Detaljerede historier i Alpha Universe

Evnen til at bevæge

Virgo Haan

Har du nogensinde rullet gennem Instagram og stoppet ved en portrætbillede, hvorefter motivet efter et par sekunder blinker til dig? Hvis du har, så har du med stor sandsynlighed lige set en cinemagraph – en kombination af et stillbillede og et billede, der bevæger sig. Første gang, du ser det, bliver du måske helt overrumplet, mens din hjerne forsøger at forstå, hvad du lige har set. Og det er denne opmærksomhed, der har fået cinemagraphs til at vokse i popularitet – især da forskellige brands konkurrerer om at vinde hele din begrænsede onlineopmærksomhed.

virgo haan sony alpha 7RII en kvinde i en rød kjole sidder ved et rødt bord med en matchende bordventilator

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

En af cinemagraphmestrene er Virgo Haan. Efter at have tilbragt tid som assistent for fotografer skiftede han karriere og begyndte at arbejde for et reklamebureau. Her lærte han mere om den fremspirende verden inden for onlinemarketing, og hvordan man skal fange folks opmærksomhed. Men det var måske en lidt overraskende inspirationskilde, der fik ham til at skifte bane og blive en af de førende inden for cinemagraphs – nemlig Harry Potter.

"I cirka 2011 så jeg en Harry Potter-film," fortæller han, "og i den film læste de medvirkende en avis, hvor billederne på siden blev levende. Det slog mig, hvor fedt det ville være, hvis jeg på en eller anden måde kunne skabe billeder, der fungerede på den måde."

Frøet var blevet sået, men hvad skete der så?

"Nogle få måneder senere," siger han, "sad jeg og læste en artikel om to fotografer, Kevin Burg og Jamie Beck, som dybest set havde opfundet dette nye fotograferingskoncept – cinemagraph – og jeg vidste med det samme, at jeg ville prøve at skabe dem."

virgo haan sony alpha 7RII en kvinde i en gul t-shirt foran et gult bord med en matchende forstøver i hånden

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Konceptet bag en cinemagraph er relativ ligetil. Forestil dig to lag – det øverste lag er et stillbillede, hvor et område er klippet ud, f.eks. et portræt, hvor motivets øjne er klippet ud. Under dette lag er der et bevægeligt lag, som er identisk på alle måder, men i dette bevægelige lag blinker motivet. I det udklippede område kan man se bevægelserne fra laget nedenunder. Og hvordan bliver slutresultatet så i dette eksempel? Man kan se motivet blinke, men uden nogen anden bevægelse af hverken hovedet eller musklerne i ansigtet.

Mange forretningskneb gælder, når man skal skabe cinemagraphs. Billedet skal selvfølgelig være fuldstændigt stille ligesom til videooptagelser, så man skal bruge et stativ. Motiverne skal også være helt stille med undtagelse af den del, der skal bevæge sig, så de kan holdes på plads ved hjælp af standere eller andre interimistiske støtter.

virgo haan sony alpha 7RII en kvinde i en lilla bluse kigger op på en stor skål, som holdes over hende

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Og så er der selve bevægelsen. Virgo forklarer, at der er tre typer sløjfer, som bruges til at skabe en cinemagraph. "Ting som skyer kan skabe en udtonende sløjfe, hvor man kan udtone og indtone sløjfen, så det ser ud til, at skyen bevæger sig hele tiden," fortæller han. "Så er der hoppende sløjfer, hvor sløjfen når til et punkt og derefter omgøres. Et blinkende øje er et perfekt eksempel. Motivet åbner sine øjne, og så sættes klippet til at omgøre det fra starten, så det starter og slutter samme sted. Til sidst er der den hårdt klippede sløjfe, hvor motivet skal sørge for at bevægelsen starter og slutter samme sted. Det er de sværeste og kræver mere øvelse."

Det lyder måske kompliceret alt sammen, men den teknologi, der bruges til at skabe cinemagraphs, er tilgængelig for alle. Virgo bruger et Sony α7R II, hvilket giver ham mulighed for at fotografere både stillbilleder og 4K-video i høj opløsning med nøjagtigt de samme farveindstillinger. Dermed matcher stillbilledet og den underliggende video hinanden perfekt, når han redigerer dem ved hjælp af Adobe Photoshop. Der findes mange forskellige softwareprogrammer, som kan bruges til at skabe de faktiske cinemagraphs, men hvis man er nybegynder, anbefaler Virgo, at man prøver Flixel, der findes som en app og som desktopsoftware.

virgo haan sony alpha 7RII en kvinde i en pink bluse spiller fløjte ved et pink bord

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Andre funktioner i Sony α7R II, som hjælper Virgo med at skabe hans cinemagraphs, er autofokus på øjet og lydløs fotografering. Med autofokus på øjet er øjet altid i perfekt fokus, selv når han fotograferer med sit FE 85mm f/1.4 GM-objektiv, mens den lydløse lukker hjælper med at sikre, at motivet ikke bliver distraheret af, at han fotograferer.

På trods af at cinemagraphs er designet til at blive set online på en lille skærm, er billedopløsning stadig vigtig for Virgo, især i hans seneste projekt til et modemagasin. "Billedserien skulle være klar og farvestrålende," fortæller Virgo, "men jeg ville også have serien til at handle om overforbrug i vores samfund. Hvis man kigger nøje efter, kan man se, at motiverne på billeder dyrker ting såsom biler og burgere i potteplanter. De blev publiceret som fotos på siderne i magasinet, men ved hjælp af AR-appen (augmented reality) på sin smartphone og ved at holde telefonen over siden kan man se, billedet blive levende, og denn cinemagraph blive afspillet på skærmen."

Det er næsten en virkeliggørelse af den scene, Virgo så første gang i Harry Potter-filmen for alle de mange år siden.

Fotokredit:

Assistent: Jaanar Nikker
Model: Gertrud (E.M.A Model Management)
Makeup og hår: Maret Ubaleht
Tøj: Kriss Soonik, Tallinn Dolls, Embassy of Fashion

Udvalgte produkter

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM2

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Relaterede artikler

Virgo Haan
Alpha Universe

Virgo Haan

Estland

"Jeg giver det bedste af mig selv for at skabe værker, der er større end livet i hverdagen."

Se profil


x