Der mange ting, der skal være på plads før gadefotografering lykkes, men mod er noget af det vigtigste. Du kan have det bedste grej og en fantastisk teknik, men det kræver stadig rygrad at kaste sig selv og ens kamera ind midt i andre menneskers liv. Men har du rygrad nok, er det bare et spørgsmål om at gå udenfor.Selvom Thomas Kakareko har mange års erfaring med øjebliksbilleder og dokumentarfotografering, lokker den berusende blanding af risiko og belønning ham stadig ud i gaderne. Han får stadig helt det samme sus, som første gang han begav sig ud med kun kameraet i hans telefon. Og det er disse rene og traditionelle elementer ved at optage i gaderne, der får ham til at blive ved med at vende tilbage.
Thomas forklarer: "Meget af mit senere gaderelaterede arbejde har været i en mere kunstnerisk eller illustrativ stil, med en storbystemning i form af eksempelvis et bybillede med et menneskeligt element. Men det som virkelig inspirerer mig er den følelsesmæssige side af motivet, og det sus jeg får når jeg står midt i en menneskemængde. Derfor fik jeg lyst til at gå væk fra at fotografere silhuetter og anonyme personer som sædvanlig. Jeg ville tilbage til noget mere råt.""Jeg ville tilbage til dér, hvor du indfanger et billede hvor du kan personens ansigt og følelser og måske endda får et lille sug i maven når motivet ser tilbage på dig. En interaktion i et splitsekund eller en udveksling, der er ærlig og unik," fortsætter han. "Det her er en stil, der er tættere på gadefotograferingens udgangspunkt."
En af Thomas' foretrukne metoder er at optage par i gaderne. "De her billeder er overhovedet ikke iscenesatte. De er helt oprigtige. Jeg leder bare efter folk, som går forbi mig i byen eller stopper op sammen. Og man kan opleve disse meget rene følelser når de kommunikerer eller bare med kropssprog viser, hvordan de har det. Når du indfanger disse interaktioner og øjeblikke, er det som om dit kamera fanger en gnist – et rent menneskeligt element i kontrast med byen, med fantastisk lys og et par, der er opslugt af hinanden."Som altid med gadefotografering er det vigtigste her, at man ikke bliver set, forklarer Thomas. "Man er nødt til at forsvinde. Men det sjove er, at det ikke er svært at gøre, når man fotograferer par. De har så travlt med hinanden, at de måske slet ikke ser dig!"
"Da jeg begyndte med gadefotografering, tog jeg billeder med en telefon. Så er det nemt ikke at blive optaget, for alle folk går jo med en telefon i hånden. Du kan tage billeder mens du lader som om du spiller et spil eller læser nyheder. Med et ordentligt kamera såsom det Sony Alpha 7R IV jeg bruger nu, får man masser af ekstra kvalitet, men man skal bruge kameraet på en måde, så det ikke tiltrækker opmærksomhed.""Selve det, at du tager kameraet op til øjet, får folk til at bemærke dig eller opføre sig anderledes, og så kan du miste det afgørende øjeblik. Derfor er det nemmere at optage folk på afstand eller bagfra, når du bruger et ordentligt kamera. Mange af funktionerne i Alpha 7R IV er gode i disse situationer. Især den justerbare skærm, som kan vippes og flippes ud gør det nemt for mig at optage fra hoften eller fra helt nede ved jorden. Da jeg brugte en telefon, plejede jeg at lade som om jeg bandt mine snørebånd, og med skærmen på Alpha 7R IV kan jeg gøre noget tilsvarende.""Når man arbejder på denne måde, spiller autofokussen i Alpha 7R IV også en rolle, da den lader dig bevare fokus på motiverne mens du koncentrerer dig om komposition og at holde dig usynlig," siger Thomas. "Den lader mig arbejde med meget lav dybdeskarphed og håndtere overfyldte byscener uden at skarpheden forsvinder fra der, hvor den skal være."
Da han ofte laver korte Instagram Reels når han arbejder i gaderne, er Thomas også mægtigt tilfreds med Alpha 7R IV's evne til hurtigt at skifte fra stillfotografering til optagelse af video. "Med et tryk på en knap kan jeg indfange den samme scene," bekræfter han. "Jeg skal hverken skifte kamera eller objektiv, og derfor kan jeg skabe indhold, som kombinerer film og foto."Gaden er altså et motiv, som kræver og belønner mod. Men det sværeste er måske at være standhaftig nok til at blive ved. "Denne form for fotografering kan være enormt svært og uforudsigeligt," bekræfter han. "Og du kan bruge uger eller måneder i gaderne uden at få noget spændende ud af det. Men man skal altid hænge i, for det er dét, der gør de gode billeder endnu mere specielle. Når du finder det helt perfekte og unikke øjeblik og foreviger det, er det simpelthen så smukt. Jeg er glad for, at Sony hjælper mig tilbage til den følelse."
"Som fotograf forsøger jeg at være usynlig – jeg fanger situationer og øjeblikke og jo mindre, folk bemærker mig, jo bedre bliver resultatet."