band på scene set i silhouet

At spille live

Morten Rygaard

"Nu kan der igen spilles koncerter med publikum, det er skønt," smiler Morten Rygaard, der lige er vendt hjem fra koncerter og festivaller både hjemme i Danmark og over hele Europa. Musik og fotografi har længe været uløseligt forbundet for ham. Og nu hvor han arbejder professionelt i hele musikbranchen, kan han igen få lov til at sammenflette de to interesser. "Publikum går helt amok over det," ler han, "og det er det, jeg elsker at se: de følelser, som musik kan få frem i folk."

rammstein på en scene i blå belysning om aftenen

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Det samme lyser ud af Morten. "Ved at fotografere koncerter fandt jeg en måde at kommunikere og udtrykke mig selv på," forklarer han, "Jeg har længe vidst, det var det her, jeg gerne ville gøre." Det virker til, at musikken kom først, men kun med et knurhår. Lige fra han var helt lille, har han elsket bands: "Jeg voksede op i Danmark, og der var aldrig noget spændende i radioen," og han fortsætter, "men min far rejste en stor antenne, der kunne fange Radio Luxembourg. Så jeg gik og lyttede til rock 'n roll hele dagen, hver eneste dag, og jeg var vild med det!"

sanger på scene omgivet af grøn røg

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Mens hans motiver og deres publikum – ligesom ham – har nydt lyden igennem årene, har Morten også været glad lyset. Men eftersom belysningen til koncerter varierer mellem at være meget klart og nærmest ikke-eksisterende, skal der bruges det helt rigtige udstyr for at indfange situationen. "Som noget af det vigtigste skal man vide alt om ISO, blænde og lukkerhastighed," forklar han, "Man er nødt til at fastfryse situationen, så motivet står skarpt uanset lyset – især fordi man ikke kan bruge blitz til koncerter. Kunstnerne bryder sig ikke om det, og så kan det også gå ud over stemningen. Det går ud på at have en lukkerhastighed, der er hurtig nok til at stoppe motivets bevægelse."

rammstein spiller live på seene med fyrværkeri

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

"I de tilfælde," fortsætter han, "er brug for en høj ISO. Der er derfor ikke noget mærkeligt i, at jeg bevæbner med mine trofaste Sony-kameraer: Alpha 1 og Alpha 9 II. Ved klarere lys bruger jeg Alpha 1 og benytter mig af filer med høj opløsning, men er lyset dårligere bruger jeg Alpha 9 II, hvor man kan skyde med vilde indstillinger som ISO 6400 helt uden støj. Selv ved en højere indstilling, hvor det begynder at blive lidt kornet, får man fantastiske billeder. Det minder mig om dengang, jeg plejede at undereksponere. Det ville altid give et lidt grynet og alligevel flot resultat."

Noget andet han forlader sig på, er det legendariske autofokus i han Sony-kameraer. "Kameraets Eye Tracking AF er bare så meget bedre end noget andet, jeg har mødt," siger Morten, "Det er efter min mening verdens bedste fokuseringssystem. Med det fokus på øjet kan jeg nemt indramme motivet, og så ved jeg, at jeg vil få et 100 % skarpt billede. Desuden fungerer Eye AF også i den type situationer, hvor kontrasterne er lige så store, som man vil forvente af en koncert. Det kan være kraftig baggrundsbelysning, eller når der er røg og tåge."

sanger på scene badet i orange lys

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

I og med at Morten trygt kan forlade sig på kameraets effektive ISO-funktion og nøjagtige autofokus, kan han få de billeder for med hjem, han har brug, og gå videre til de mere kreative kompositioner.

"Som alle musikfotografer ved, har man sjældent mere end nogle få sange til få sine billeder i hus. Jeg ved, at jeg skal have skarpe, smukke portrætter af bandets medlemmer og fotos af scenen, og hvordan de kommunikerer med publikum, men når de er hjemme, kan jeg tillade mig at eksperimentere lidt mere. Det er der, magien virkelig er."
sanger og guitarist, der vinker til publikum

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

Men, som Morten siger, så skal man være godt forberedt for at få den mulighed. Så selvom han kender bandet godt, undersøger han, hvad han kan forvente ved at se videoer af deres seneste optrædener, så han ved, hvad han kan forvente og dermed have en idé om, hvordan han kan få taget sine billeder. For at sikre sig selv de bedste muligheder bevæbner Morten sig også med en række super gode objektiver. "Der er ikke tid til at skifte objektiver under koncerterne, så jeg bruger fire kamerahuset med hvert sit objektiv: 12-24mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM, 70-200mm f/2.8 GM OSS II og 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS. De dækker alle vinkler lige foran scenen, men jeg har også et FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS, som jeg bruger til at fotografere fra bagsiden af et stadion."

brian may, der spiller guitarsolo på scene

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

I sidste ende handler det for Morten om at være forberedt, stole på de færdigheder, han har arbejdet så hårdt for at erhverve sig, og hans trofaste Sony-udstyr, så han kan gøre det han helst vil: lege. "Fotografering betyder for mig at lege og have det skægt. Det er mit mantra. Jeg elsker det kreative i det og at arbejde med den belysning, der er. Jeg har efterhånden gjort det i 30 år, men jeg ser stadig hvert eneste billede efter og overvejer, hvordan jeg ville kunne gøre det bedre. Det er det sjove ved det, og det hjælper mit Sony Alpha-udstyr mig helt sikkert med."

Udvalgte produkter

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt