Kenton Thatcher er førende reklame- og portrætfotograf gennem 18 år. Han er oprindeligt fra London, men har nu base i Lissabon. Kenton er kendt for sine ikoniske billeder og sin enestående egenskab til at inspirere og motivere sine motiver over hele verden.
"Jeg går egentlig ikke så meget op i teknologi," indrømmer den professionelle reklamefotograf, "jeg vil bare gerne gøre mit arbejde som fotograf – men jeg er dog ret glad for nytænkning. Og jeg har fotograferet længe nok til at vide, hvornår noget er imponerende, og derfor blev jeg meget begejstret, da jeg fik lov til at teste α7R IV for første gang."
Med henvisning til et nyligt projekt, han arbejdede på med α7R IV, fortsætter Kenton: “Reklamer er nogle gange lidt af en opvisning, så da jeg tog portrætter til dette nylige projekt – og vidste, hvad sensoren i α7R IV kan udrette – besluttede jeg at komponere billedet lidt bredere end normalt for at få nogle valgmuligheder i forhold til baggrunden. Modellens hoved udfyldte kun omkring en tredjedel af billedet. Men da jeg zoomede ind på hendes øje og viste kunden kvaliteten, tabte de både næse og mund.”
“Det detaljeniveau, som α7R IV’s sensor med 61 megapixel tilbyder, placerer det på samme kvalitetsniveau som kameraer i mediumformat, men med en række fordele ud over denne, hovedsageligt i forhold til hastigheden.
“Nu må du ikke misforstå mig,” forklarer han, “jeg brugte kamerahuse i mediumformat i årevis, og de har deres berettigelse, f.eks. til mere statisk arbejde i atelieret. Men hvor man med mediumformatet ofte får et splitsekunds forsinkelse – en slags mistet forbindelse til motivet – sker det aldrig med α7R IV.”
"Man kan så meget mere med 35 mm kameraer på grund af deres hurtighed og i kraft af, hvor man kan bruge dem," fortsætter Kenton, "så når man kombinerer den imponerende opløsning med α7R IV's hurtighed er det virkelig et gennembrud for formatet. Med visse tidligere 35 mm kameraer med lav opløsning ville jeg altid gerne kende det præcise endelige format, hvordan billedet skulle bruges, og hvordan det skulle beskæres, så jeg kunne give kunderne den maksimale opløsning – men det behøver jeg ikke at bekymre mig om længere, for α7R IV giver mig bare så meget fleksibilitet."
Flere og flere af Kentons billeder fotograferes med det livsstils-look, som kunderne nu ønsker, og han afslører, at det kun er muligt, fordi α7R IV giver ham mulighed for at arbejde på måder, som intet kamera i mediumformat kan præstere.
“Fotografering følger tendenser,” forklarer han, “og i løbet af de seneste fem eller seks år er livsstil virkelig kommet i fokus – ikke bare i reklamer, men også til bryllupper og portrætter – masser af fotograferinger i forskellige miljøer med bevægelse og kort dybdeskarphed. Den kombination var tidligere meget vanskelig, og mange billeder ville være ufokuserede, men α7R IV’s Eye AF i realtid har været revolutionerende. Det låser sig virkelig fast og bevarer øjet så godt i fokus, at jeg selv kan løbe omkring sammen med motivpersonen. Så på nogle af disse billeder fotograferer jeg ved 10 fps i fuld opløsning, og hun drejer hovedet, og jeg gik faktisk ikke glip af et eneste billede. Den funktion ændrer fuldstændig måden, man fotograferer på.”
Selvom de tekniske aspekter af α7R IV har imponeret Kenton og hans kunder, er det håndteringen, der ofte gør forskellen for arbejdende fotografer, og der har kameraet heller ikke skuffet.
“Der er kommet nogle rigtig gode opdateringer af håndteringen af α7R III,” forklarer han, “og en af dem er grebet. Det ligner meget grebet på III, men lige så snart man får det i hånden, føles det meget rarere. Og jeg elsker også at fotografere med det lodrette greb. Det giver mig en fremragende balance, og selvom jeg sætter et stort og tungt objektiv på som f.eks. Sony 70-200mm f/2.8 GM, føles det fuldstændigt stabilt i hånden.”
Desuden har muligheden for at tilpasse menuer været en kæmpe fordel for Kentons fotografering.
“Kameraet har så mange funktioner,” forklarer han, “så jeg konfigurerer ganske enkelt de indstillinger, jeg bruger mest, og det giver mig mulighed for at arbejde meget mere intuitivt. Det er så vigtigt at arbejde hurtigt, at man er nødt til at nå til et punkt, hvor man ikke engang tænker ret meget over, hvad man laver. Det er ligesom at køre bil. Når man lærer at køre, tænker man over, om man skifter til første, andet eller tredje gear, men efter et stykke tid tænker man ikke over det længere – sådan bør det også være med et kamera. Og det er det med α7R IV.”
"Fotografering er mit værktøj til at kommunikere. Jeg har lært meget mere om livet ved at have et kamera i mine hænder og lytte til mine motivers historier, end jeg har ved at læse i en bog – men jeg er selvfølgelig også ordblind"