Let som en fjer

Kaisa Lappalainen

For dyrelivsspecialist Kaisa Lappalainen var den tur fuld af overraskelser. "Jeg har aldrig fotograferet dyrelivet ved Donau-deltaet før," forklarer hun. "Så det var virkelig interessant at se med mine egne øjne. Det er meget lig Okavango-deltaet i Botswana, og fordi man skal rejse med båd, og fordi der var så mange af de samme fuglearter, føltes det faktisk som om, jeg var tilbage i Afrika."

kaisa lappalainen sony rx10IV en rødbenet fugl går forsigtigt gennem det lave vand i en sø

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 560mm| 1/1000s @ f/4.0, ISO 400

Sony RX10IV fra siden

Hun bruger normalt et Sony α9, men denne gang fotograferede hun med RX10 IV. "Det var fantastisk," fortæller hun. "Det var så let og helt lydløst, og uanset hvilke forhold eller hvilket lys jeg fotograferede i, klarede det opgaven helt perfekt. Det er en fremragende pakke til fotografering af fugle."

 

kaisa lappalainen sony rx10IV et par isfugle slapper af på en gren

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 600mm| 1/1000s @ f/4.0, ISO 250

Så hvad fik hende til at rejse til Rumænien? "Om foråret er Donau-deltaet et vigtigt stoppested for trækfugle," forklarer Kaisa. "Vi så omkring 115 arter i den uge, jeg var der. Nogle af fuglene har blot et kort ophold og flyver derefter videre til resten af Europa, men nogle af dem bliver og bygger rede. Det er fantastisk at opleve, at der er denne form for vildnis i Europa så tæt på storbyerne, men stadig så vildt."

kaisa lappalainen sony rx10IV to høge slås om en fisk, de lige har fanget

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 585mm| 1/1000s @ f/4.0, ISO 500

Fieldcraft-færdigheder er utrolig vigtig for Kaisas arbejde, og selvom hun er en erfaren safariguide, spillede det også en afgørende rolle, at hun fik hjælp fra en lokal guide, der vidste hvor og hvornår bestemte arter kunne findes. Hun siger: "Uden en lokal guide går man nemt glip af muligheder. Vi var f.eks. så heldige at få en enestående solnedgang en aften og en diset, farvestrålende solopgang den efterfølgende morgen. Vi vidste, at vi skulle have mest muligt ud af det, og guiden fandt det rette sted til mig på det rette tidspunkt."

Det er meget fint at være på det rette sted på det rette tidspunkt, men hun havde stadig brug for det rette udstyr til at få mest muligt ud af situationen.

kaisa lappalainen sony rx10IV en isfugl er lige ved at lette

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 600mm| 1/2000s @ f/4.0, ISO 250

Alt-i-en-alsidigheden af 24-600mm zoomobjektivet i RX10 IV hjalp virkelig under denne fotografering, hvilket gav Kaisa mulighed for at tage bredere billeder og skabe en mere miljømæssig stemning. "Det kan være nemt at styre mod den enorme forstørrelse i 600mm i RX10 IV," forklarer hun, "men til denne opgave ville jeg også kigge efter motiver i landskabet. Ved 24mm er det nemt, og jeg kunne også reagere hurtigt, når jeg havde brug for at ændre kompositionen. Med RX10 IV kan jeg fotografere landskaber, portrætter og actionbilleder med det samme kompakte kamera i stedet for at skifte kabinetter og objektiver. Det sparer mig virkelig for meget vægt!"

kaisa lappalainen sony rx10IV en fugleflok hviler sig på en træstamme i vandet ved daggry

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 170mm| 1/3200s @ f/5.6, ISO 400

Størrelse og vægt spiller en stor rolle for Kaisa, men det har åbnet op for mange muligheder, at hun ved, at hun kan få professionel kvalitet fra sådan et lille kamera. "Flyselskabers vægtbegrænsninger kan selvfølgelig være meget strenge," siger hun, "især for de mindre fly, jeg rejser med for at komme til de vilde steder, jeg skal hen. Nogle gange vil de ikke engang lade mig komme med på flyet med mit fulde udstyr! Letvægtsudstyr betyder også, at jeg kan gå eller cykle længere. Selv når jeg ikke er på en decideret opgave, kan jeg medbringe mit RX10 IV, og hvis en fotomulighed byder sig, har jeg et 600mm objektiv i min lomme!"

Når det handler om at fotografere på den lange bane, har RX10 IV den rækkevidde, man sandsynligvis vil få brug for, samt indbygget billedstabilisering, siger Kaisa, så man kan fotografere til store forstørrelser med ro i sindet, velvidende at hver fjer vil være perfekt.

kaisa lappalainen sony rx10IV en isfugl ser sin mage flyve væk fra en gren

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 600mm| 1/800s @ f/4.0, ISO 160

"Jeg var virkelig overrasket over de fantastiske detaljer," indrømmer hun. "Det slog virkelig benene væk under mig, at man kan få denne slags nærbilleder med sådan et lille og billigt kamera."

Som regelmæssig bruger af Sonys α9 er Kaisa vant til høj ydeevne og fart, så hvordan er RX10 IV til sammenligning? "Billederne var knivskarpe," griner hun. "Når man fotograferer fugle, der hele tiden letter og vender i luften, får man virkelig en forståelse af kameraets kvaliteter, og fokus blev fastholdt direkte på dem. Jeg brugte nærmest den samme AF-konfiguration, som jeg bruger på mit α9, så når jeg fotograferer motiver i bevægelse eller fotograferer fra en båd, er den kontinuerlige sporing uundværlig," forklarer hun. "Men når jeg venter i skjul på, at en isfugl skal lande på en gren, handler det mere om at have fokuseret på forhånd. Med en billedhastighed på 24 fps, kan jeg spore en fugl, i takt med at den letter og flyver, og jeg ved, at jeg kan vælge det bedste øjeblik."

kaisa lappalainen sony rx10IV en fugl letter over vand med sine ben slæbende hen over overfladen

© Kaisa Lappalainen | Sony RX10 IV | 600mm| 1/1600s @ f/4.0, ISO 200

Det kan belaste kroppen at udnytte sine fieldcraft-færdigheder ved at vente i timevis i regnen eller knæle i en camouflagedragt for at forblive usynlig, siger Kaisa, og RX10 IV klarede begge dele til perfektion. "På denne tid af året burde temperaturen ved Donau-deltaet være omkring 20˚C, men da vi ankom, regnede og sneede det," griner hun. "Men RX10 IV er vejrbestandig. I starten spekulerede jeg over, om det kunne klare de barske forhold, men det modstod alt, hvad jeg udsatte det for!"

Produkter i denne artikel

DSC-RX10M4

RX10 IV med 0,03 s. AF/25x optisk zoom

DSC-RX10M4

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Finland

Noget af det, der driver mig, et at indfange truede dyrearter på deres naturlige levesteder. Jeg ved, at dyrene eller levestederne måske ikke findes, når de næste generationer vokser op. Det gør det endnu vigtigere at videregive billederne fra vores smukke planet med dens forskellige naturlige miljøer.

Relaterede artikler