Naturlig udvælgelse

Chris Schmid

"De fleste", siger Chris Schmid, "mangler det større overblik." Det kan selvfølgelig være sandt for mange ting, men i dette tilfælde handler det om fotografering af vilde dyr – især om omgivelser, vane og historie.

"Når folk tager på safari, arbejder de det meste af tiden og nyder ikke øjeblikket. De gennemgår en tjekliste, som "jeg vil se det, det og det", og så bruger de fem minutter ved siden af løven, kommer så tæt på som muligt, tager et portræt og går væk igen. Men på den måde går de glip af det bedste, alle detaljerne, skyerne, landskabet, træerne, zebraerne." 

Chris' billeder anvender en anden tilgang. Ved at fokusere på at dokumentere motiverne som en del af deres omgivelser i stedet som anonyme portrætter skaber han meget detaljerede studier, der viser, hvordan disse dyr lever og dør. De vilde dyrs virkelige verden. Det er en tilgang, der har ført til en portefølje med utrolige billeder af vilde dyr samt optagelse af dokumentarer om vilde dyr. Han siger, at det kræver meget energi og engagement at arbejde på denne måde, fordi "hvis du ikke har den rette passion, overlever du ikke. Du skal give alt, hvad du har, for at være på de steder og bruge timer på at observere." 

chris schmid sony alpha 9, zebraer samlet ved vandhullet
 © Chris Schmid | Sony α9 + 24-105mm f/4 G OSS| 1/250s ved f/5.6, ISO 160

Hvordan kom han som fotograf hertil? Det hele begyndte for Chris med motiverne, han var vidende og passioneret omkring. "Jeg startede faktisk som sportsfotograf" fortæller Chris. "Jeg var svømmer, så jeg plejede at fotografere svømning, fordi jeg er af den opfattelse, at hvis du vil gøre et godt stykke arbejde, skal du kende til det, du fotograferer."

"Jeg var i London i 2012 og dækkede begivenhederne, men det føltes bare ikke helt rigtigt for mig. Du sidder samme sted og på samme plads hele ugen ... du kan ikke rigtig være kreativ. Jeg tog derefter til Namibia, og jeg forelskede mig i naturen og det vilde dyreliv. Det føltes som, det jeg ville lave, og det føltes nyttigt. Med sport konkurrerer du mod andre fotografer, men i naturen kan du hjælpe dyrene."

chris schmid sony alpha 7RII, ensom gepard kigger tilbage på kameraet
 © Chris Schmid | Sony α7R II + 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/200s @ f/2.8, ISO 1000

Heldigvis, siger han, har hans erfaring som sportsfotograf givet ham kompetencer, som han kan overføre og nu bruge til dyrelivsfotografering. "Du skal helt sikkert kunne reagere hurtigt og have timing for at fange øjeblikket. Hvis du vil fortælle gode historier, skal du kende til det, du fotograferer. Det er det samme med vilde dyr. Du skal kende dyrenes adfærd, så jeg foretrækker at bruge så meget tid som muligt sammen med den samme flok løver og gepardfamilie. Det betyder, at du får et glimt af deres rigtige liv."

Chris siger, at han kan bruge tre uger på at følge den samme flok geparder, hvilket hjælper ham med at forstå dyrene og fange oprigtige billeder. Mængden af kontakttid udgør historien."

"Vi fulgte for nylig en gepard med en unge, og fordi vi havde brugt så meget tid sammen, kom hun en nat op til siden af bilen, efterlod sin unge og gik ud for at jage. Hvis du er der et par timer, oplever du ikke sådan noget."

Mangel på tålmodighed, eller måske til rigtig at bruge tid sammen med dyrene, er en af de største fejl nybegyndere inden for safarifotografering laver. Han siger, "husk, at du ikke kan være alle steder på én gang. Det er en del af spillet at vælge, hvad du vil fotografere. Ved at løbe omkring hele dagen får du nogle flotte billeder men du ser ikke adfærden, der er den egentlige belønning".

Hvis du ikke er selektiv, kommer du tilbage fra en fotoopgave med tusindvis af de samme billeder, "det er forståeligt, særligt når det er den første safari, at du vil fotografere alt. Men på den tredje eller fjerde dag, skal du være klogere". Han tilføjer, "før du trykker på lukkeren, skal du tænke 'Fortjener dette at blive et billede? Eller beholder jeg dette øjeblik for mig selv?' Hvis tre ting ikke går op i en højere enhed – kompositionen, lyset og historien, jeg fortæller – tager jeg ikke billedet." 

chris schmid sony alpha 7RIII, nyfødt baby skjuler sig ved siden af moderen i Tanzania

© Chris Schmid | Sony α7R III + 100-400mm f/4.5 - 5.6 GM OSS| 1/1000s ved f/5.6, ISO 640

Giver det problemer at arbejde tæt på dyrene? Påvirker det deres adfærd? Gør det måske billederne mindre sandfærdige? "Det synes jeg ikke", siger Chris, "jeg udviser respekt, og jeg vil ikke komme for tæt på og skubbe grænserne for kontakt, som nogle fotografer gør. Jeg observerer, jeg vil ikke forstyrre. Vi er her ikke for at ændre deres liv direkte, kun gennem billederne, og vi ønsker ikke at forstyrre deres adfærd."

Gennem en stil, hvor han holder afstand til motiverne, fanger Chris dyrene mere naturligt i deres omgivelser og viser dem i kontekst. Som du kan forvente med fotografering af vilde dyr, betyder det typisk at fotografere med længere objektiver for at give dyrene plads. Sammen med sit Sony α7R III og α9 bruger Chris mest SAL 500mm f/4 G SSM og vil begynde at bruge det nye FE 400mm f/2.8 GM.

"70 % af mine billeder er taget med 500 mm, men jeg bruger også FE 100-400 GM f/4.5-5.6 OSS, FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS og FE 24-105mm f/4 G OSS, hvis jeg har brug for mere fleksibilitet, eller hvis dyrene kommer tættere på." 

Som vist i mange af Chris' billeder betyder fokallængder med telefoto ikke, at omgivelserne kommer i baggrunden eller bliver helt udvisket. Fotografering med telefoto hjælper faktisk til at skabe scener i landskabsstil på flade steder som Serengeti, hvor omgivelserne kan være spredte.

chris schmid sony alpha 7RII, løve i Zambia, der ser majestætisk ud i junglen
 © Chris Schmid | Sony α7R II + 500mm f/4 G SSM| 1/500s @ f/4.0, ISO 640

Lige som i landskabsfotografering er en god placering vigtig for dyrelivsfotografering. Bortset fra at du i stedet for lys skal være i en god position for at vente på dyret. En god guide er vigtigt her. "Vi var i Zambia," forklarer Chris, "for at fotografere løver og følge en hanløve på jagt i skoven. Hvis du kender adfærden, ved du, hvor de går hen, og kan placere dig selv og være klar. Du skal stadig være heldig, men det er umuligt at få denne type billeder, hvis du sidder i en bil og jager dem."

chris-schmid-sony-alpha-9-silhouetted-lions-at-black-rock-in-the-masai-mara-at-dawn

 © Chris Schmid | Sony α9 + 100-400mm f/4.5 - 5.6 GM OSS| 1/400s ved f/5.6, ISO 3200

Chris fortæller, at det samme gør sig gældende for dette billede taget i Masai Mara. "Det er Black Rock, hvor løverne tager hen tidligt på dagen for at lege. Det fungerer bedst, hvis solen er bag stenen og skaber baggrundslys og skygger fra hunløverne og ungerne. Du skal bare være klar, og derefter venter du. Hvis det ikke fungerer, så er det fint, det er altid lidt et sats, men hvis du ikke er der, går du glip af billedet hver gang."

Produkter i denne artikel 

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

SEL2470GM

α9 spejlløst fuldformatkamera med stablet CMOS-sensor

TEST
SEL70200GM

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master supertelezoomobjektiv

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS-objektiv

SAL500F40G

500 mm F4 G SSM

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Schweiz

Billeder er stærke. Et enkelt billede kan fange en følelse eller udløse en følelse i dig selv.

Se profil


x