themsen med tårnbroen i det fjerne

Indfang den urbane essens

med Sony FE 24-50mm f/2.8 G

Mit navn er Matija Vincek og jeg er gadefotograf fra Zagreb i Kroatien. Min dybeste passion er at skabe forbindelser til personer fra alle hjørner af kloden. Jeg finder en uovertruffen lykke i at fange deres essens gennem fotografier på gaden, hvor de er mest ægte og tro mod sig selv. Jeg er også meget begejstret for den teknologi, der hjælper mig med at nå dette mål, og disse to passioner er selve brændstoffet, der antænder mit livs energi.

matija vincek der holder sit sony alpha 7cr- og sel2450g-objektiv

Da Sony bad mig om at teste den nye FE 24-50mm f/2.8 G, ville jeg bruge den til det, jeg elsker mest, så jeg greb min Alpha 7CR og tog af sted for at tage billeder af Londons gader.

Mit første indtryk af objektivet var, at det føltes som en G Master-model med et G-mærke! Det er meget lille, meget let, men føles solidt og godt lavet. Sammen med Alpha 7CR skabte det en velafbalanceret og behagelig kombination.

portræt af en smilende kvinde i london © Matija Vincek | Sony α7CR + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/250s @ f/2.8, ISO 200

Mit sædvanlige objektiv er 24-70mm f/2.8 GM II, og dette objektiv føles som om det har en lignende kvalitet og har samme behagelige greb og manuelle blændering. En interessant egenskab er, at objektivet strækker sig lidt, efterhånden som brændvidden mindskes, så det faktisk er på det korteste ved 50 mm-enden. For mig er dette perfekt, da mange af mine billeder er taget med denne brændvidde. Hvis jeg havde brug for en lidt længere rækkevidde, skiftede jeg blot til APS-C-tilstand på kameraet, og jeg havde reelt set en 75 mm ramme.

mand i en barberstol der ved at blive klippet © Matija Vincek | Sony α7CR + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/250s @ f/2.8, ISO 1600

Jeg prioriterer autofokus i min gadefotografering. For hvis kamera- og objektivkombinationen ikke kan følge med mit tempo og mine ideer, så kan jeg ikke bruge det til noget. Billeder der ikke er i fokus, er ubrugelige for mig. Med hensyn til objektivets AF-ydeevne kan jeg roligt sige, at jeg under mine test slet ikke behøvede at tænke på det, hvilket betyder, at det fungerede upåklageligt. Eye AF-funktionen er især imponerende; det føles næsten som snyd, fordi det er så godt, og jeg mærkede ikke nogen forskel i AF-ydelse sammenlignet med 24-70mm f/2.8 GM II.

sidebillede af en sony alpha 7cr med sel2450g påsat

Det, der overraskede mig mest, var skarpheden fra kant til kant og manglende forvrængning gennem hele brændvidden, selv ved f/2.8. Da jeg gik helt ned til f/5.6, blev alt skarpt med masser af opløsning, selv på Alpha 7CR-sensoren. Da jeg normalt beskærer mine fotos, har jeg brug for masser af detaljer, og denne kombination af objektiv/kamera giver netop det.

Mit arbejde fokuserer normalt på ét hovedmotiv og historien omkring det. Derfor tog jeg de fleste billeder ved f/2.8 og var glad for at se, at de ufokuserede områder er cremede og tilfredsstillende at se på.

tower bridge om natten © Matija Vincek | Sony α7CR + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/15s @ f/4.0, ISO 1000

Objektivet vejer cirka 450g, hvilket er ret let i betragtning af dets muligheder. Du skal virkelig prøve det for at værdsætte det fuldt ud. Når det parres med et lille kamera som Alpha 7CR, giver det en meget behagelig opsætning af høj kvalitet.

londons skyline om natten med bygningerne oplyst © Matija Vincek | Sony α7CR + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/10s @ f/2.8, ISO 800

Man kan argumentere for, at et kompromis er det faktum, at objektivet er begrænset til 24-50 mm, hvilket måske ikke er nok til et objektiv til alle formål. Hvis du sætter det sammen med et kamera som Alpha 7CR, behøver du dog ikke gå på kompromis. Med blot et tryk på en knap, kan du skifte til APS-C-tilstand, og få et skarpt 26 megapixel billede med et 75 mm synsfelt.

mand der går over en gade i London © Matija Vincek | Sony α7CR + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/250s @ f/2.8, ISO 320

Til mine gadebilleder er et objektiv som dette ideelt. Brændvidden dækker meget af det, jeg optager, og med så god en kvalitet, kommer jeg til at bruge det meget i fremtiden.

Udvalgte produkter

Matija Vincek

Matija Vincek | Croatia

Matija er en Sony Europe Imaging Creator fra Kroatien.

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt