krøltoppet pelikan i luften

Objektivprofil | FE 300mm f/2.8 GM OSS

Gustav Kiburg

Gustav Kiburg har fotograferet pattedyr, insekter og fugle under alle forhold – fra den iskolde polarcirkel til det varme og fugtige Ecuador – så vi stoler på hans dømmekraft, når det handler om at vælge det rigtige objektiv. Gustav er lige kommet hjem fra en tur til den smukke græske sø Kerkini, som danner hjemsted for de krøltoppede pelikaner. Vi satte os ned med ham til en snak om hans tætte parløb med yndlingsobjektivet – et Sony FE 300mm f/2.8 GM OSS.

en krøltoppet pelikan, der stirrer ind i kameraet © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/1600s @ f/5.6, ISO 1000

Man bliver nemt overvældet over lyset og fuglene ved Kerkini-søen. “Det er et af de bedste steder at fotografere fugle i Europa,” siger Kiburg. “Flere tusinde arter – heriblandt mange sjældne og truede – gør holdt der under deres træk. Om vinteren er det et helt perfekt sted at fotografere pelikaner. De smukke, farverige fugle er ekstra flotte på den tid af året, hvor hannerne skal gøre sig klar til parring, og fjerdragten er på sit ypperste.”

en pelikan i profil i det varme eftermiddagslys © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/6400s @ f/5.6, ISO 2000

Gustav brugte en meget lille båd til at komme så tæt på pelikanerne som muligt, og det var vigtigt for ham at begynde allerede kl. 6.30 om morgenen. “Lyset er bedst på den tid af dagen, og alle farverne i deres fjerdragt står allertydeligst frem.”

Bortset fra, at det giver en fordel at fotografere i de gyldne timer, hvilken rolle spiller lyset så i forhold dit FE 300mm f/2.8?

Et fast objektiv som 300mm-objektivet giver som regel en bedre fotokvalitet sammenlignet med et zoomobjektiv,” svarer han, “men for at få fuldt udbytte af objektivet skal der rent fysisk tilstrækkeligt med lys ind i det. Til mine fotos ved Kerkini-søen monterede jeg objektivet på mit Sony Alpha 1 sammen med telekonvertere fra Sony på 1.4x og 2x.”
pelikan med orange næb og krøllet hår © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/5.0, ISO 1000

“Objektivets fysiske vægt er virkelig vigtig, når man arbejder håndholdt og prøver at fange fugle i flugten, for i de situationer kan man ikke bruge et stativ,” forklarer Gustav. “Mit 300mm vejer kun 1470 g, så jeg kan bruge det flere timer i træk. Sådan er det ikke med prime- eller zoomobjektiver. Hvis man bruger et objektiv som f.eks. FE 400mm f/2.8 GM OSS, der ellers er fantastisk, kan man ende med rystende arme efter længere tids brug.”

krøltoppet pelikan i flugt © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/10000s @ f/4.0, ISO 2000

“I forhold til at fange lyset,” fortsætter han, “ville et f/4-objektiv selvfølgelig veje endnu mindre, men når man fotograferer i svagt lys, vil holde motiverne adskilt og arbejder med telekonvertere, er det helt essentielt at have en blænde på f/2.8. Mit 300mm er et fantastisk objektiv i sig selv, men det er især, når jeg bruger det sammen med en telekonverter, at det virkelig kommer til live.”

“Det er også et imponerende skarpt objektiv, og det er en anden vigtig faktor, når man overvejer at bruge telekonvertere,” siger Gustav. “Telekonvertere fungerer bare bedst, når man har et fast objektiv af høj kvalitet. Man kan også få noget godt ud af at bruge dem sammen med zoom-objektiver, men ikke i samme grad. Med det her geniale objektiv som udgangspunkt kan jeg tilføje en konverter på 1.4x og få et objektiv på 420mm f/4 eller en konvertermodel på 2x og få et superskarpt objektiv på 600mm f/5.6. Hvis man begynder med et objektiv med en mindre blænde, er der meget mindre at hente ved at tilføje en telekonverter.”

pelikan, der glider gennem vandet © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/6400s @ f/5.0, ISO 1000

“I praksis betyder det, at jeg kan bruge objektivet for sig selv, når jeg fotograferer større dyr, og tilføje en telekonverter på 1.4x, når jeg skal fange store fugle, eller en telekonverter på 2x, når fuglene er små eller ikke er helt så trygge ved mig,” fortsætter han. “Sammen med mit Alpha 1 har jeg et samlet kit, som jeg kan fotografere stort set alle slags dyr med, og jeg kan have alt udstyret i én lille taske.”

Når Gustav bruger sit yndlingsobjektiv sammen med sit Alpha 1, ender han med så flotte fotos, at det næsten føles som snyd. “Man får en så god AF-hastighed, skarphed, opløsning og stabilisering, at man næsten kun kan give fotografen skylden, hvis der går noget galt. Det er som om, kameraet og objektivet siger, ‘Jeg er klar – er DU klar?’ Så jeg sørger altid for, at alt er helt klart, før jeg begynder at tage billeder. Jeg kender AF-indstillingerne, og jeg ved, hvilken eksponering jeg skal bruge. Jeg stoler på, at kameraet og objektivet klarer resten. Jeg behøver ikke engang tjekke, om billedet er skarpt.”

pelikan, der kommer op på land og rører vandet med den ene vinge © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/1000s @ f/5.6, ISO 400

Gustav peger på et af sine yndlingsfotos fra Kerkini-søen: en pelikan, der glider henover vandet i det gyldne morgenlys og blidt rører vandoverfladen med vingespidsen. Hele motivet er lige så krystalklart som søen. “Det tog jeg med mit 300mm og min 2x telekonverter”, forklarer Gustav stolt, “og det er så superskarpt, at du kan se vanddråberne på pelikanens fødder og bryst. Det her objektiv giver mig en fantastisk kvalitet til en bred vifte af motiver, og det vejer så lidt, at jeg kan bruge længere og længere tid på at gøre det, jeg holder allermest af.”

Udvalgte produkter

Gustav Kiburg

Gustav Kiburg | Netherlands

"Dårligt vejr er farvevejr"

Beslægtede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt