Tip til fotografering > Fotografering af farverne i efterårets løv

    Niveau: Begynder

    LEKTION 16Fotografering af farverne i efterårets løv

    Brændvidde: 85 mm (35 mm ækvivalent), blændetal: 3,2, Lukkerhastighed: 1/800 sekund.

    Hvorfor ikke prøve nogle optageteknikker til at indfange skønheden i træerne, smykket med røde og gule farver? Når du optager efterårets løv, skal du indstille kameraet til A-tilstand, så du kan tilpasse blænden. Generelt skal du reducere blænden, når du ønsker at fokusere på hele motivet, og åbne blænden så meget som muligt, når du ønsker at fremhæve og få et nærbillede af et blad eller en gren.

    Undersøg lysets retning

    Inden du indstiller kameraet, så lad os først se på, hvordan man kan drage fordel af lyset. Når man optager efterårsblade, varierer resultatet i høj grad, afhængigt af retningen af lyset, tidspunktet på dagen og vejret.
    På en klar dag kan lysets retning generelt kategoriseres som frontbelysning, sidebelysning og baggrundsbelysning.

    Frontbelysning

    Frontbelysning rammer forsiden af motivet set fra kameraet. Med frontbelysning kan du optage farverige billeder, der vises lige så naturlige som den måde, du ser scenariet på. Men fordi der er ingen skygger er, har lyset tendens til at skabe et lidt kedeligt billede, der mangler dybde.

    Tag billeder med frontbelysning.
    Brændvidde: 35 mm, blændetal: 10,0, Lukkerhastighed: 1/50 sekund.

    Sidebelysning

    Sidebelysning rammer motivet fra siden. Fotografering med sidebelysning bringer skyggerne frem i træer og giver dybde i et landskab. Hvis du optager i skumringen, skal du prøve at fange et billede med sidebelysning.

    Tag billeder med sidebelysning.
    Brændvidde: 200 mm, blændetal: 8,0, Lukkerhastighed: 1/60 sekund.

    Baggrundsbelysning

    Baggrundsbelysning rammer motivet bagfra. Når baggrundsbelysning skinner igennem bladene, får det deres gennemsigtighed og smukke farver frem, så de fremstår funklende på fotos. Kontrastforskellen mellem et baggrundsbelyst motiv mod en mørk baggrund udtrykker drama, så gør effektiv brug af baggrundslyset.
    Når du gør brug af baggrundslys, kan billedets kontrast og mætning mindskes, hvis sollyset skinner direkte ind i objektivet. Hvis dette sker, skal du justere kameraets vinklen til sollyset eller bladene, så sollyset ikke kommer direkte ind i objektivet. Når stærkt lys rettes mod objektivet, har motiverne tendens til at blive mørke. Hvis motivet ser mørkt ud eller ikke så levende, som du havde forventet, så øg eksponeringskompensationen i + retningen for at opnå den samme lysstyrke, som du ser med dit blotte øje.

    Tag billeder med baggrundsbelysning.
    Brændvidde: 11 mm, blændetal: 14,0, Lukkerhastighed: 1/30 sekund.

    Når baggrundsbelysning kommer direkte ind i objektivet

    Brug denne teknik til at fotografere i forskellige typer lys, hvor kameraets relative position i forhold til solen tages i betragtning.
    Begræns ikke dig selv til at fotografere efterårsløv på solrige dage. Du kan også indfange forskellige udtryk på overskyede og regnfulde dage. På en overskyet dag er farverne måske ikke så levende, som når det er solrigt, men hele scenariet er indhyllet i et blødt lys, der udtrykker ro uden uønskede skygger.

    Billede på en overskyet dag.

    Billede på en regnvejrsdag. Brændvidde: 115 mm, blændetal: 11,0, Lukkerhastighed: 1 sekund.

    Billede på regnvejrsdag.
    Brændvidde: 115 mm, blændetal: 11,0, Lukkerhastighed: 1 sekund.

    Hvis du inkluderer en overskyet eller regnfuld himmel i kompositionen, vil den hvide himmel skille sig ud, og du får ofte et konventionelt billede. Hvis dette sker, kan du, ved kun fotografere landskabet uden at medtage himlen, få de centrale efterårsfarver til at skille sig ud i et imponerende billede.

    Fotografer det, du ser

    Fotografering af efterårsløv, lige som du ser det, kræver ikke blot den rigtige retning af lys, men også justering af lysstyrke og farve ved hjælp kameraindstillingerne. Mens kameraet automatisk beregner den passende lysstyrke og farve, matcher resultaterne måske ikke det billede, du sigter efter, eller den fornemmelse du har. Hvis du har problemer med at fotografere det, du ser, så prøv at justere eksponeringskompensation og hvidbalance. Det billede, der udtrykker, hvad du virkelig ser, har en passende farve og lysstyrke.
    De nødvendige justeringer varierer alt efter retningen af lys, vejrforhold og motiv, og præsenteres her ved hjælp af flere eksempler. Under selve optagelsen skal du foretage justeringer, mens du ser resultatet på kameraets skærm, mens du fortsætter med at tage billede efter billede og får dit ønskede billede.

    Brug af eksponeringskompensation

    Eksponeringskompensation: 0

    Eksponeringskompensation: +2,0

    Hvis baggrunden er lys på grund af baggrundsbelysning, kan bladene fremstå mørke og tunge. Hvis det sker, skal du justere eksponeringskompensationen mod + for at få de levende farver frem i løvet. Du kan justere baggrunden, så den synes en anelse overeksponeret.

    Brug af hvidbalance

    Automatisk hvidbalance

    Overskyet hvidbalance

    Hvidbalance kan effektivt bruges til at fremhæve livagtighed. Når du fotograferer på en skyet dag eller i skyggen, kan indstilling af hvidbalancen til [Overskyet] øge det generelle røde i billedet og få de røde og gule farver i efterårsløvet til at fremstå mere levende. Finjustering af hvidbalancen er også en effektiv måde at foretage detaljerede justeringer af farverne på.
    Når du fotograferer landskaber eller tager snapshots, så kan det være lokkende at øge farvemætningen medCreative Style for at gøre billedet mere levende. Men da den oprindelige farvemætning og efterårsløvet allerede er intens, kan det ende med at mætte farverne fuldstændigt, så billedet kan tabe dybe. Derfor anbefales det ikke.

    Øget mætning kan gøre røde farver overmættede og få billedet til at se fladt ud.

    I stedet for at øge farvemætningen kan du prøve at justere eksponeringskompensationen og hvidbalancen.
    Selvfølgelig er farve en personlig præference, og der er ikke nogen rigtige eller forkerte valg. Som vist på billedet nedenfor kan hvidbalance bruges til at føje blå farver til en optagelse fra en overskyet dag for at udtrykke en følelse af kulde og stilhed.

    Dagslys hvidbalance på en overskyet dag

    Fotografering med forskellige kompositioner

    Når du har kontrol over farve og livagtighed, kan du nyde at ændre kompositionen ved at skabe forskellige udtryk for efterårets løv.

    Forskellige objektiver til forskellige udtryk

    Som vist nedenfor varierer optagelsesmetoden fuldstændig, lige fra at bruge en vidvinkelindstilling til at bruge en teleindstilling, selv til det samme scenarie. Brede vinkler skaber inspirerende billeder, og telefotoets vinkler bringer dig tættere på motivet og skaber slør. Ved hjælp af forskellige objektiver til at optimere optagelser fra forskellige vinkler kan du frembringe flere af kvaliteterne ved efterårets løv.

    Vidvinkelbillede, Brændvidde: 18 mm, blændetal: 8,0.

    Telefotovinkelbillede, Brændvidde: 90 mm, blændetal: 8,0.

    Fotografering med vidvinkel

    Når du fotograferer fra en bred vinkel (kort brændvidde), kan du inkludere et bredt landskab i billedet, men du kan også skabe dynamiske udtryk, der yderligere fremhæver perspektiv og højde. Der er også lidt sløring, så objekter overalt i et bredt område kan forblive i fokus. Du kan få hele landskabet med i optagelsen ved at indstille blænden til F8,0 til F11.

    Brændvidde: 11 mm, blændetal: 8,0, Lukkerhastighed: 1/25 sekund.

    Dette billede blev optaget med et vidvinkelobjektiv, der peger opad. Det understreger højden af træerne, der strækker sig opad i venstre side, hvilket skaber et inspirerende billede.

    Brændvidde: 11 mm, blændetal: 10,0, Lukkerhastighed: 1/60 sekund.

    Her kommer vi tæt på de levende efterårsblade. Kontrasten, med bladene mod baggrundens store område, skaber et dynamisk foto. På denne måde fremhæver egenskaberne for vidvinkel motivet med forgrund-til-baggrund kontrast. Ved at lukke blænden ned til F10 kan baggrunden gengives godt uden overdreven sløring.

    Fotografering med en telefotovinkel

    Med et teleobjektiv (lang brændvidde, når du bruger et zoomobjektiv), kan motivets baggrund blive meget sløret, og spændende detaljer kan fremhæves, så de skiller sig ud fra det fjerne bjerglandskab. Et telefotoobjektiv er også godt til at skabe en komprimeret effekt, der inkluderer alt i ét billede uden at miste perspektivet af bjergene i baggrunden og landskabet i forgrunden.

    Brændvidde: 200 mm, blændetal: 3,2, Lukkerhastighed: 1/80 sekund.

    Her blev et teleobjektiv brugt at optage efterårets farver. Forgrunden og baggrunden er smukt sløret. Jo tættere på teleindstillingen er, des mindre fokusafstand og des mere af baggrunden er sløret, hvilket fremhæver bladene i efterårets løv. Øg sløringen ved at fotografere med blænden så åben som muligt.
    Når du tager den slags billeder, skal du være opmærksom på farven i baggrunden. Billedet ovenfor blev taget i en vinkel, så gule blade er i baggrunden, og hele billedet giver et levende indtryk.

    Brændvidde: 160 mm, blændetal: 8,0, Lukkerhastighed: 1/60 sekund.

    Når man støder på smuk natur, har man tendens til at forsøge at få alt, hvad man kan se, med i billedet. Har du nogensinde taget et billede og alligevel ikke været i stand til at indfange følelsen overhovedet? Det er fordi, du ender med at indfange unødvendige og uventede elementer i billedet, som skaber distraktion. I stedet for blot at pege kameraet formålsløst på et stort område, så prøv at finde den mest imponerende del af landskabet og fremhæv den med en teleindstilling. På ovenstående foto er området med det smukkeste efterårsløv sat i fokus.

    Brændvidde: 150 mm, blændetal: 11,0, Lukkerhastighed: 1/4 sekund.

    Telefoto er også godt til at skabe et billede af et scenaries komprimerede dybde. Selvom de gule træer i forgrunden, nåletræerne længere tilbage og bjergene i baggrunden er flere kilometer fra hinanden, er de komprimeret tæt sammen for at skabe et imponerende billede.

    Skab udtryk med forskellige synsvinkler og ideer

    Fotografering af efterårsløv handler ikke kun om at fange træer og blade som dine motiver. At inkorporere bjergvandløb, søer og andre omgivende landskaber kan gøre efterårsløvet endnu flottere, og nedfaldne blade kan i sig selv udtrykke et efterårslandskab. Prøv at fotografere forskellige kompositioner af forskellige motiver fra et bredt perspektiv, og nyd friheden ved at tage billeder af efterårets løv.

    (1) Brændvidde: 50 mm, blændetal: 2,8, Lukkerhastighed: 1/8 sekund.

    (2) Brændvidde: 70 mm, blændetal: 7,1, Lukkerhastighed: 1/160 sekund.

    (1) Et billede af nedfaldne blade, der flyder på en vandpyt i nærheden af dine fødder indikerer afslutningen på efteråret. Efterårsløv er mere end bare træer badet i kraftige røde farver. Selv efter højdepunktet for efterårsløvet er efteråret tydeligt overalt.
    (2) Selv vanddråber på nedfaldne blade kan fremkalde en følelse af efterår.

    Brændvidde: 35 mm, blændetal: 10,0, Lukkerhastighed: 1/15 sekund.

    Søer, damme og floder, der ofte har biroller i forhold til efterårets løv og træer, har nogle gange hovedrollerne. Læg også mærke til, hvordan farverige træer afspejles på overfladen af vand.

    Prøv vidvinkelobjektiver

    F-tal: 8 / Lukkerhastighed: 1/100 sek.

    Denne fuldformat E-mount 16-35 mm ZEISS Vario-Tessar-zoom tilbyder fremragende ydeevne i en kompakt og let pakke. Et alsidigt zoomområde kombineret med indbygget optisk billedstabilisering gør det til et godt valg til øjebliksbilleder, indendørs scener, gruppebilleder, landskaber og meget mere, især med et fuldformathus i α7-serien. En konstant maksimal blænde på F4 giver kontrol over eksponering og dybdeskarphed.