Detaljerede historier i Alpha Universe
Samme vej tilbage:
De første indtryk af Alpha 7S III 

Philip Bloom 

Jeg hedder Philip Bloom, og jeg har optaget video professionelt i 31 år. De første 17 år arbejdede jeg inden for nyheder i tv og senere som freelanceinstruktør i forbindelse med fotografering og som instruktør, hvor jeg optog dokumentarer, firmavideoer og sommetider spillefilm. Jeg optager med mange forskellige slags kameraer, men jeg er blevet meget kendt for mit arbejde med DSLR-kameraer og spejlfrie kameraer, og jeg var tidlig fortaler for brugen af dem i forbindelse med professionel videoproduktion. Jeg står også for en del undervisning via mit websted, mine workshops og online masterclasses.

For 6 år siden optog jeg en video, hvor jeg fremviste den fantastiske funktionalitet til lav belysning i Alpha 7S. Den var forbløffende. Da jeg blev spurgt, om jeg ville teste det nye Alpha 7S III, var min første tanke, at jeg ville vende tilbage til den samme lokation på stranden for at afprøve kameraets forskellige hastigheder over 24 timer og skildre et visuelt fascinerende sted, og hvordan det forandrer sig i løbet af dagen og natten.

Selvom der er mange optagelser med lav belysning i denne video, kan Alpha 7S III så meget mere end blot være et vilddyr med lys, især med den fantastiske interne optagelse på 10-bit med 4K 50p, 60p, 100p og 120p i fuldformat og den interne optagelse på 10-bit i 200/240fps HD fuldformat.

Der er mange nye funktioner i dette kamera, der virkelig har imponeret mig, men hvis jeg skulle vælge min foretrukne funktion, så er det uden tvivl den interne optagelse på 10-bit, som er noget jeg har ønsket mig i meget lang tid. Forskellen mellem 8-bit og 10-bit er enorm! At man også får dette i 4K op til 120p er enestående. Systemer med autofokus til video i kameraer såsom Alpha 7R IV har være utroligt nyttigt, især Eye AF i realtid og berøringsskærmens autofokus med sporing i realtid. Det er helt fantastisk at have disse enormt effektive og nyttige funktioner i Alpha 7S III.

sony alpha 7SM3 med FE 200-600-objektivet monteret på et stativ med en ekstern skærm

Det er svært at vælge en tredje fremragende funktion, fordi der er så mange. Skærmen, som man kan slå helt ud, er en fantastisk tilføjelse, og den har faktisk HDMI Type A-porten i fuld størrelse, hvilket er et enormt plus for mig. Micro HDMI er langt fra en ideel tilslutning, og da jeg meget ofte bruger skærme på mine kameraer, har jeg nu en meget mere robust og solid måde at tilknytte dem til mit kamera på.

Jeg har brugt en del forskellige objektiver til optagelsen. Et af de primære til filmoptagelse om dagen var 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS-objektivet. Jeg elsker af filme med et langt objektiv, og dette gav mig nogle unikke perspektiver. Jeg brugte også 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS temmelig ofte, da den kortere brændvidde til de brede optagelser til tider var yderst nødvendig. Sidst, men ikke mindst, brugte jeg 24-70mm f/2.8 GM, som var min bredeste brændvidde.

Efter mørkets frembrud brugte jeg primært de hurtige prime-objektiver fra Sony: 135mm f/1.8 GM, 85mm f/1.4 GM, 50mm f/1.4 ZA, 35mm f/1.8 og 24mm f/1.4 GM. Disse store blændemuligheder over 70-200mm f/2.8 har betydet forskellen mellem at kunne få eksponering ved 25.6000 ISO sammenlignet med over 100.000 ISO.

philip bloom justerer fokus på sit sony alpha 7SM3

Det bedste råd, jeg kan give til folk, der netop begynder at producere film, er, at de skal lære, hvordan de bruger autofokus, og hvordan de skal bruge indstillingerne for følsomhed og hastighed i forbindelse med autofokus til de forskellige måder at filme på. Når man forstår, hvordan de fungerer, og hvornår man skal bruge de forskellige indstillinger, så får man virkelig de resultater, som kameraet er i stand til at give. Der er ikke en enkelt indstilling til alt, da man ikke altid ønsker, at autofokus skal være for hurtig – en diskret autofokus er meget behageligere. Det kan godt være, at man ønsker, at følsomheden skal være høj, når man filmer nogen, der taler, så fokus aldrig forsvinder fra dem, men hvis man bruger denne indstilling, og noget passerer ind foran det valgte fokuspunkt, så flytter autofokus til det, i takt med at det kommer nærmere. Hvis du indstiller disse to kontroller i genvejsmenuen, så bliver alting meget nemmere. Sørg også for, at du har en af genvejstasterne indstillet til fokushold; dette er en virkelig nyttig funktion, når man skal følge et motiv, og man gerne vil have, at fokus skal fastholdes på et bestemt punkt, især hvis motivet er ved at forlade billedet.

philip bloom filmoptagelser på stranden med en forfalden mole i det fjerne

Det var en fornøjelse at bruge Alpha 7S III, og det redesignede menusystem har gjort alting meget mere intuitivt. Den interne optagelse på 10-bit har givet mig mulighed for endelig at kunne bruge den fulde funktionalitet i SLOG 3. Billedkvaliteten er simpelthen enestående, og muligheden for at optage med høj billedhastighed i 4K med samme billedkvalitet som ved normal hastighed uden nogen begrænsninger eller problemer med overophedning er en fantastisk oplevelse. Autofokus, og særligt funktionen til sporing på berøringsskærmen, gør det til en leg at filme motiver i bevægelse. Alle disse funktioner sammen med den legendariske ydeevne med lav belysning i Alpha 7S-serien har gjort det værd at vente på denne længe ventede model.

Udvalgte produkter
ILCE-7SM3
α7S III

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master super-telephoto zoom

SEL100400GM

SEL35F18F
FE 35 mm F1.8

SEL35F18F

SEL50F14Z
Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

SEL200600G
FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

Relaterede artikler


x