par kysser i et værelse med dårlig belysning

Lys din vej op

Kate Kirkman

I en tid med ultrahurtige linser og kameraer som Sonys Alpha-serier, hvis ISO-ydeevne betyder, at fotografer stort set kan tage billeder i mørket, er det så stadig nødvendigt med blitz til et bryllupsfotografi? “Det mener jeg helt bestemt,” siger Kate Kirkman, professionel bryllupsfotograf bosiddende i Storbritannien.

omrids af par, som kysser med lys bagfra © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/5.0, ISO 320
”Selvom mine Alpha-kameraer er fantastiske,” fortsætter hun, “kan ingen menuindstilling eller eksponeringstilstand erstatte den måde, en blitz giver dig udfyldningslys eller lader dig adskille et motiv fra dets omgivelser på en smuk måde. Blitz handler om at tilføje lys der, hvor der ikke er noget, men også om at forme og motivere det lys, som allerede er i kulissen, for at gøre den endnu mere betagende.”

Så hvem anden ville være bedre til at afprøve Sonys nye HVL-F60RM2- og HVL-F46RM-flashguns spækket med funktioner til at hjælpe fagfolk og kreative mennesker?

For at fungere for fagfolk og kreative personer har en blitz brug for masser af styrke, men det er af afgørende betydning, at den tilbyder det output på en måde, som er kontrollerbart og konsekvent. “Med deres respektive guidenumre på 60 og 46 var både HVL-F60RM2 og HVL-F46RM fantastiske i den henseende,” forklarer Kate, “og da jeg manuelt indstiller min hvidbalance på kameraet, kunne jeg se god konsekvens i den lysfarve, de gav. Det er ikke noget, du kan regne med blandt dårligere modeller. Blitzens zoom-område er også virkelig nyttigt,” fortsætter hun. “Især HVL-F60RM2s 20-200 mm-indstilling, der går godt i spænd med den slags linser, som professionelle bryllupsfotografer er tilbøjelige til at bruge såsom FE 24-70 mm f/2.8 GM og FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS. Og de bredeste 20 mm- og 24 mm-indstillinger hjælper virkelig med at udfylde modifikatorer som softboxes med lys for at få en mere dæmpet effekt eller umodificeret belyse et større rum.”

Brudgom, der står i en døråbning og ser ind i kameraet © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 500

Begge de nye blitz tilbyder fuld TTL-måling samt en tilstand, der hurtigt lader fotografer skifte de indstillinger til fuld manuel tilstand og fintune dem derfra. “Det er en arbejdsmetode, som passer perfekt til min tilgang,” siger Kate, “og jeg er sikker på, det vil være det samme for mange andre fagfolk. Det betyder, at jeg kan begynde med et godt eksponeringsudgangspunkt for det omgivende lys og blitz-styrken og herefter ændre min eksponering på kameraet, for eksempel til at klippe en smule mere omgivende lys ud eller ændre blitzens styrke for at give den noget mere liv. Jeg fandt også Alpha 1s evne til at hjælpe mig med at se den manuelle eksponering virkelig brugbar. Jeg indstillede AEL-knappen til forhåndsvisning af billedresultat, og det viser mig, hvad de omgivende lysindstillinger giver, mens den almindelige visning via EVF er meget lysere for at hjælpe mig med at fokusere. Blitzene påvirkede heller ikke på noget tidspunkt Alpha 1s fantastiske autofokus til ansigts- og øjesporings.”

brud og brudgom, som kysser i skumringen © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 135mm f/1.8 GM | 1/200s @ f/4.0, ISO 160

Ved at bruge HVL-F60RM2 og HVL-F46RM på og af kameraet kunne Kate afprøve, hvordan begge håndterede og kommunikerede i grupper, hvor der blev brugt flere blitz. “Begge modeller har en fantastisk konstruktion,” siger hun, “og der er ingen slingren, når de er anbragt på kameraets hotshoe-adapter, så det føltes alt sammen meget sikkert.” For Kate var konstruktionen også vigtig, når hun brugte modifikatorer. “Uanset hvor god en blitz er, vil den næsten altid behøve modificering for at kunne anvendes til, hvad fotografen har i tankerne. Men det betyder også, at der skal sættes belastning på blitzhovedet, og nogle blitz af lavere kvalitet vil hænge eller bøje, når du gør det, så du kan ikke placere dem ordentligt. Der var ingen af de problemer med de nye modeller, og jeg kunne vinkle dem lige, som jeg ønskede, selv med mit MagMod-udstyr fastgjort.”

par, som står på en trappe © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 320

I fler-blitz-opsætninger brugte jeg en HVL- F60RM2 som en trådløs styrer,” fortsætter hun, “og det er det rene barnemad at ændre indstillinger på den måde ved at skrue op og ned for styrken. Disse blitz bruger et radiolink, hvilket var særligt nyttigt i omkring stedets arkitektur. Den slags kontrol er vigtig, hvis du arbejder uden en assistent eller har placeret blitz på steder, hvor du ikke let kan nå dem som højt oppe eller langt bag ved motiverne, som vi gjorde i masser af tilfælde.”

stillbillede af bruden og gommens vielsesringe på et bord © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/200s @ f/9.0, ISO 125

"Måske det mest imponerende ved de nye blitz var den måde, de fungerede så problemfrit uden Sony Alpha 1s elektroniske udløser,” siger Kate. “Elektroniske udløsere har virkelig ændret tingene for bryllupsfotografer. Ikke kun fordi de giver os mulighed for at arbejde i fuldstændig stilhed og fotografere på steder, hvor vi ellers ville være i vejen eller forstyrre stemningen, men de accelerer også kameraets billedhastighed ud over, hvad den mekaniske udløser tillader. Det giver mig muligheden for at udvælge det perfekte øjeblik, og uanset om det er blikket fyldt med kærlighed, som forbinder parret, eller at fange deres ansigter utilsløret i en storm af konfetti, så er det essentielt for at tage det perfekte billede.” Under opsætning til dét ene øjeblik, hvor konfetti indhyllede parret, “var jeg fuldstændig blæst bagover af højhastigheds-blitzens ydeevne,” fortsætter hun. “HVL-F60RM2 skød mindst 20 blitz i sekundet og sprang ikke et eneste over. Det er aldrig set før.”

Bryllupper indbyder til alle slags fotomuligheder, men for at indfange dem, skal en blitz kunne klare opgaven, og med HVL-F60RM2- og HVL-F46RM, der tilbyder en stødreresistent, støv- og fugtsikret ydeevne, kunne Kate arbejde uden bekymringer. “I et tilfælde,” fortæller hun, “ønskede jeg at oplyse parret ved et sprudlende springvand, så jeg satte HVL-F46RM op på mit medfølgende stativ, lod den hvile på kanten og sænkede den ned i vandet. Uden vandforsegling ville jeg ikke have turde gøre det – og særligt ikke i en rigtig bryllupssituation, hvor jeg ville have været afhængig af lyset resten af aftenen.”

omrids af par, som kysser i et springvand © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/5.0, ISO 320

"Disse nye blitz,” slutter Kate af, “vil helt sikkert være en stor hjælp for bryllupsfotografer. De fungerer fejlfrit med Sonys system, og det vil have enorm betydning for mig fremadrettet at kunne bruge dem med en elektronisk udløser. Når du tilføjer konstruktion og håndtering er de et indlysende valg for enhver Sony-bruger, som gerne vil lege med lyset, og jeg tror, at det vil åbne op for masser af muligheder for alle slags fotografer.”

par, som står under et gigantisk træ © Kate Kirkman | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.5, ISO 250

Udvalgte produkter

Kate Kirkman

Kate Kirkman | UK

"Jeg jagter altid lyset. Lys gør det almindelige til det magiske" – Trent Parke
Brent Kirkman

Brent Kirkman | UK

"Jeg jagter altid lyset. Lys gør det almindelige til det magiske" – Trent Parke

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt