mand, der går gennem et sneklædt landskab

Vigtigste tips: Sådan tager du billeder af vidtstrakte landskaber

med dit Sony Alpha-kamera

Vis formatet

Det kan være svært at vise størrelsesformatet, når der ikke er nogen referencepunkter for relativiteten, så jeg medtager referencer, såsom træer eller personer, så man kan opfatte størrelsen og afstanden i en scene.

mand, som går mod en lille hytte i sneen © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/500s @ f/5.6, ISO 100

Kameraet

Jeg tager hovedsageligt billeder med Sony Alpha 7R IV og har brugt Alpha 7R-serien helt tilbage til Alpha 7R II. Jeg er vild med det dynamiske område i kameraet og de farver, der kommer ud af det, for slet ikke at tale om filstørrelserne, der er enorme og indeholder alle detaljer.

 

Vær ikke bange for at bruge et teleobjektiv

Når jeg tager billeder af vidtstrakte landskaber, varierer jeg det objektiv, jeg bruger. Jeg kan lide at bruge mine 100-400mm GM- og 70-200mm f/2.8 GM II-objektiver. G Masters vejer ikke meget, hvilket også er en prioritet på lange ture, og billedkvaliteten er fantastisk.

mand, som står på en rød klippe og kigger på den orange sol © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/250s @ f/7.1, ISO 100

Når du første gang ser en vidtstrakt scene, er der et instinkt i dig, som vil tage et billede, der indeholder det hele. Da jeg nu er blevet mere erfaren, forsøger jeg at tage mindre bidder af det landskab i stedet for at tage alt på én gang, da det nogle gange kan skabe et tomt billede med for meget plads og ikke nok dybde.

mand i rød frakke, der står på en bjergtop © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 100

Brug alle blænderne

Mange landskabsfotografer mener, at alt på billedet skal stå skarpt, og du skal bruge en mindre blænde til at skabe dybdeskarphed. Jeg varierer blænden, afhængigt af scenen, og jeg er ikke bange for at bruge en blænde på f/2.8 til at skabe en overfladisk dybdeskarphed, så et objekt bliver fremhævet.

mand, som går gennem en snestorm © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/8000s @ f/2.8, ISO 100

På andre tidspunkter kan jeg tage billeder med en mindre blænde, f.eks. f/14, og stable en serie billeder sammen for at få et skarpt billede hele vejen igennem. Det afhænger helt af det motiv, jeg er interesseret i. Sæt dig ikke fast på at bruge kun en eller to blændeindstillinger.

SteadyShot på mit Sony Alpha 7 IV og GM-objektiverne er stærkt og pålideligt nok til at tage billeder af landskaber uden et stativ, og jeg har aldrig haft et problem. Naturligvis er et stativ praktisk, hvis der ikke er så meget lys, og jeg ikke vil forøge ISO-indstillingen, eller hvis jeg vil tage flere billeder til at stable senere. Men generelt bruger jeg ikke stativ særligt tit.

Farve og lys

Landskabets farver er essentielle. Men farver varierer afhængigt af lyset på forskellige tidspunkter på dagen og om året.

solnedgang over et vinterlandskab © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.6, ISO 100

Mange af mine billeder fra Lapland blev taget i februar og marts, så solen stod meget lavt på himlen det meste af dagen. Faktisk blev ingen taget ved solopgang eller solnedgang.

Jeg foretrækker at tage billeder tidligt om morgenen eller sent på eftermiddagen, fordi lyset er blødere, hvilket fremhæver farverne. Selvom jeg plejede udelukkende at tage billeder tidligt om morgenen eller sent om eftermiddagen, undgår jeg dog ikke længere det hårde middagslys. Du kan stadig få det til at fungere for dig og den scene, du er interesseret i, med det rigtige udstyr.

mand på en snescooter med solen bag sig © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/640s @ f/14, ISO 100

F.eks. tog jeg her under meget vanskelige forhold med den høje sol og en klar blå himmel som baggrund et billede af min ven på en snescooter og udnyttede skyggerne. Med en mindre blænde skabte jeg en solstjerne, der omvender det skarpe lys til et fængslende træk. Så her brugte jeg de tilstedeværende forhold og arbejdede med dem.

blødt sollys, som rammer siden af et sneklædt bjerg © Tobias Hägg | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/7.1, ISO 100

Undereksponer for at fremhæve

Jeg undereksponerer tit. Det vigtigste for mig, når jeg arbejder med landskaber er at sikre, at jeg bevarer detaljerne i fremhævelsen. Jeg har tendens til at tage billeder fuldstændigt manuelt og så bruge histogrammet til at justere eksponeringen og gøre billedet mørkere for at bevare fremhævelserne. Mine råfiler kan se mørke ud, men jeg ved, at jeg kan justere dem. Der er så mange detaljer i skyggeområderne takket være det dynamisk område i Alpha 7R IV. Det er fantastisk at kunne indhente disse detaljer.

Udvalgte produkter

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt