marslignende landskab ved daggry

Luftspejlinger fra Mars

Bit Sever tager billeder med det nye FE 24-50mm f/2.8 G

Mit navn er Bit Sever, og jeg vil beskrive mig selv som en vandrelysten fotograf og videograf, på en mission for at fange essensen af kulturer over hele kloden. Gennem mit arbejde stræber jeg efter at afsløre den rå ægthed af forskellige nationer, idet jeg favoriserer fjerntliggende og mindre udviklede destinationer, hvor stedets sjæl virkelig skinner igennem. Det meste af mit seneste arbejde fokuserer på at skabe en rejseserie kaldet "OdBita Pot" som sendes på nationalt tv i Slovenien. I serien forsøger min bror og jeg at fremvise alle kontinenter, så vi plejer at vælge de destinationer, der ikke er fyldt med turister. Mine rejser tager normalt tre til fire uger, men denne gang var det en kort 10-dages tur til hjertet af den jordanske ørken.

Wadi Rum-ørkenen er kendt for sin skønhed og orange landskaber der ser ud som om de er fra Mars. Min kæreste og jeg sluttede os til nogle lokale, som viste os ørkenens skjulte skønhed og forklarede, hvordan beduinstammer lever sammen med kameler, omgivet af de unikke orange klitter.

mælkevejen der er synlig over ørkenen © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 10s @ f/4.0, ISO 1600

På trods af at jeg tidligere blev orienteret om objektivets tekniske detaljer, var jeg stadig overrasket over, hvor lille og let det var i hånden. På en måde mindede det mig om mine tidlige dage inden for fotografering, hvor alt, hvad jeg havde, var standard sæt-objektiver, der var billigt byggede, støjende og gav dårlig billedkvalitet. Sådan er dette objektiv dog ikke; på trods af størrelsen er det godt lavet, solidt og fokuseringen var praktisk talt lydløs.

bit sever holder sin alpha 7cm2 med sel2450g påsat

Billedkvaliteten var, som jeg forventede fra et Sony G-objektiv - sprød på tværs af rammen med god kontrast og minimal forvrængning. Især fokus var ekstremt hurtigt og præcist. Der var en situation, hvor jeg fotograferede en mand, der sad indendørs i meget svagt lys, med hans ansigt kun oplyst af en pejs, og kameraet kæmpede ikke en eneste gang med at spore hans øje, mens han bevægede sig.

mand der laver te inde i et mørkt telt © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/320s @ f/2.8, ISO 3200

Fokuseret vejrtrækning kan være mest mærkbar, når du filmer videoer og ændrer fokuspunktet fra forgrund til baggrund, hvilket kan være meget distraherende at se på og nemt kan forvirre seeren. Med dette objektiv syntes jeg, at den indbyggede undertrykkelse fungerede godt, og jeg bemærkede næsten ikke nogen ændring i billedet, når jeg skiftede fokuspunkter. Jeg kan også rigtig godt lide den manuelle blændering, når jeg filmer, og muligheden for at deaktivere klikkene betød, at jeg kunne ændre blænden lydløst. En anden funktion, der var en behagelig overraskelse, var tætfokus-evnen - ned til kun 0,19 m - hvilket opfyldte alle mine makrobehov under turen, og jeg kan ikke sige, at jeg havde brug for at komme tættere på motivet, end jeg kom.

nærbillede af en lille sten i ørkenen © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/500s @ f/2.8, ISO 100

Balancen mellem objektiv og kabinet er meget vigtig på lange optagedage, især når du filmer videoer, fordi det spiller en stor rolle, når du skal holde dit billede stabilt. Jo mere den er afbalanceret i din hånd, jo bedre bliver slutresultatet. Jeg fandt ud af, at den var en smule lettere, end jeg ville foretrække, når den var monteret på min Alpha 7R V, men det var en perfekt kombination med Alpha 7C II, da den er meget lettere, og den samlede vægt er fordelt mere jævnt.

Hvis jeg skal være ærlig, må jeg sige, at Sony-objektiver ikke har skuffet mig endnu. Jeg har brugt dem, siden jeg fik min første Alpha 7S II tilbage i 2016. De passer perfekt til Sony-kameraer og understøtter de funktioner, nye kameraer har at tilbyde, og dette objektiv er ingen undtagelse.

et stentempel der lige er synligt mellem klipperne © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/125s @ f/4.5, ISO 250

Som rejsefotograf og videograf forsøger jeg bedst muligt at fremvise ægtheden af enhver destination, jeg besøger. Det betyder ofte, at stederne er fjerne og svære at nå, hvilket ofte fører til vanskelige vandreture og nogle gange endda klatring. Min kamerarygsæk er normalt fyldt med to kamerakabinetter, fire objektiver, to mikrofoner, led-lys, ekstra batterier, opladere, kabler, bærbar computer og et stativ.

Efter min ti-årige karriere mærker jeg allerede rygsmerter, og derfor er det endnu mere afgørende at holde min rygsæk så let som muligt uden at gå på kompromis med kvaliteten af slutproduktet. Et objektiv som dette beviser, at det er muligt; en hurtig zoom i en kompakt størrelse med fremragende kvalitet.

mand der poserer for et portræt i ørkenen © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/1600s @ f/1.2, ISO 100

Jeg kan se, at dette objektiv er et permanent element til fremtidige rejser, da brændvidden er en alsidig pasform til at optage 'on-the-go'. Jeg fandt ud af, at optagelser med fuld blænding ved 50 mm gav fremragende resultater for portrætter med flot bokeh og en god adskillelse mellem motiv og baggrund.

mand der hælder te i glaskopper © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/320s @ f/2.8, ISO 4000

Dens kompakte størrelse tiltrækker ikke så meget opmærksomhed som store zoomobjektiver, hvilket gjorde det muligt for mig at tage billeder af mennesker i deres mest autentiske, såsom en mand, der skænker te, sidder op mod væggen eller bare et fantastisk Mars-lignende landskab før solopgangen, hvor jeg skulle klatre op på klipperne for at få billedet.

kvinde der står på en rød sten med solen bag hende © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

Udvalgte produkter

Bit Sever

Bit Sever | Slovenia

Bit er en Sony Europe Imaging Creator fra Slovenien.

Relaterede historier

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt