Naturlige bryllupper

Marcis Baltskars

"Jeg er helt sikker på, at der ikke findes et par i verden, som jeg ikke kan lave fantastiske bryllupsfotos for. Hvis parret tror på det, jeg gør, kan vi skabe noget, der er virkelig smukt og unikt," siger Marcis Baltskars, der anses for at være en af verdens bedste bryllupsfotografer.

Som mange andre fotografer begyndte Marcis som fotograf, fordi han have et ønske om at slippe for at arbejde fra 9.00 til 17.00.

marcis baltskars sony a7rIII nærbillede af brud og gom

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

"Jeg tog mange fotograferingskurser, som blev afholdt af nogle af de førende fotografer i Letland. Jeg lærte at arbejde sammen med professionelle modeller, stylister og makeupartister. De billeder, jeg tog i den periode, fik opmærksomhed på de sociale medier, og jeg begyndte at få tilbud om arbejde. Kort efter gik der et lys op for mig, og jeg indså, at jeg kunne blive professionel fotograf, så jeg sprang ud i det."

"Når jeg kigger tilbage på de sidste 10 år, handler det om at være på det rette sted på det rette tidspunkt. Jeg ledte ikke specifikt efter noget, og jeg gjorde ikke noget med vilje. Det startede alt sammen helt tilfældigt, og derefter var det ligesom en stor snebold, der triller ned ad en bakke. Jeg havde aldrig planlagt at specialisere mig i bryllupsfotografering; der var ligesom bare en stor efterspørgsel på det."

marcis baltskars sony a7rIII brud og gom som silhuetter i en båd på en sø

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.5, ISO 2000

Mange fotografer har et had/kærlighedsforhold til bryllupper. Der er meget pres – du kan ikke vende tilbage og tage billeder en anden dag – men Marcis trives med det vigtige ved anledningen.

"Jeg elsker de positive følelser, der dominerer på en bryllupsdag. Det er fantastisk at være en del af sådan et smukt øjeblik. Der er noget specielt ved hvert eneste bryllup!"

"Mennesker er så forskellige," fortsætter han, "og det er fotografens opgave at forstå bruden og gommen. Det er vigtigt at parret har tillid til mig og tror på mine idéer, som ofte kommer spontant til mig, da vejret og lyset konstant forandrer sig."

marcis baltskars sony a7rIII brud og gom, der kysser hinanden på en strand indsmurt i maling

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/2500s @ f/4.0, ISO 100

"Normalt har vi planlagt to eller tre lokationer, men alt andet improviseres. Nogle gange tages de bedste billeder i en vejside ved siden af en skov eller en eng, som vi lod mærke til, da vi passerede forbi, og det naturlige lys bare var helt perfekt."

"Jeg vil helst bruge naturligt lys, når det er muligt, og jeg bruger meget sjældent blitz. Jeg fotograferer med mit Sony α7R III, og dets dynamiske frekvensområde og høje følsomhed betyder, at jeg kan fotografere under meget svage lysforhold og stadig få enestående billeder. Nøglen er at kunne se, hvor lyset er, og derefter bruge det til din fordel."

marcis baltskars sony a7rIII nygift par, der sidder på kanten af en luftballon, mens de holder hinanden i hånden

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/200s @ f/4.0, ISO 100

"Sidste år valgte et par at blive gift i en luftballon. Vi stod op kl. 2.00, og vielsen fandt sted kl. 5.00 ved solopgang. Skæbnen tog over, og ballonen landede på en eventyragtig eng fuld af dug og magisk lys, og her tog vi de smukke billeder."

marcis baltskars sony a7rIII brud og gom, der kysser hinanden på en mark, set gennem et edderkoppespind

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/18, ISO 1000

"Det vigtigste årsag til, at jeg bruger α7R III, er dets størrelse og kvaliteten af billedet. Jeg får så mange oplysninger, så jeg har stor frihed til at redigere. Når jeg fotograferer bryllupsbilleder i reportagestil, er det ikke altid muligt at komme så tæt på, som jeg gerne vil, eller der kan være noget i kanten af billedet, som jeg ikke vil have med. Med Sony α7R III har jeg 42 millioner pixels, så jeg har den påkrævede opløsning til at beskære billedet en smule, men bevare den høje opløsning."

marcis baltskars sony a7rIII smilende brud på bagsædet af en bil

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/125s @ f/4.0, ISO 500

"Jeg kan også fotografere op til 10fps for at fange det perfekte øjeblik. Jeg har også brugt Sony α9, hvilket giver mig mulighed for at fotografere ved 20fps. Jeg kan vælge det øjeblik, hvor lyset og følelsen bliver gengivet helt perfekt."

"Noget andet, der er vigtigt, " fortsætter han, "er den lydløse lukker. Den giver mig mulighed for at fotografere et bryllup uden at forstyrre med klik-lydene i mit kamera."

marcis baltskars sony a7rIII brud og gom, der omfavner hinanden i skov omgivet af træer

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

"Endelig er autofokussen hurtig og pålidelig, og jeg elsker evnen til at vælge fokuspunktet ved hjælp af berøringsskærmen. Det giver mig mulighed for at fotografere fra forskellige vinkler, hvor jeg ellers ikke kan kigge gennem søgeren. Det er en kæmpefordel."

marcis baltskars sony a7rIII brud, der beundrer sin kjole før vielsen

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 160

Når alt kommer til alt, så er et bryllup en historie, der skal fortælles og huskes blandt familie og venner, og det er Marcis' job at gengive og fortælle historien fra dagen og om parrets forhold.

"Jeg er altid 100 % dedikeret i hvert bryllup. For dem, der var med, vil billederne bringe minder frem om en kendt historie. Hvorimod for dem, der ikke var med, ønsker jeg, at de kigger på billederne og danner deres egen historie."

Produkter i denne artikel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

Mārcis Baltskars
Alpha Universe

Mārcis Baltskars

Letland

Det bedste ved et billede er, at det aldrig ændrer sig, heller ikke selvom menneskerne på billedet gør – Andy Warhol

Se profil


x