cykelrytter kører alene på bjergvej

Sådan fotograferer jeg | Fotografering af cykelsport

Russ Ellis

For mig er cykelsporten den mest varierede sport, du kan fotografere. Og netop derfor er jeg vild med den. Der er så mange forskellige typer fotografering; før løbet, hvor du kan tage portrætter, under løbet, hvor du kan sætte scenen, og efter løbet, hvor du har rå action, energi og masser af følelser.

gruppe af cykelryttere, der kører forbi en stenbue

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/8.0, ISO 2000

Følelserne udgør en stor del af et godt cykelbillede. Du kan bruge en masse forskellige stile, men de bedste billeder indeholder tre ting: Fornemmelsen af rum, f.eks. med et kendt monument eller en anden seværdighed. Derefter skal nøglefigurerne på banen, f.eks. en cykelrytter i den gule trøje eller én af favoritterne til at vinde. Og til slut skal der være en fornemmelse af de involverede følelser og indsatsen – sved i ansigtet eller revet tøj efter et styrt.

cykelrytter krydser målstregen med hænderne i vejret

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1600s @ f/5.0, ISO 125

De forskellige stile, du kan fotografere i, og adgangen til dem betyder, at du skal være klar i forhold til objektiver. Heldigvis er mine Sony Alpha-objektiver meget små, så jeg kan have det meste af mit udstyr med mig. Jeg medbringer normalt to Sony Alpha 9-kamerahuse, ét med 100-400 mm og ét med 85 1.4 pre-race, og så har jeg 16-35 mm med på ruten og ved målstregen. Dette betyder, at jeg har et bredt spænd i forhold til komposition. Efter løbet skifter jeg måske til 50 1.8 til de mere alvorlige øjeblikke – alt er med i tasken, hvis jeg skulle få brug for det.

cykelrytter passerer en bygning med gule skodder

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.6, ISO 125

Selvom det ikke er den, som du altid forbinder med sport, så kan 16-35 være meget nyttig ude på ruten. Den giver mig mulighed for at være kreativ i mine kompositioner, f.eks. fotografere gennem vinduer eller biler for at få en anden vinkel, og med Alpha 9s mulighed for at vende skærmen, så kan jeg fotografere fra fugle- eller frøperspektiv, komme over menneskemængden i arms længde, stå på biler eller komme så tæt på jorden som muligt for at fremhæve rytterne. Dette giver også en lidt sløret forgrund, der tilfører dybde og leder øjnene hen på handlingen.

cykelrytter i lilla trøje fejrer at køre over målstregen

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 2000

Alpha 9s AF-system er fantastisk avanceret, men også meget justerbart og perfekt til cykelsporten. Jeg bruger altid Kontinuerlig AF-funktionen, og til actionoptagelser bruger jeg Fleksibelt punkt. Jeg placerer fokus centralt med joysticket eller forskyder det en smule, hvis rytterne skal placeres i den ene eller anden side af billedet – derefter flytter jeg kameraet for at holde det på den rytter, der skal være i fokus. Jeg synes, at dette er den bedste måde, særligt når det drejer sig om en gruppe udbrydere, der kommer mod mig i en sprint. Hvis jeg laver portrætter eller mere alvorlige billeder i slutningen af løbet, så skifter jeg til funktionen til sporing af øjne.

Nelson Oliviera kører alene på en øde vej

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.0, ISO 320

Jeg har tre primære tilgange til eksponering af mine cykelsportsbilleder. Den første er, at jeg fryser motivet, og at jeg altid skyder med blændeprioritering. Lysstyrken ændrer sig i billedet, mens du følger rytteren, og du får derfor bedre eksponering end med manuelt. Jeg indstiller blænden og derefter indstiller jeg ISO til Auto og begrænser den laveste lukkerhastighed til omkring 1/1000 sek. Bagefter skal jeg bare indstille drejeknappen til eksponeringskompensation, afhængigt af lysforhold, til lyst eller mørkt. Det skønne ved Sonys spejlløse kamera er, at jeg kan se, hvordan billedet påvirkes live i EVF.

 gruppe af cykelryttere i kraftig regn

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/4.0, ISO 2500

Jeg bruger Manuel til de mere passive situationer og bruger bevidst en mellem lukkerhastighed på omkring 1/60 sek. Hvis jeg f.eks. står i en butik og indrammer en cykelrytter, der kører forbi døråbningen, så står interiøret og menneskemængden skarpt, men når rytteren cykler forbi, bliver de en smule slørede, hvilket giver den her fornemmelse af liv. Hvis de står for skarpe i sådanne situationer, så blender de for meget ind i de statiske dele af billedet.

cykelrytter-i-høj-hastighed-med-sløret-baggrund

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/25s @ f/16, ISO 125

Til sidst er der panoreringer, der kombinerer en lav lukkerhastighed med kamerabevægelser, hvor rytteren står skarpt med sløret baggrund. Det er ret tricky at panorere cykelryttere; du panorerer ved omkring 1/10 sek., så der er masser af tid til fejl. Det kan være kamerarystelser, men det kan også være rytterens krop, der bevæger sig op og ned. Kontinuerlig optagelse giver større chance for gode billeder, og selvom om brillerne, hjelmen eller ansigtet er skarpt, så er det en vinder for mig.

Udvalgte produkter

Russ Ellis

Russ Ellis | UK

"Vær altid på udkig efter noget, der er anderledes, og fortæl en historie"

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt