"Der er mange begrænsninger forbundet med at fotografere stillbilleder til en film," fortæller filmfotograf Christophe Brachet, "så jeg bliver nødt til at liste rundt for at få de billeder, jeg har brug for. Jeg kan ikke interagere med filmsettet eller folk hverken foran eller bag kameraet. Jeg skal gå uset rundt, være usynlig, så jeg kan tage så ægte billeder som muligt. Diskret er mottoet for min profession!"
Det plejede at være sværere, siger Christophe, før hans Sony Alpha-udstyr ændrede den måde, han fotograferede på under filmoptagelser.
Han forklarer: "Den virkelige revolution inden for mit felt var den lydløse lukker i de spejlfrie kameraer såsom Sony α9, α7R III og α7 III, som jeg bruger nu." Han mindes, at "man før det, tog de fleste billeder ved hjælp af "blimps", som i bund og grund var modificerede undervandskabinetter, der gjorde det muligt at lydisolere lukkeren, hvilket var nødvendigt, fordi man skulle være fuldstændig stille under filmoptagelserne, da lyden ellers ville komme med i filmen".
Christophe har 10 års erfaring som filmfotograf, og hans seneste arbejde omfatter historiske dramaer og komedier, bl.a. "Le retour du Héros", som var et projekt, der bød på nye udfordringer og muligheder for ham og hans kamera.
"Jeg blev en del af dette projekt via instruktøren Laurent Tirard, og det var første gang, jeg arbejdede sammen med skuespillerinden Mélanie Laurent. Det var en sand fornøjelse pga. dem og resten af teamet. Men kostumerne og lokationerne i forbindelse med historiske dramaer er også et virkeligt berigende og interessant emne for en fotograf."
"Le retour du Héros," siger Christophe, "bød på en helt særlig udfordring, idet det er en falde-på-halen komedie, så skuespillerne griner aldrig på skærmen. Men det er selvfølgelig nødvendigt for mig at tage billeder, hvor skuespillerne griner, til promovering af filmen, så folk med det samme ved, at det er en komedie. For at gøre det blev jeg nødt til at være meget årvågen backstage og på settet for at fange disse øjeblikke." Det superhurtige fokus og den superhurtige fotograferingshastighed i α9 hjalp ham med at fange både disse og andre fantastiske situationer.
Andre afgørende øjeblikke opstod, da han fotograferede en skuespillerinde, der faldt i en sø, og en soldat galopperende på hesteryg. "Til disse to fotos brugte jeg serieoptagelsestilstanden i α9 med 20 billeder pr. sekund," forklarer Christophe. Det gav ham mulighed for at vælge det perfekte billede og dermed det mest medrivende øjeblik.
"Når man fotograferer på den måde, er man ikke bange for at miste motivet, for fokusset i α9 er så ekstremt nøjagtigt, og motivsporingen er fuldstændig pålidelig," siger han. "Til sammen giver billedhastigheden og fokusset mig mulighed for bare at koncentrere mig om motivet."
Udover at tage "live" billeder skal en filmfotograf også tage promoveringsbilleder og stillbilleder fra kulisserne, hvilket Christophe bruger sit α7R II til.
"Mine fotos bruges til promovering af filmen og til plakater," siger han, "så selvom dette billede af skuespilleren Jean Dujardin blev taget midt under filmoptagelserne, ville jeg indfange den realisme, som rekvisitøren havde skabt."
Christophe tilkaldes ofte for at tage poserede billeder, som afspejler skuespillerne og filmsettet i sin overdådighed. Til det sætter han sin lid til den høje opløsning i sensoren i α7R II: "Der arbejder mange kunstnere på en filmproduktion, og jeg vil gerne fremvise alt deres fantastiske arbejde på alle billederne," siger han.
Blandingen af miljø og forhold betyder, at Christophe, hans kameraer og hans objektiver skal kunne reagere på alle mulige situationer med samme nøjagtighed. Det kan f.eks. være krævende at arbejde med lyset på et filmset. "Lyset styres helt og aldeles af den primære kameramand," forklarer han, "så jeg skal arbejde sammen ham og indfange den stemning, han har skabt, i mine billeder." Heldigvis har Christophe ingen problemer med scener med svagt lys, da Sony-sensorerne har en enestående følsomhed og lydstyring selv ved meget høje ISO'er.
For at få mest muligt ud af det tilgængelige lys bruger han primært hurtige prime- og zoomobjektiver fra Sonys G Master-serie, herunder 24mm f/1.4 GM, Zeiss Batis 85mm f/1.8, Sony Zeiss 55mm f/1.8 og 24-70mm f/2.8 GM.
Der er flere fantastiske objektiver i sigte for fotografer som Christophe: "Jeg glæder mig til at bruge det nye 135mm f/1.8 GM," smiler han og tilføjer, "jeg foretrækker faste objektiver, da jeg godt kan lide at udforske mine omgivelser og bevæge mig, mens jeg fotograferer – og det er som altid mine Sony-kameraer, der hjælper mig med at kunne det".
"Det, jeg kan lide ved mit α7S, er, at det er lille og diskret, så jeg kan fange naturlige øjeblikke"