Detaljerede historier i Alpha Universe
Detaljerede historier i Alpha Universe
Fokus på madfotografering 

Pablo Gil 

Udfyldningslys, kantlys, snoot-blitz, grid-blitz, flag, reflektorer – bare nogle af de faktorer, som madfotografer skal overveje, når de komponerer deres billeder. Ligesom madlavning er fotografering af madretter et meget komplekst kunstværk.

Men hvad nu, hvis det ikke var så komplekst? Hvad nu, hvis man barberede billederne ned til blot en enkelt lyskilde? Og hvad nu, hvis cirklen fra dette ene spotlys erstattede behovet for en tallerken? Dette er idéen bag fotografen Pablo Gils seneste projekt, som er fotograferet med hans pålidelige Sony α7R III- og α7R IV-kameraer.

 

pablo gil sony alpha 7RM4 en orange blancmange dramatisk belyst med stærkt lys der giver lange skygger

© Pablo Gil | Sony α7R IV + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

"Det hele udsprang af, at jeg ledte efter nye måder at belyse og indramme mad på, men på en minimalistisk måde," forklarer Pablo. "Den rejse førte til, at jeg indskrænkede lyskilderne til et absolut minimum, så der kun var den klassiske, bløde belysning tilbage, og jeg begyndte at lege med skarpt, retningsbestemt lys. Afhængigt af, hvor vi placerer lyset, kan vi se virkelig interessante teksturer og transparente effekter. Det afslører flere af motivets egenskaber, for eksempel den let brændte overflade på en grøntsag eller teksturen i et perfekt tilberedt stykke kød som på dette billede."

 

pablo gil sony alpha 7RM3 et saftigt stykke kød og søde majs omhyggeligt placeret på en hvid tallerken

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 50

Uden den komplekse belysning kommer billederne udelukkende til at handle om maden, som kommer i fokus som et kunstværk, en skulptur skabt af en kok. "Vi ville ikke have, at andre elementer forstyrrede det visuelle fokus på maden, ikke engang tallerkenen," siger han. "Det var sådan, vi fik idéen til at bruge det naturlige lys til at danne tallerkenen, og jeg synes, det her billede er et perfekt eksempel på, at maden helt tydeligt har hovedrollen."

pablo gil sony alpha 7RM3 en rejechips pyntet med gele og chilistykker dramatisk belyst på en hvid tallerken

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/16, ISO 100

"Vi brugte en rund, hvid lampe, hvor kanterne var lidt blødere," fortsætter han, "projiceret som et teaterspotlys og skabt ved brug af en Profoto B10-blitz og en snoot med et vaffelmønstret "honeycomb grid". Kreationer af denne art, ofte af Michelin-belønnede kokke, er i kunstværker i sig selv. Forarbejdningen er ekstremt eksklusiv og tilpasset hver eneste lille del efter struktur, komposition og farver."

pablo gil sony alpha 7RM3 pasta toppet med tomat på majs placeret på en genspejlende tallerken og belyst med et spotlys

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 50

Belysningen er særligt vigtig for at fotografere mad. Pablos valg af belysning til sine billeder kan ændre billedets udseende og stemning fuldstændigt. "Lyset er fortællingens centrale tema. Det fortæller os om stemningen, det afslører det, vi vil vise, og det skjuler hemmeligheder," afslører Pablo. "Det er uden tvivl det mest effektfulde våben sammen med farver, og det gør det muligt at fortælle historier med blot ét billede."

pablo gil sony alpha 7RM3 tre majstacoskaller fyldt med hakket kød placeret på en sort genspejlende tallerken

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/16, ISO 200

Pablo brugte sine kameraer Sony α7R III og α7R IV til projektet, primært på grund af deres sensorer. Da han fotograferede reklameprojekter, der kræver så mange detaljer som muligt, gav sensorerne med opløsninger på 42,2 og 61 megapixels ham al den opløsning, han behøvede, men det handler ikke kun om antallet af pixels. "Jeg elsker definition og farve, og med BSI-sensorernes høje opløsning kan jeg indfange et større dynamisk frekvensområde og en større skarphed. For eksempel er detaljerne på dette billede i højlys- og skyggeområderne helt utrolige."

Han kombinerer kameraet med en række forskellige objektiver, men Pablo har især to favoritter:

"Sony FE 100 mm f/2.8 G Master OSS har et så jævnt fokus, at det nærmest er magisk," siger han entusiastisk, "og STF (Smooth Transition Focus) skaber et sløret baggrunds-bokeh, der bare smelter baggrunde på en virkelig organisk og vidunderlig måde, og det kan stort set ingen andre objektiver præstere." Så er der Sony FE 90 mm f/2.8 G Macro-objektivet: "Det er fantastisk," siger Pablo, "fordi det giver mig mulighed for at tage ekstreme nærbilleder, som er skarpere end mange kokkes knive!"

pablo gil sony alpha 7RM3 kugle af citronsorbet placeret oven på et hvidt plastlåg

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/60s @ f/16, ISO 200

Da madfotografering er blevet utroligt populært takket være effekten af sociale medier, kan det være svært at skabe virkeligt originale billeder, der skiller sig ud fra det sædvanlige rustikke og fladtliggende billede, som er blevet stadig mere almindeligt.

"Det bedste råd, jeg kan give, og som gælder generelt for alle typer opgaver, er at bryde grænserne og de etablerede regler, der ofte er begrænsende," siger Pablo. "Du skal bare lege med lyset og dine kameraer. Ved at afprøve forskellige opsætninger og lege med rammerne og lysets retning vækker vi vores instinkter og forbedrer vores intuition. Og så," smiler han, "får vi ofte nogle meget behagelige overraskelser" 

Udvalgte produkter
ILCE-7RM4
α7R

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
α7R III

ILCE-7RM3

SEL100F28GM
FE 100mm F2.8 STF GM OSS

SEL100F28GM

SEL90M28G

FE 90mm F2.8 Macro G OSS

SEL90M28G

Relaterede artikler
Pablo Gil
alpha universe

Pablo Gil

Spanien

Et billede lyver aldrig, men mine gør måske

Se profil


x