Personlighed i portrætter

 Steffen Böttcher

"Fotografering er en kommunikationssport," siger Steffen Böttcher, når han bliver spurgt om sit arbejde med portrætter og mode, "og det er heldigt, for jeg kan lide at kommunikere. Uanset hvilken form for portræt man gerne vil tage, er det vigtigste, at det fortæller noget betydningsfuldt om motivet. Hvis det er anonymt, er det ikke rigtigt et portræt." 

Steffens portrætter kommunikerer i høj grad personlighed, og blandt andre vigtige teknikker skyldes det ifølge ham den visuelle fortælling, der er i en lokation.

"Det er meget vigtigt at have de rigtige omgivelser for at få et godt portræt. Miljøet kan fortælle meget om en person. Om selve personen, om personens arbejde, om personens tankegang… Jeg vil ikke have upersonlige billeder. Der er intet galt med almindelige portrætfotos – de er moderne og brugbare – men på mine billeder vil jeg have, at omgivelserne skal hjælpe med at fortælle en historie: en politiker på et bibliotek, en kok i køkkenet… Dét, der betyder noget for dem." 

steffen-boettcher-sony-alpha-9-man-sitting-on-floor-in-warehouse
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/500s @ f/2,5 ISO 320

Han siger, hvis man bruger en lokation med omtanke, bliver det også nemmere for motivet at være sig selv. "Det er ligesom skuespillere i en film eller musikere, der optræder: Skuespillere har brug for et filmset eller en lokation og ikke blot en "green screen", hvor der ikke er noget at reagere på, og sangere har brug for en scene og et publikum. Man kan ikke tage et dyr ud af sit naturlige habitat, og forvente at det opfører sig naturligt. Det er det samme med mennesker."

 Steffen arbejdede i 12 år som grafisk designer, før han blev fotograf på fuld tid, og det har helt afgjort sikret ham et solidt greb i det visuelle sprog, og hvordan billeder kan kommunikere idéer. Han mener, at hans år inden for grafisk design har hjulpet ham med at forstå det grundlæggende bedre, f.eks. god komposition, brug af komplementærfarver, og hvordan et billede skal struktureres. Han mener, at disse færdigheder har gjort det nemt at skifte til fotografering, da han ikke skulle starte fra nul, og han siger: "Jeg havde bare lyst til at være kreativ, og lysten er den vigtigste ting; den burde ikke tynges ned af tekniske ting."

steffen-boettcher-sony-alpha-9-black-and-white-portrait-of-a-blond-haired-lady
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/11 ISO 50

Han føler, at alt for mange fotografer begynder at arbejde med fotografering pga. det tekniske aspekt med fokus på indstillingerne og udstyret. Han forklarer, at det derimod for ham ikke spiller den store rolle: 

"For mig handler fotografering mere om en skildring – ikke om kameraet. Det handler om at kigge på lyset, elementerne i kompositionen, farverne... Det handler om så meget mere end teknisk formåen. Det er derfor vigtigt at have fotoet i hovedet, før du tager kameraet i hænderne." 

Her får han hjælp af vippeskærmen på sin Sony α9. "Jeg foretrækker at skabe kompositionen på en skærm af flere årsager," forklarer han. "Når man skaber kompositionen gennem en søger, kan man glemme elementer, da det er mere ligesom det virkelige liv." Så du mener, at beskueren blot fokuserer på motivet og ikke kompositionen som helhed? "Ja, for når man bruger skærmen og ser kompositionen på den måde, svarer det mere til at se et fotografi... Det færdige arbejde. Man får lidt mere afstand, og man kan være mere objektiv."

steffen-boettcher-sony-alpha-9-girl-with-sunglasses-smiles-as-her-picture-is-taken

© Steffen Böttcher | Sony α9 + 35mm f/1.4 | 1/1600s @ f/1.4 ISO 50

I forbindelse med fotografering mener Steffen, at man skal tilbage til kunsten at kommunikere. For ham er anden fantastisk side ved at skabe kompositioner med sit kameras LCD-skærm, at han kan interagere med sit motiv nemmere uden "at skærme" for sit øje med kameraet. Han siger: "Som fotograf er det en virkelig stor hjælp at komme af med den maske. Det er meget mere intimt og meget bedre for motivet. Folk reagerer forskelligt, og det ser du med det samme. Det er derefter meget nemmere for mig at koncentrere mig om motivet og bedre interagere med vedkommende – især da jeg ved, at jeg med autofokussen og eksponeringen i α9 kan stole fuldt ud på kameraet. Jeg behøver ikke tænke over teknikken; jeg skal blot skabe kompositionen og kommunikere."

Dét at tale sammen er faktisk en stor del af det, der gør Steffens portrætter særlige. "Når kameraet ikke dækker mit ansigt, kan jeg tale med mine motiver og få dem til at slappe af. Modellerne gør ikke dette hver dag, så de har brug for lidt beroligelse. Jeg taler ret meget og giver dem følelsen af, at de ikke behøver at optræde; de kan bare være sig selv. Og så er det op til mig at fange de fine små øjeblikke." 

steffen-boettcher-sony-alpha-7RIII-couple-wearing-denim-pose-by-ocean
© Steffen Böttcher | Sony α7R III + 35mm f/1.4 ZA | 1/1250s @ f/3.5 ISO 200

Han siger, at de fleste portrætfotografer taler med sine motiver, men det er måden, du taler med dem på, som er vigtig. Man skal ikke bare tale for at tale. 

"Mange fotografer overinstruerer, hvilket faktisk kan få folk til at blive mere stressede og nervøse, ikke mindre. Jeg vil ikke have, at de tænker, "hvor skal jeg kigge hen?" eller "i hvilken retning skal min hage pege?". Jeg vil gerne have dem ud af deres skal og fjerne deres selvbevidsthed."

Nogle af de metoder, han bruger, er at inddrage historier i samtalen og ændre den måde, han fortæller dem på, baseret på hvordan han vil have, motivet skal føle. "Nogle fotografer siger, "tænk på noget smukt", og forventer en reaktion. Sådan fungerer det bare ikke. Du skal være klogere og mere empatisk. Hvis jeg vil have dem til at se heroiske ud, fortæller jeg dem heroiske historier. Hvis jeg vil have dem til at se afslappede ud, fortæller jeg dem hyggelige historier, f.eks. hvor dejlig min ferie var."

Hans vigtigste tip: "Brug samtale til at distrahere dem fra det aktuelle øjeblik. Det er ligesom at instruere en ballet, men du arbejder med deres bevidsthed; de lytter og reagerer. Sådan fungerer kommunikation bedst."

 Produkter i denne artikel 

ILCE-9

α9 spejlløst fuldformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL85F18

FE 85mm F1.8

Steffen Boettcher
alpha universe

Steffen Boettcher

Tyskland

Livet handler om at sige JA.

Se profil


x