Skab forbindelse

Gábor Erdélyi

Fantastiske rejsefotografier bør aldrig handle om at sætte kryds i nogle afkrydsningsfelter. De skal ikke blot være en række velkendte scenerier, hvor du kan stille dit stativ i fodsporene af dem, der kom før dig. De må heller aldrig handle om at behandle dine motiver som ofre for en fotosafari.

Nøglen til at tage enestående fotografier er ifølge Gábor Erdélyi at fordybe sig fuldstændigt i den verden, man fotograferer – at leve i den – for hvis man ikke er en del af eventyret, hvordan kan man så forvente, at dem, der kigger på ens billeder, føler, at de er det?

Gábor forklarer: "For mig er essensen af rejsefotografier glæden ved at omdanne nye oplevelser til varige øjeblikke. Hele pointen er eventyret – glæden ved at gå på opdagelse. Alt, hvad jeg skal have styr på, når jeg rejser, er to faste datoer: afgang og ankomst. Jeg har en overordnet idé i mit hoved om, hvad der interesserer mig, men jeg undgår de klassiske turistattraktioner. Jeg spørger de lokale om ruter og stier, og jeg bruger så lidt offentligt transport som muligt. Hvis jeg kan, går jeg alle steder".

gabor erdelyi sony alpha 7RII mørk og stemningsfuld gyde om aftenen

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/200s @ f/2.2, ISO 3200

"Rejsefotografering dækker mange discipliner, f.eks. portrætter, natur, landskaber og dokumentar," fortæller han, "så for mig handler dokumentationen af mine rejser mere om en sindstilstand. Mine rejser varer mindst fire til fem uger, og det betyder, at jeg kan dykke ned i kulturen og atmosfæren på det sted, jeg opholder mig. Det er praktisk talt selve rejsen, der er projektet. Fotoene er blot et ekko af en indre oplevelse."

gabor erdelyi sony alpha 9 fodgængerovergang halvt i skygge med mange mennesker

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/640s @ f/8.0, ISO 320

Noget, der har hjulpet ham gevaldigt i forbindelse med hans rejseprojekter, siger Gábor, er at være overgået til spejlfrie Sony-kameraer. "α7R III er mit primære værktøj," fortæller han. "Det er lille, diskret og let, hvilket er helt essentielt, når man er på farten. På en tomåneders rejse betyder det meget, hvor meget vægt man kan bære hver dag. Med sin fold ud-skærm og lynhurtige fokus er det den perfekte rejsekammerat, og jeg synes især, at autofokustilstanden til øjne er nyttig til portrætarbejde."

Gábor fortæller, at den store fordel er den hurtige udløser og kontrolelementerne, der kan tilpasses, da de giver ham mulighed for både at arbejde og reagere hurtigere på det, han fotograferer. "Jeg fotograferer i manuel tilstand," forklarer han, "og jeg programmerer hovedknapperne med de indstillinger, der er vigtigst for mig. Det er indstillingerne for ISO, autofokustilstand og den lydløse lukker, som alle sammen er meget nyttige i forbindelse med rejsemotiver."

Gábor bruger ofte sine rejseprojekter som modpol til sit almindelige professionelle arbejde, hvor han fotograferer portrætter, mode og nøgenserier til store magasiner, og hans tilgang til de to typer arbejde er meget forskellig.

gabor erdelyi sony alpha 7RII en danser fotograferet midt i luften med en tydelig skygge på væggen

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 50mm f/1.4 | 1/800s @ f/6.3, ISO 125

"I mit portrætarbejde koncentrerer jeg mig altid om og forbereder mig på hver enkelt fotosession, hvorimod det er helt anderledes med rejsefotografier. For det meste handler jeg ikke bevidst, og jeg organiserer heller ikke mine rejser med henblik på et bestemt projekt. Jeg sætter min lid til indtryk, og jeg nyder den frihed, som rejser og fotografering giver mig. Spontanitet er virkelig vigtigt for mig."

På længere rejser, fortæller Gábor, kan der være tid til at foretage research: "Min seneste rejse til Japan, som strakte sig over tre ture, varede i næsten et halvt år. Her havde jeg tid til at researche. De første oplevelser gør altid stort indtryk på de rejsende, så de kan kun se overfladen".

På trods af at Gábor bevidst arbejder på en ubevidst måde, er der et overordnet tema i mange af hans rejseprojekter. Han er "meget interesseret i relationerne mellem mennesket og miljøet – primært relationen mellem det område, man lever i, og som er skabt af bymennesket, og så byen og de folk, der bor i den. Hvis jeg bevidst kigger efter noget, er det generelt lukkede subkulturer. I Japan var jeg f.eks. meget betaget af de fremmedgjorte byer på landet og i badekulturen – nærmere betegnet onsens". 

gabor erdelyi sony alpha 9 rød søjlegang i Japan indrammet af efterårsblade

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | 18mm f/2.8 | 1/320s @ f/7.1, ISO 1000

Når Gábor fotograferer på denne måde, er han altid opsat på at skabe en relation til de mennesker, han dokumenterer på sine rejser. Dermed undgår han de upersonlige resultater, der kan komme fra den tilgang, hvor man fotograferer gaden mere i smug. "Jeg er meget mere interesseret i menneskerne, og på den måde kan jeg fortælle historien om dem og deres miljø mere sandfærdigt. Det handler om at komme i kontakt med menneskerne undervejs på rejsen. Jeg tager gerne initiativ til en samtale eller byder på en øl, men nogle gange er øjenkontakt nok."

gabor erdelyi sony alpha 7RII mand sidder i stemningsfuld belysning i et køkken og spiser med pinde

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/25s @ f/6.3, ISO 2000

Hvad angår objektiver, så bruger Gábor primært FE 12-24mm f/4 G, FE 24-70mm f/2.8 GM og FE 70-200mm f/2.8 GM, da de giver ham "stor alsidighed inden for rammerne og den bedste billedkvalitet. Jeg vil også altid gerne have nogle faste f/1.4-objektiver med mig til forhold med svagt lys, f.eks. FE 85mm f/1.4 GM".

gabor erdelyi sony alpha 9 vanddråber på et vindue med gadelys bagved

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/250s @ f/4.0, ISO 640

Det er resultatet af sand fordybelse i miljøet, siger Gábor, hvor de meget forskellige motiver på hans rejsefotografier omdannes til noget samhørigt og eksotisk. Særskilte udtryk bliver til en visuel fortælling, som beretter om den sande historie og kultur bag det sted, man oplever, og som sætter de mennesker, der fotograferes, i den rette kontekst.

Produkter i denne artikel

ILCE-9

α9 spejlløst fuldformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM2

SEL50F18F

FE 50mm F1.8

SEL50F18F

Gábor Erdélyi
Alpha Universe

Gábor Erdélyi

Ungarn

En ting er at tage et billede af, hvordan en person ser ud, noget andet er at tage et portræt af, hvem de er.

Se profil


x