Jorge Miguel Jaime, der er ekspert i bryllupsbilleder, siger, ”Jeg forsøger at forudse, hvilke situationer der vil ske, og sørger for at være klar på et øjeblik til at tage et billede af dem, så det er meget vigtigt for mig, at jeg kender parret inden brylluppet. Ikke for meget, men nok til, at jeg kan fange, hvordan deres kærlighedshistorie udvikler sig.” Takket være Jorges Sony Alpha 7 IV er han altid klar til at fange de smukke øjeblikke.
Selvom det meste af hans arbejde er i farver, ved Jorge, hvornår det er tid til at skifte til monokrom.
“Brugen af sort og hvid har ikke noget at gøre med at forenkle eller reducere farverne. Det handler om lyset”, siger han. “Så det er de billeder, hvor hovedkomponenten er lyset, at jeg slår over i sort og hvid. På en måde øges det dokumentariske aspekt af mit arbejde også ved at arbejde i monokrom”, fortæller han videre. “Intet er iscenesat, og sandhedsaspektet er tydeligt. Jeg har altid elsket de sort-hvide billeder fra fotografer, der har givet deres liv for at kunne fortælle historier om menneskelighed. De analoge billeder – deres bevægelser, det slørede og det kornede – har en umiskendelig magi, og det er dét, jeg også virkelig ønsker i mine egne billeder.”
Et godt eksempel på denne tilgang kan ses i dette billede af en lille pige, der venter på at bære en buket, “fordi det handler ikke kun om bruden og brudgommen den dag,” forklarer han, “og de vil gerne opleve de små øjeblikke, der foregår uden for deres egen hvirvelvind. Jeg havde planlagt at tage et billede af bruden i en trappeopgang, da jeg lagde mærke til denne lille pige, som var ladt alene et øjeblik. Jeg justerede min eksponering instinktivt for at se, om noget ville ske, og det gjorde der. Hun lænede sig ind mod de krydsende linjer i hjørnet med et nuttet lille ansigt, der siger, ‘I har helt forladt mig’. Når der er børn med til et bryllup, sker da altid noget følelsesladet, og jeg elsker at være der til at fange øjeblikket.”
Når det handler om fotografier, “som det her, hvor det kun drejer sig om lyset, kan de være mere tilfredsstillende og effektive i sort og hvid,” fortsætter han. “Det her tog jeg ved kanten af en flod, hvor parret var placeret i et solstrejf. Den stærke kontrast fjernede alle detaljerne i bladene i forgrunden, så jeg brugte min blitz mod dem for at skabe balance.” Parret er omfavnet af skoven og hinandens kærlighed, og “konceptet var en ren kærlighedshistorie,” forklarer Jorge, “og jeg synes, at bladene, der ikke er i fokus, ser ud som sommerfugle, der flagrer omkring dem.”
To hovedaspekter i hans Sony Alpha 7 IV hjælper Jorge med at tage de monokrome bryllupsbilleder. Om billedet ved flodbredden siger han, “Jeg brugte i høj grad kameraets dynamisk frekvensområde. Selvom jeg undereksponerede det, var der stadig en høj grad af detaljer i skyggerne. Det betyder, at det ikke er farligt for mig at indstille efter de klareste punkter og derefter redde nogle detaljer fra skyggerne senere. Det var noget, der overraskede mig, den første gang jeg fremkaldte et billede fra dette kamera. Jeg var virkelig imponeret!”
For det andet bringer Sonys enestående AF-øjengenkendelse selv de korteste sandfærdige øjeblikke i fokus. “Jeg kan godt lide at tage billeder næsten helt åbent for at få skarpere resultater ved lav belysning, gøre baggrundene tydeligere og kompositionerne mere effektive,” forklarer Jorge, “så Alpha 7 IV’s AF-sporing i realtid er utrolig vigtig. Med fokusset kan jeg tage billeder med meget lysstærke objektiver ved blænder som f/1.4 for at få et smukt filmisk look, og jeg ved, at kameraet ikke kommer til at svigte mig.”
Med hensyn til valget af objektiv er “FE 35mm f/1.4 ZA mesteren inden for objektiver til bryllupsdagen,” siger han. “Det giver mig et perspektiv, der er perfekt til dokumentariske billeder, og det er hurtig nok til at holde lukkerhastigheden oppe og holde distraktioner foran eller bag emnet ude af fokus. Under en bryllupsfest – hvis det er i et lille lokale, eller jeg skal tæt på folk – bruger jeg det ofte sammen med den bredere FE 24mm f/1.4 GM,” fortsætter han. “Og jeg bruger også FE 85mm f/1.8 til tætgående portrætter, da det er meget let og giver en god kvalitet, samtidig med at den længere brændvidde stadig giver den mindre dybdeskarphed, som jeg ønsker.”
I sidste ende kommer meget af Jorges tilgang til bryllupsfotografi fra hans egen personlige erfaring og forståelse. “Jeg ved, hvilke minder der er vigtige for min kone Maria og jeg,” forklarer han, “så jeg kan sætte mig fuldstændig i parrets sted. Da vi for eksempel blev gift anden gang, var det sådan en intim, personlig, glædelig oplevelse med vores familie og venner, at der var øjeblikke, hvor jeg var helt overvældet og ikke kunne tale. Det er de øjeblikke, der betyder mest for os, og når de minder svinder bort, forbliver fotografierne her stadig. Fotografering er i sig selv ren nostalgi, og vores par fortjener de bedst mulige minder. Derfor har jeg brug for de bedste værktøjer, og det er det, mit Sony-udstyr leverer.”
"Historie skabes af mennesker, deres passion og deres følelser"