filminstruktør i junglen med sit sony fx30

På stranden | Afprøvning af det nye FX30

Sjoerd Wesselink

Jeg hedder Sjoerd – et typisk hollandsk navn, der er helt umuligt at udtale, hvis man ikke kan tale vores mærkelige sprog! Jeg begyndte mine første eksperimenter med at optage film i 12-års alderen, men der gik 12 år mere, før det gik op for mig, at man faktisk kan leve af at lave film, og at det kan bruges til at udtrykke sig med. Uden nogen form for uddannelse inden for film eller idéer om, hvor jeg skulle starte, oprettede jeg en YouTube-kanal, hvor jeg kunne dele mine videoer. Samtidigt begyndte jeg at arbejde som PA på filmset for at få erfaring og tjene lidt penge. I løbet af de sidste fire år jeg er blevet mere og mere interesseret i at lave dokumentarfilm og fortælle historier i kraft af stærke billeder.

Første erfaringer med at bruge Sony FX30

Eftersom jeg mest bruger Sony FX6 og FX3 – det var vildt godt at fotografere med FX30, for funktionaliteten var stort set den samme. Jeg nød især det super hurtige autofokus, der er virkelig pålideligt. Selv i mærkelige situationer – som i et undervandshus – fungerede det fantastisk. Dual Base ISO er meget praktisk i de fleste tilfælde. Jeg koblede min Base ISO Switch sammen med med min ISO-knap foroven, så jeg hurtigt kunne veksle mellem de to. Men jeg tror, at det bedste ved FX30 er, at formfaktoren er den samme som ved FX3, så alt mit udstyr, også mit undervandshus, kan bruges sammen med det. Nåh ja, og så lige en ting mere: størrelsen. Eftersom huset er så lille, betyder det ingenting at rejse rundt med det.

sony fx30 med skærm bagpå, der viser den scene, der er ved at blive optaget

Jeg filmer ofte langt væk – det kan være i den indonesiske jungle eller fra en sejlbåd i de norske fjorde. Jeg arbejder hurtigt, når jeg filmer, så enten virker det, eller også kikser det, og jeg får måske aldrig chancen igen. Jeg er en stor tilhænger af manuelt fokus, men i mange tilfælde gør autofokusset i FX30 det meget bedre end mig. Størrelsen på kameraet er også vigtig for mig. Det ville slet ikke have fungeret at rejse til en øde ø i Indonesien med et større kamera, men fordi kameraet er så lille, er tilbehøret det også. Jeg kunne derfor have alt det med, vi ville, og alligevel holde listen over vores udstyr på et minimum.

gruppe af mennesker, der ser på skærmen bag på et sony fx30 på en trefod

Efter min mening danner det her kamera bro mellem stillbilledkameraer med videofunktion og et rigtigt filmkamera (der også kan tage billeder). Det er helt utroligt med de funktioner, der rent faktisk er i så lille og kompakt et hus med et avanceret kamera. Og med APS-C-sensoren kan udviklerne bruge billigere glas, så kameraet bliver endnu mere attraktivt for mange filmskabere, der vil have mere kvalitet. De optagelser, der kommer ud af kameraet, er bare flotte. Når billedet er eksponeret ordentligt, er det nemt at få det til at se ud, som om der er brugt et større FX-kamera.

mand, der filmer ung kvinde med insekt på hånden

Billedets udtryk og objekter brugt undervejs

Som allerede nævnt bruger jeg meget FX6 og FX3, så jeg tænkte først på at bruge mine yndlingsobjektiver, G Master: 16-35mm f/2.8 , FE 24-70mm f/2.8 og FE 70-200mm f/2.8 med en 1.4x forlænger. Nogle gange undervejs i produktionen af filmen brugte vi E 16-55mm f/2.8 og E 15mm f/1.4. Fordi de objektiver er så kompakte, de er de bedste ude i junglen. Til vandscenerne brugte jeg Salty Surf-huset til Sony FX3, som passer perfekt sammen med FX30. Projektet satsede ikke på live lyd, men det var vigtigt at bruge en indbygget mikrofon til at optage lyde fra omgivelserne, så det blev nemmere at genskabe lydbilledet. Til det formål brugte jeg det topmonterede håndtag med en Sony K3M Shotgun-mikrofon.

mand med et sony fx30 med 70-200 objektiv på

Gode råd til håbefulde filmskabere og afsluttende bemærkninger?

En kæmpe hånd til min ven og medfotograf, Wouter Boes. Han var med mig på den her skøre tur, hvor vi skulle filme noget helt unikt. Da jeg først startede som filmfotograf, forsøgte jeg at gøre alt selv, men siden jeg begyndte at samarbejde og dele min viden med andre, synes jeg, mit arbejde har fået et nøk opad. Samarbejde er alfa og omega, når man laver film – husk det!

For mig var projektet noget helt særligt. Da jeg først gik i gang med YouTube, kunne jeg kun drømme om at få en mulighed som den her. Og alligevel – nu her 3 år senere er jeg i gang med at filme for Sony et af de fjerneste og smukkeste steder i verden. Hvis du læser den her artikel, og du lige har uploadet din første video eller har planer om at gøre det, så fortsæt. Du skal ikke regne med, at tingene tager fart lige med det samme – det er noget af et maraton, ikke et hurtigløb. Og giv dig selv lov til at eksperimentere. Min kanal var fra starten helt anderledes, og alligevel har den udviklet sig til at være det, den er i dag.

Man kan ikke garantere, at det altid vil handle om kameraer og belysning. Jeg er bliver ved med at eksperimentere.

Udvalgte produkter

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt