"For mig er tid, timing og tidløshed essentielle komponenter i fotografering," siger Daniel Ronnback, og det viser sig i sin reneste form i hans seneste projekt, der fokuserer på Norges Lofoten-øer. Fotoeventyret indebar, at Daniel besteg nogle af øgruppens mest svimlende tinder under både sommer- og vinterforhold, og derfor var han meget bevidst om de markante ændringer i landskabet.
"Om vinteren kan øerne og bjergene være nærmest monotone," forklarer han, "men på sommerbillederne forvandles de til et storslået lærred af grønt, rødt og guld."
Hvordan opfatter vi egentlig tid? Det kan vi i sagens natur kun gøre fra menneskets perspektiv, og derfor er det mennesker, som er vævet ind i Daniels billeder, og de skaber en kontekst for disse utrolige scener. Nogle gange er det ham selv på billedet, og andre gange en anden, men der er altid mennesker til stede for at kunne fortælle historien og give betragterne en fornemmelse af stedets størrelse og en mulighed for at forestille sig, at de selv er der.
"I al min fotografering har der altid været et tema," indrømmer han, "jeg kan godt lide en vidtstrakt udsigt med en lille person inden i. Jeg fotograferer næsten aldrig et tomt landskab, selvom der er en smuk udsigt. Jeg ser det på en måde ikke rigtigt, det er som en tom scene."
Daniel er omhyggelig med at komponere disse skikkelser perfekt på sine billeder, og han placerer dem "på et tydeligt sted eller i modlys for at skabe kontrast og effekt og bruger komplementærfarver for at fange betragterens blik. Og jo tydeligere skikkelsen er mod det betagende landskab, jo større følelser kan et billede frembringe hos betragteren. Tag f.eks. spændingen ved at se silhuetten af en klatrer, der står på en bjergtinde, som du kan mærke i dette billede."
Men det handler ikke kun om billedets komposition, da Daniel drager nytte af, at hans Alpha-udstyr sikrer det helt rigtige fokus på motiverne. "Jeg ved, at fokus er virkelig godt," siger Daniel, "så jeg kan bare rette det mod personen og stole på det. Det betyder, at jeg kan udfordre mig selv mere, komme højere op og koncentrere mig om kompositionen og omgivelserne."
Ud over tidens gang er der også timingen. At nå frem til disse steder på det rigtige tidspunkt og i det rigtige vejr kræver planlægning, og derfor gør Daniel et meget grundigt forarbejde inden sine rejser. "Hvis jeg vil give mig selv tid til at kunne tage disse billeder, kræver det en masse forberedelse," siger han. "Jeg afmærker alt på et kort," fortsætter han, "og noterer, hvor lang tid det tager at køre fra et sted til et andet og at vandre til et udsigtspunkt. Jeg undersøger også, hvornår solen står op eller går ned. Derefter tjekker jeg vejrudsigten dagligt, og til sidst kan jeg endelig sige: 'Den her morgen er den bedste til dette sted!'"
"Når man skal ud til disse steder og optage dem, er udstyrets vægt og mængde meget vigtig," forklarer Daniel. Jeg fotograferede dette Lofoten-projekt med α9, men jeg bruger også mit α7R III. Deres design har altid passet godt til den måde, jeg fotograferer på. Det er meget vigtigt for mig at rejse let og bevæge mig hurtigt. Jeg medbringer ofte kun ét kamera og ét objektiv på en vandretur, og Alpha-kameraerne er så lette og kompakte, at jeg kan have alt, hvad jeg skal bruge, i en lille intern kameraenhed i min taske. Og så er de selvfølgelig robuste, så de kan ligge i min rygsæk, når jeg står på ski, og hvis jeg falder eller taber kameraet, plejer det ikke at være et problem."
Når du har vandret mange kilometer, og timingen er lykkedes, svigter Alphas billedkvalitet dig heller ikke, siger Daniel. "En af de ting, der skiller sig ud, er sensorens dynamiske frekvensområde. Man får et stort redigeringspotentiale, og det betyder, at selvom noget er blevet lidt overeksponeret, er din planlægning ikke gået til spilde. Så er der deres enorme opløsning, som betyder, at hvis jeg får øje på en person yderst i billedet, kan jeg bare beskære vedkommende væk og stadig have et kæmpestort billede."
"Ethvert sted har sin egen tidløse udsigt," afslutter han, "og vi passerer jo bare forbi dem. Lofoten har den her unikke kontrast mellem havet og søerne og bjergene, der stiger direkte op af vandet, og det synes jeg virkelig, at dette billede indfanger. Det er virkelig unikt, og der er altid mere at se, så jeg planlægger at vende tilbage og gå længere og højere for at finde nye steder at fotografere, fordi det altid er indsatsen værd."
"Hvis du kan drømme om det, så kan du gøre det. Hvis du kan gøre det, så kan du indfange det. Så nemt er det – indfang dine drømme!"