Detaljerede historier i Alpha Universe
Filmoptagelse i Serengeti med Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Jeg er en schweizisk fotograf, filminstruktør og filmfotograf med speciale i naturhistorie på fjerne steder, hovedsageligt store katte. Jeg har dedikeret mit liv til at dokumentere vores planets naturlige skønhed, og mit mål er altid det samme: at nærme mig selveste naturens hjerte for at øge opmærksomheden omkring jordklodens skrøbelighed og inspirere til handling for at bevare den.

Jeg er dybt engageret i bevaring af det vilde dyreliv og arbejder tæt sammen med WildAid, en miljøorganisation i San Francisco, for at reducere efterspørgslen på ulovlige dyreprodukter. I 2019 lancerede jeg Stay·WildTM, en onlinesmykkebutik, hvor 50 % af overskuddet doneres til velgørenhedsorganisationer, der støtter projekter til bevarelse af vilde dyr. Mit arbejde er repræsenteret af National Geographic Image Collection.

Vores hovedprojekt var at filme gnuernes store vandring i Serengeti i Tanzania. Hvert år migrerer 1,5 millioner gnuer på en enormt lang rute ud og hjem igen, og det betragtes som en af "naturens syv vidundere".

På denne tid af året migrerer gnuerne til det nordlige Serengeti, hvor de krydser den berømte Mara-flod i en episk og dramatisk kamp mod vand, krokodiller og andre rovdyr. Når migrationen er på sit højeste, er rovdyr som f.eks. løver og geparder meget aktive, og de får alle mange muligheder for at dræbe et bytte.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 en flok gnuer går gennem en flod

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Førsteindtryk af Alpha 7S III

Jeg har været trofast bruger af Sony i årevis og bruger nu kun Alpha 9 II og 7R IV til mit arbejde med stillbilleder, men jeg var ivrig efter at prøve Alpha 7S III til filmoptagelse.

For mig er den bedste funktion på det nye kamera uden tvivl, at man kan optage ved 4k 4.2.2 50/60p, samt muligheden for at øge dette til 100/120 og stadig bevare den samme bit-dybde. Jeg foretrækker at optage i S-Log3 og farvegraduere mine optagelser, så det er uundværligt at have 10-bit til rådighed.

Touch Focus og alle fokusindstillingerne er også en meget kærkommen tilføjelse til Alpha 7S III. Det var meget vigtigt for os, at vi kunne spore en løve i højt græs ved at bruge et steadicam og Touch Focus i Imaging Edge-programmet, og vi følte ikke noget behov for at bruge følgefokusmotorer på vores steadicam. Man kan kontrollere alle kameraindstillingerne på afstand uden bekymringer.

Den rullende lukkereffekt er også blevet drastisk reduceret sammenlignet med Alpha 7S II, og dette var tydeligst, når vi optog med steadicam.

Og endelig var det vigtigt, at vi kunne skrue op for ISO – at vi ikke skulle bekymre os om at bruge et højt ISO for at opnå 50/60p, heller ikke i svagt lys, var helt utroligt, især fordi store katte er aktive meget tidligt om morgenen og sent om aftenen.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris komponerer en optagelse på sit alpha-kamera som er monteret på et stativ

Chris komponerer en optagelse på sit Alpha 7S III og FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

Udstyr 

Vi var så heldige at have to Alpha 7S III-kameraer til optagelsen – det ene blev kombineret med et FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS til stillestående optagelser på stativ, og det andet blev parret med et FE 70-200mm f/2.8 G Master (og ind imellem en 1,4x konverter) til brug på vores Ronin 2-steadicam. Begge opsætninger omfattede også et Atomos Ninja V til RAW-optagelse direkte ud fra HDMI-porten.

Muligheden for at styre steadicam-kameraet fra Imaging Edge-appen var uvurderlig, og vi kunne hurtigt ændre opsætning, hvis lyset ændrede sig.

Da vi arbejdede under meget varme forhold, ville det ikke have overrasket mig, hvis et af kameraerne eller begge to havde vist tegn på overophedning, især fordi vi optog med fuld opløsning, men selv når vi havde kameraerne tændt i timevis, gav det ingen problemer.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 kamera monteret på et steadicam

Gode råd til optagelser af vilde dyr

Optag ikke alt i slowmotion. Selvom det er rart at have 100/120p, er det vigtigt at bevare en rytme mellem normal hastighed og slowmotion – tempoet er hovedsagen i din film.

Brug noget tid på at indstille kameraet ved brug af hukommelsesfunktionen, inden du begiver dig af sted på optagelse. For eksempel er mit kamera indstillet til "M1" for 50/60p, "M2" for 25p og "M3" for 100/120p, så jeg hurtigt kan ændre billedhastighed på et splitsekund.

Det er meget vigtigt, at du forstår autofokusindstillingerne, inden du tager ud til optagestedet, for at forstå, hvilke indstillinger der vil fungere bedst for dig og dit objektiv. Jeg brugte primært fastlåst autofokus på indstilling 1, så kameraet forsøger at låse sig fast på mit motiv så hurtigt som muligt, og AF-hastighed på indstilling 2, så det kan genfokusere jævnt, hvis det taber sporingen.

Du bør heller ikke bruge automatisk ISO, da det kan give problemer, hvis du optager noget mørkt, og hvidbalancen forsøger at korrigere farvetemperaturen. Brug altid hvidbalancen Sunny eller Cloudy, afhængigt af optageforholdene.

Tilføj en stor ekstern skærm, hvis du kan. Hvis du arbejder udendørs, kan lyset være ret skarpt, og du er nødt til at kunne se, hvad du laver.

Noget af det allervigtigste er tålmodighed. Du er nødt til at være tålmodig og forberedt på at vente i timevis, indtil der sker noget. Lad være med at skynde dig omkring, for så går du glip af de smukkeste optagelser.

Og endelig bør du prøve at ændre brændvidden, når du er ude på optagestedet, og variere mellem vidvinkeloptagelser og nærbilleder for at få flere muligheder, når du skal redigere.

Udvalgte produkter
ILCE-7SM3
a7S III med pro film-/stillbillede-egenskaber

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1.4x Teleconverter Lens

SEL14TC

Relaterede artikler
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Schweiz

"Billeder er stærke. Et enkelt billede kan fange en følelse eller udløse en følelse i dig selv."

Se profil


x