Et billede siger mere end tusind ord 

 Peter Neill

Det er ikke noget tilfælde, at musikfotografering, der er en af de mest glamourøse fotogenrer, også er den sværeste at komme ind i. Med hårdt arbejde og stålsathed er Peter Neill blevet en af branchens mest eftertragtede fotografer af livemusik.

Hans måde at fange kunstnernes optræden på har ført til, at han har arbejdet med nogle af musikkens største navne, herunder The Script, Rick Astley, Will.I.am og Justin Timberlake.

peter-neill-sony-alpha-7RIII-rock-star-with-gibson-hummingbird-guitar
© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 1600

Men på trods af spontaniteten i nogle af disse utrolige billeder af liveoptrædener kan der ligge meget research og planlægning bag de billeder, vi ender med at se.

"Når jeg arbejder med en kunstner for første gang, udfører jeg research for at finde ud af, hvad vedkommende er kendt for. Nicky Wire (bassist for Manic Street Preachers) laver f.eks. altid et eller andet skørt saksespark, og Danny fra The Script springer ofte ned fra trommesættet ved koncertens afslutning. Du skal være klar til at fange disse øjeblikke." 

peter-neill-sony-alpha-7SII-the-band-elbow-in-concert-2018
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 5000

 "Noget, som jeg elsker at gøre ved en kunstner, jeg aldrig har arbejdet med før, er at søge på YouTube efter fanvideoer af deres koncerter. Det kan være en fantastisk måde til at finde ud af, hvad der vil ske. Lad os f.eks. sige, at du kun har presseadgang til tre sange, og under den anden sang rykker alle fotograferne i pressegraven til højre, da bassisten er gået ud til scenekanten, mens forsangeren går mod venstre for at gøre et eller andet. Jeg kan være den person, der er klar til at få det billede, som ingen andre får." 

peter-neill-sony-alpha-7RIII-the-script-lead-singer-with-gibson-acoustic-in-concert

© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/2.8 ISO 1250

Lige som med mange andre ting i livet prøver Peter at dyrke forhold til de personer, han arbejder med, og det handler ikke altid om at snuppe et billede, hver gang lejligheden byder sig.

"Nogle gange kommer de bedste billeder fra tillid og fra at vide, hvornår du skal sætte objektivdækslet på kameraet igen. Jeg var backstage til en koncert med Gary Barlow for et par år siden og stod og snakkede med hans manager, da Garys familie pludselig kom backstage og løb mod hans garderobe. Jeg satte instinktivt objektivdækslet på kameraet."

"Gary sagde til mig et par timer senere – "Jeg så, hvad du gjorde med objektivdækslet. Det sætter jeg virkelig pris på". Disse små øjeblikke kan have stor betydning, og når jeg har mødt Gary siden da, har han altid været imødekommende, da jeg opbyggede et tillidsforhold til ham tidligt."

ter-neill-sony-alpha-7SII-guy-garvey-elbow-in-concert
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8 ISO 640

I løbet af de sidste par år har Peter været i studiet samt ved siden af scenen, men det er det samme forhold til kunstnerne, der hjælper ham til at få de billeder, han ønsker.

"Indtil videre har alle de personer, jeg har arbejdet med i studiet, været personer, som jeg har kendt i et stykke tid først, hvilket giver dig et indblik i deres personlighed. Rick Astley, f.eks. har en finurlig personlighed og elsker at have det sjovt, så der er ting i studiet, som jeg har bedt ham om at gøre, der viser den bedste side af hans personlighed. Jeg ville ganske enkelt ikke kunne have spurgt ham, hvis jeg ikke kendte ham."

peter-neill-sony-alpha-7SII-rick-astley-in-the-studio-posing-for-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.2 ISO 400

I studiet er billederne altid en samarbejdsproces for Peter, men han mener også, at hans rolle som fotograf er kreativ og ikke kun handler om at betjene kameraet.

"Jeg plejer altid at bede en kunstner om at give mig nogle billeder af ting, de synes om. Når de hyrer en til at være kreativ, hyrer de dig til at være netop det – kreativ. Det er virkelig en balancegang mellem at prøve at imødekomme deres behov, men også forudse og tænke over, hvad der ville være endnu bedre, og hvordan du virkelig kan gøre billedet til noget særligt. Det handler om at tro på dig selv som fotoeksperten."

peter-neill-sony-alpha-7SII-coldabank-in-the-studio-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/8.0 ISO 50

Peter bruger to kameraer til at tage alle sine billeder – Sony α7R III og Sony α7S II – hvert enkelt kamera giver ham nogle lidt forskellige funktioner til at imødekomme kravene fra det, han fotograferer. 

"Fleksibiliteten mellem de to kameraer er bare fantastisk. De er begge meget anvendelige til både stillbilleder og video. Hvis jeg f.eks. vil have flotte stillbilleder eller flot video i svag belysning, er α7S Ii-kameraets ydeevne fænomenal. Og hvis jeg vil have den bedste opløsning, griber jeg ud efter α7R III. Mine to primære objektiver er 24-70mm f/2.8 G Master-objektivet og 70-200mm f/2.8 G Master. Jeg har også lånt 85mm f/1.4 G Master mange gange – jeg elsker den manuelle blænde på det objektiv. Det bliver det næste objektiv, jeg køber!"

Peters råd til dem, der gerne vil følge i hans fodspor, er at være stålsat og ikke give op.

"Du vil opleve mange tilbageslag, før du får dit første adgangskort. Du skal være stålsat, for de fleste giver op til sidst. De, der klarer det, er dem, der er stålsatte. Det handler mest om at have den rigtige indstilling."

Peters bedste tips til at få det bedste ud af dine billeder

Du skal vide, hvem du fotograferer. Lær deres sceneoptræden at kende, og hvad du kan forvente under de enkelte sange. 

Når du tager portrætter i studiet, skal du opbygge et forhold til dem, du fotograferer. Det hjælper dig til at få mere ud af dem, og dine billeder vil se bedre ud. 

Du skal vide, hvornår du skal lægge kameraet væk. Hvis du er heldig nok til at få backstage-adgang, skal du vide, hvornår du skal stoppe med at fotografere kunstneren, og forstå, hvornår showet er slut. 

Du skal lære dit kamera at kende ind og ud, da du skal kunne finde alle knapperne i mørke omgivelser.

 Prøv at fokusere manuelt. Brug forstørret visning og fokus-peaking for at hurtigt at få nøjagtige resultater.

 Produkter i denne artikel 

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

SEL2470GM

FE 24-70mm f/2.8 G Master

TEST
Peter Neill
Alpha universe

Peter Neill

Storbritannien 

"Peter Neill er den stærkeste fotograf, vi nogensinde har mødt. Vi vil ganske enkelt ikke bruge andre længere. – Mark Sheehan, The Script."

Se profil

TEST


x