funktion ved objektivet er dets evne til at fokusere umærkeligt (såkaldt ”focus breathing”. Jeg lagde knap nok mærke til det, når billedet ændrede sig, mens objektivet fokuserede, hvilket er en væsentlig fordel. Og ringen til det manuelle blænde er en fin detalje, som giver mig endnu bedre kontrol over mit arbejde.

alexandru don, der holder et sony fx6 med et sel2070g påsat

Det mest imponerende ved objektivet (og generelt ved Sonys objektiver) er dog nok, hvor nemt det kan bruges sammen med mine kameraer. Jeg behøver aldrig bekymre mig over, om de kan bruges sammen, eller om funktionerne nu også virker – alt fungerer bare perfekt sammen. Så er der én ting mindre, jeg skal bekymre mig om, når jeg koncentrerer mig om at få taget det perfekte billede.

Jeg fik for nyligt mulighed for at bruge det nye FE 20-70mm f/4 G til en musikvideo og en reklame for en ekstremsport – og jeg blev ikke skuffet. I første omgang til at skyde musikvideoen, hvor jeg brugte mine Sony-kameraer FX6 og FX3. Her viste objektivet sig at være en en fleksibel traktor. Med det brede område kunne jeg nemt skifte mellem nærbilleder og mere brede landskabsbilleder, og billedkvaliteten var helt utroligt god hele vejen igennem. Objektivet klarede sig flot under forskellige lysforhold, fra indendørs fotos ved svag belysning til udendørs situationer i klart lys.

Den egentlige test af objektivet kom dog, da jeg skulle fotografere reklamen for ekstremsporten, hvor vi skulle skyde i frysende koldt vejr. Objektivet fungerer ikke bare uden problemer i det barske vejr, men bredden i brændvidder gjorde hele forskellen for mig. Jeg kunne bruge samme objektiv til både de helt brede skud og nærbillederne, hvor jeg zoomede ind, så jeg sparede kostbar tid ude på stedet. Og da jeg satte det sammen med en gimbal, viste objektivet virkelig, hvad det kunne. Der er kun ét ord for de fine, stabile optagelser, det fik ind, og det er imponerende.

Og selv på en klar dag, hvor solen skinnede ubarmhjertigt, klare objektivet at give flotte resultater. De spændende situationer og hudtonerne blev gengivet perfekt, og billedkvaliteten var generelt helt i top.

Kort sagt er FE 20-70mm f/4 G-objektivet virkelig værd at satse på. Hvad enten jeg skyder en musikvideo, en reklame for ekstremsport eller bare hverdagens små øjeblikke, bliver resultaterne altid helt utrolige. Med dens mange brændvidder, den fantastiske billedkvalitet og høje driftssikkerhed foretrækker jeg dette objektiv i min kamerataske. Hvis du har brug for et nyt objektiv, kan jeg varmt anbefale at forsøge med det her – du vil ikke blive skuffet.

sony fx3 med mikrofon og sel2070g-objektiv påsat

20-70mm f/4 G Vs 24-70mm f/2.8 GM

Når der skal vælges objektiv, er der meget at overveje: brændvidde, blænde, billedkvalitet mv. Og hvis du står og vakler mellem et Sony 24-70mm f/2.8 GM og et 20-70mm f/4 G, er du ikke den eneste. Begge objektiver fungerer perfekt for både billedfotografer og filmfotografer, men hvad er det rigtige for dig?

Selv havde jeg fornøjelsen af at bruge begge objektiver og er kommet til at sætte pris på de særlige egenskaber, de hver især har. 24-70 GM er en klassisk traktor af et objektiv med en bred brændvidde og et klart blænde, som mange vil vælge at bruge i forskellige situationer. Men for mig er der nogle fordele, der vejer tungt ved 20-70mm objektivet, som gør, at det er min favorit.

alexandru don, der holder et sony a7sm3 med et sel2070g påsat

For det første er 20-70mm væsentlig lettere og mere kompakt end 24-70mm. Det betyder måske ikke umiddelbart så meget, men hvis man skal slæbe rundt på sit udstyr en hel dag, tæller hvert eneste gram. Jo mindre, det er, og jo mindre, det vejer, desto nemmere er det at håndtere og desto mere bekvemt er det at bruge i længere tid ad gangen.

Men størrelsen er ikke den eneste fordel ved 20-70mm. Billedkvaliteten er også i top. Objektivet giver skarpe, detaljerige billeder med en virkelig god farvegengivelse, og dets autofokus er hurtigt og nøjagtigt. Derudover er objektivet fyldt med en række avancerede teknikker som umærkelig fokusering (såkaldt ”focus breathing”) og en avanceret optik, der er med til at give smukke, billeder af biografkvalitet.

Altså selvom både Sonys 24-70mm og 20-70mm er virkelig gode objektiver, foretrækker jeg personligt det sidste. I kraft af dets kompakte størrelse, gode billedkvalitet og avancerede tekniske løsninger er det et enestående godt valg for både billedfotografer og filmfotografer.

Udvalgte produkter

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt