En mester inden for sport

 Bob Martin

Bob Martin har vundet mange priser som sportsfotograf med speciale i at tage sports- og actionbilleder til reklamer, virksomheder og ledende artikler.

Bob Martin

I løbet af sin karriere på over 30 år har Bob fotograferet til alle større sportsbegivenheder – fra de sidste 15 Sommer- og Vinter-OL, til elefantpolo og hestevæddeløb på is. Han har fotograferet til Wimbledon-tennisturneringen siden 1982, og hans arbejde har bragt ham til verdens fjerneste afkroge. Hans billeder er blevet udgivet i utallige tidsskrifter, herunder Sports Illustrated, Time, Newsweek, Life Magazine, Stern, Paris Match, Bunte, L’Équipe, The Sunday Times og New York Times for at nævne et par stykker.

Hans værker er blevet anerkendt med mere end 60 nationale og internationale priser og har vundet den eftertragtede pris British Sports Photographer of the Year tre gange. I 2015 udgav han sin prisvindende bog: '1/1000th: The Sports Photography of Bob Martin’ – et flot tilbageblik på 30 års tilstedeværelse ved næsten alle store sportsbegivenheder.

Vi mødte Bob for nylig for at tale om fotografering, og hvorfor han skiftede fra et DSLR til Sonys spejlfrie kameraer.

Bob-Martin-sony-alpha-9-tennis-close-up-of-tennis-players-feet-as-they-leave-the-ground-mid-shot
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2500s @ f/5.0 ISO 640

Hvad inspirerede dig til at blive professionel sportsfotograf?

Jeg har altid været fan af sport, men jeg havde dog ikke i sinde at blive sportsfotograf. Min drøm var bare at blive en almindelig fotograf, og i skolen blev jeg helt besat af mørkekammeret. På universitetet tog jeg hele tiden billeder, og så begyndte jeg gradvist at arbejde som fotojournalist. Jeg elskede at rejse, og det var spændende at se mine billeder i aviserne et par dage senere. Jeg begyndte at få lejlighedsvise tilbud om arbejde fra sportsrelaterede fotobureauer, og det var starten på det.

Bob-Martin-sony-alpha-9-gymnast-twirling-a-ribbon-into-a-circle

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6 ISO 3200

Hvordan holder du din fotografering frisk og spændende?

En af mine gode venner i USA, Walter Iooss – måske den mest berømte sportsfotograf nogensinde – sagde en gang til mig for mange år siden, "Du skal konstant genopfinde dig selv, ellers bliver du en dinosaurus". Jeg har aldrig glemt det, og det er så rigtigt, selv i dag. Som en person, der elsker aviser, der elsker trykte billeder, er det forfærdeligt at sige dette, men aviser og magasiner er en uddøende race, og fotograferne, der stadig sidder fast i disse idealer, der ikke er kommet videre, er dinosaurusserne. Jeg vil ikke droppe min egen fotografering – jeg vil stadig skubbe det, så langt jeg kan, og den eneste måde for mig at holde mine værker friske på er ved at tænke uden for rammerne. Det er derfor, jeg nu arbejder meget med regulerende organer og føderationer inden for sport. Det er dem, der stadig er villige til at bruge budgettet på kvalitetsfotografering, og det, jeg gør, er at prøve at tilbyde dem noget anderledes, i forhold til de billeder man normalt ser.

Bob-Martin-sony-alpha-9-golfer-hits-his-ball-out-of-a-bunker
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/2.8 ISO 100

Betyder dit arbejde med disse ledende instanser og forbund, at du ikke får mulighed for at fotografere så meget, som du gerne vil?

Jeg fotograferer mindre, end jeg plejede, særligt efter jeg er blevet ældre, men jeg fotograferer stadig til mange store begivenheder som OL og Wimbledon. Jeg er stadig med til de mindre begivenheder, men i stedet for at opholde mig midt i kampens hede, står jeg for showet så at sige, og jeg organiserer teams med fotografer i stedet for. For at være ærlig så gider jeg ikke længere sidde bag ved et mål på en våd søndag eftermiddag.

Du fungerer som konsulent for Den Internationale Olympiske Komité. Hvad indebærer det?

Det kan være så lige til som at foreslå den bedste måde til at organisere fotografer på, eller så omfattende som at rådgive om logostørrelser og placering for at sikre den bedste synlighed på de endelige billeder. Til OL i Rio hjalp jeg med at vælge farverne til forskellige steder. Til svømmekonkurrencerne ville de f.eks. oprindeligt bruge grøn som farveskema, indtil jeg gjorde opmærksom på, at det ikke ville se særlig godt ud reflekteret i blå vand! 

Bob-Martin-sony-alpha-9-skier-silhouetted-against-the-snow-attempts-a-fast-slalom

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/5.6 ISO 320

Tror du, at kamerateknologi har ændret din tilgang til sportsfotografering?

Uden tvivl. Da autofokus først blev lanceret, sagde folk, at det bliver enden på fotografering, da alle kan tage et skarpt billede, men for mig var det fantastisk, da mit syn ikke var så godt. Kameraer er nu så gode til at tage billeder, at de har gjort sportsfotografering endnu bedre. I stedet for at skulle bekymre sig om, hvorvidt et billede er i fokus eller ej, kan jeg nu koncentrere mig mere om kompositionen, baggrunden og belysningen. Men det er vigtigt at huske, at selvom moderne kameraer gør så meget for dig, skal du forstå grundprincipperne for fotografering, og hvornår bestemte funktioner fungerer for dig. Jeg er ikke sentimental, omkring det udstyr jeg bruger – hvis et kamera fungerer for mig som et værktøj, så kan jeg lide det.

Bob-Martin-sony-alpha-9-horse-racers-approaching-the-finish-line

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 2x Converter | 1/1600s @ f/8.0 ISO 800

Hvorfor besluttede du at se på Sony Alpha-kameraer til dit arbejde?

Helt ærligt var det den stille fotografering, der tiltrak mig oprindeligt. Det var en funktion, jeg syntes, var spændende, da det betød, at jeg kunne fotografere i situationer, hvor jeg tidligere ikke kunne – til golf, f.eks. når jeg er tæt på det sidste put på det 18. hul, og situationen kræver, at der er helt stille. Det første kamera, jeg prøvede, var α7R II, og med det kunne jeg tage billeder, som jeg før ikke var i stand til. Jeg må indrømme, at jeg ikke var særlig glad for udsigten til EVF, da jeg var så vant til en DSLR-søger, men det er nu noget, jeg ikke ville kunne leve uden. Det har gjort en stor forskel for mit arbejde, at jeg kan se eksponeringen, før jeg har trykket på lukkerudløseren. Jeg bruger nu α9 til største delen af mine billeder, og det passer perfekt til min arbejdsstil. Som jeg nævnte før, ser jeg mine kameraer som værktøj, og α9 er tilfældigvis et værktøj, der fungerer rigtig godt for mig.

TEST
ILCE-9

α9 spejlløst fuldformatkamera med stablet CMOS-sensor

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master supertelezoomobjektiv

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL20TC


2x Teleconverter Lens

Se mere af Bob Martins billede


x