At se noget specielt 

Andreas Hemb 

Alle, der studerer naturen, vil kunne fortælle, at forandring er progressiv. Tilpasning og innovation skaber nye nicher, og arter trives i mangfoldighed. Kunne det være det samme med dyrelivsfotografering? I en tid, hvor kamerateknologien gør det nemmere end nogensinde før at tage skarpe, detaljerede billeder, er det så helt essentielt at gøre noget andet for at skille sig ud?

I de sidste par år har dyrelivsekspert Andreas Hemb stillet sig selv lige præcis denne opgave.

andreas-hemb-sony-alpha-9-en-hejre-letter-fra-vandet-mod-en-skarp-solnedgang

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

"I en del af mit arbejde," forklarer Andreas, "er jeg gået bort fra ren dokumentar og forsøger at finde et andet aspekt af dyrelivsfotografering, som efter min mening handler mere om at indfange stemningen ved at være der. Jeg kalder det "grænsen mellem drøm og virkelighed", og det handler mere om at fremkalde nogle følelser frem for at fotografere dyret. Man har måske set et "normalt" billede 1000 gange før, men hvis man kan vise ting på en anden måde, så vækker det interesse."

Andreas trækker på en bred erfaring inden for fotografering og har gode forudsætninger for at gå udover grænserne for almindelig dyrelivsfotografering. Idet han tidligere var landskabsfotograf, er der faktisk mange lighedspunkter mellem de naturskønne billeder, han tidligere tog, og de billeder, han skaber nu.

"Jeg har altid været interesseret i at observere dyrelivet," siger han, "og det udviklede sig gennem landskabsfotografering, da jeg gerne ville have noget levende på billederne for at skabe en bedre forbindelse. Selvom sceneriet var smukt, var det ligesom om, at der manglede noget. Liv tilfører altid noget dynamisk til billeder og oplevelsen." 

andreas-hemb-sony-alpha-9-en-fugl-indhyllet-i-tåge-stirrer-på-fotografen

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Selvom Andreas bruger bestanddele fra landskabsfotografering, er hans ekspertise inden for fotografering af dyrelivet helt essentielt for at sikre, at han får det perfekte billede i kassen. "Man har alle de normale aspekter ved fotografering, f.eks. at man forstår lyset, baggrunden osv.," siger han, "men så er der det med at fange dyret i en speciel bevægelse. Så man skal stadig være god til at færdes ubemærket i naturen, så dyret er okay med, at man er der, og så man er tæt nok på til at kunne tage billedet. Men man skal også forstå dets adfærd – den måde, det bevæger sig på og reagerer på sine omgivelser – så man kan forudse dets bevægelser, for dét øjeblik, man gerne vil indfange, kan være væk lynhurtigt."

Til sit seneste projekt, hvor han fotograferede både i sit hjemland Sverige og i Florida med enten α7R III eller α9, har Andreas skabt en række vidunderlige, kunstneriske naturbilleder. Han har f.eks. brugt panoreringsteknikker til at fotografere en snehejre, der tager en fisk. "Jeg fulgte den med en lukkerhastighed på 1/60 sek.," forklarer han, "hvilket er meget langsommere, end man normalt ville ved dyrelivsfotografering, og det tilsigtede bevægelsesslør bevirker, at hovedet nærmest er skarpt, så du kan se, hvad det er, mens vingen og baggrunden er sløret." 

andreas-hemb-sony-alpha-9-en-fugl-letter-fra-en-sø-med-en-fisk-i-sit-næb

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Panorering hjælpes i stor stil af billedstabiliseringen i Alpha-huset, som han siger, "fordi jeg kigger efter motiver, der bevæger sig, men uden for meget slør. Jeg kigger efter bevægelse på forskellige måder, men billedstabiliseringen i huset er næsten altid nyttig. Jeg vil gerne have, at det meste af billedet er skarpt, men jeg vil gerne have bevægelse det rette sted, så der er den her kontrast, som fanger øjet. I forbindelse med panorering er det også nyttigt, at jeg kan skifte til tilstanden for billedstabilisering i huset, så jeg kan nøjes med stabilisering på én akse, og det kan jeg gøre direkte fra objektivet, f.eks. GM 400mm f/2.8, som er en stor hjælp i forhold til hastighed."

Andre Alpha-funktioner, som Andreas sætter sin lid til i forbindelse med disse billeder, er den øjeblikkelige feedback fra den elektroniske søger og tilstanden for lydløs fotografering. "Stilhed er så vigtigt ved dyrelivsfotografering," forklarer han, "for man kan ikke risikere, at man skræmmer motivet. Med den mekaniske lukkers klapren kan det lyde som et maskingevær, der går af, men med α9 kan jeg fotografere ved 20fps, og dyrene opdager det ikke engang." 

andreas-hemb-sony-alpha-9-en-silhuet-af-to-løver

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

I forbindelse med billeder med silhuetter og motiver i modlys kommer den elektroniske lukker og histogrammet virkelig til deres ret for, som han siger, "man får den her øjeblikkelige feedback og ved instinktivt, hvordan man skal justere i forhold til lyset – enten manuelt eller ved hjælp af eksponeringskompensation. Fotografering med en lav sol er så meget nemmere, og man skader heller ikke sine øjne! Den lydløse lukker, billedstabiliseringen i huset og den elektroniske søger samarbejder ved billeder med smalle vinkler, f.eks. silhuetter af vadefugle og svanen på det glimtende vand, hvor jeg brugte et flydende skjul for at komme tæt på."

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-genspejling-af-træer-i-vandet-der-skjuler-en-alligator-som-ser-ud-til-at-være-vendt-på-hovedet

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Et andet af hans billeder fra Florida viser en alligator, der svømmer i rolige genspejlinger, hvor Andreas på smart vis har spejlvendt billedet. Først ser man træerne og himlen og derefter alligatoren. Man får næsten et chok, når man spotter rovdyret. "Det er en superenkel teknik," griner han, "og lidt af en overraskelse. Et godt eksempel på en meget enkel måde at gøre noget anderledes på. Forhåbentligt får det – ligesom de andre billeder – dig til at stoppe op og tænke over naturens skønhed og i sidste ende, hvordan vi kan bevare den, så fremtidige generationer også kan opleve den."

Udvalgte produkter
ILCE-9
α9 med stablet CMOS-sensor i fuldformat

ILCE-9

ILCE-7RM3
α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM
FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC
1,4x telekonverterobjektiv

SEL14TC

Relaterede artikler
Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

Sverige

Et billede kan indeholde så meget mere end blot en afspejling af vores omgivelser. Jeg stræber efter at nå længere end det dokumentariske aspekt af fotografering – et billede bør vække følelser.

Se profil