peter neill sony alpha 7RIII the script-forsanger står alene på scenen

Et billede siger mere end tusind ord

Peter Neill

Det er ikke noget tilfælde, at musikfotografering, der er en af de mest glamourøse fotogenrer, også er den sværeste at komme ind i. Med hårdt arbejde og stålsathed er Peter Neill blevet en af branchens mest eftertragtede fotografer af livemusik.

Hans måde at fange kunstnernes optræden på har ført til, at han har arbejdet med nogle af musikkens største navne, herunder The Script, Rick Astley, Will.I.am og Justin Timberlake.

peter neill sony alpha 7RIII rockstjerne med gibson hummingbird-guitar

© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 1600

Men på trods af spontaniteten i nogle af disse utrolige billeder af liveoptrædener kan der ligge meget research og planlægning bag de billeder, vi ender med at se.

"Når jeg arbejder med en kunstner for første gang, udfører jeg research for at finde ud af, hvad vedkommende er kendt for. Nicky Wire (bassist for Manic Street Preachers) laver f.eks. altid et eller andet skørt saksespark, og Danny fra The Script springer ofte ned fra trommesættet ved koncertens afslutning. Du skal være klar til at fange disse øjeblikke."
peter neill sony alpha 7SII gruppen elbow giver koncert 2018

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 5000

"Noget, som jeg elsker at gøre ved en kunstner, jeg aldrig har arbejdet med før, er at søge på YouTube efter fanvideoer af deres koncerter. Det kan være en fantastisk måde til at finde ud af, hvad der vil ske. Lad os f.eks. sige, at du kun har presseadgang til tre sange, og under den anden sang rykker alle fotograferne i pressegraven til højre, da bassisten er gået ud til scenekanten, mens forsangeren går mod venstre for at gøre et eller andet. Jeg kan være den person, der er klar til at få det billede, som ingen andre får."
peter neill sony alpha 7RIII the script-forsanger giver koncert med akustisk gibson-guitar

© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/2.8 ISO 1250

Lige som med mange andre ting i livet prøver Peter at dyrke forhold til de personer, han arbejder med, og det handler ikke altid om at snuppe et billede, hver gang lejligheden byder sig.

"Nogle gange kommer de bedste billeder fra tillid og fra at vide, hvornår du skal sætte objektivdækslet på kameraet igen. Jeg var backstage til en koncert med Gary Barlow for et par år siden og stod og snakkede med hans manager, da Garys familie pludselig kom backstage og løb mod hans garderobe. Jeg satte instinktivt objektivdækslet på kameraet."

"Gary sagde til mig et par timer senere – "Jeg så, hvad du gjorde med objektivdækslet. Det sætter jeg virkelig pris på". Disse små øjeblikke kan have stor betydning, og når jeg har mødt Gary siden da, har han altid været imødekommende, da jeg opbyggede et tillidsforhold til ham tidligt."

peter neill sony alpha 7SII guy garvey elbow giver koncert

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8 ISO 640

I de seneste år har Peter været både i studiet og ved siden af scenen, men det er det samme forhold til kunstnerne, der hjælper ham med at give dem de billeder, han ønsker. Indtil videre så er alle de personer, som jeg har arbejdet med i studiet, været personer som jeg allerede har kendt et stykke tid i forvejen – det giver dig indsigt i deres personlighed. F.eks. har Rick Astley en sjov og finurlig personlighed, så jeg bad ham gøre nogle ting i studiet, der viste netop den side af ham. Det kunne jeg simpelthen ikke have bedt ham om, hvis jeg ikke havde kendt ham.

peter neill sony alpha 7SII rick astley poserer i studiet til et portræt

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.2 ISO 400

I studiet er billederne altid en samarbejdsproces for Peter, men han mener også, at hans rolle som fotograf er kreativ og ikke kun handler om at betjene kameraet.

"Jeg plejer altid at bede en kunstner om at give mig nogle billeder af ting, de synes om. Når de hyrer en til at være kreativ, hyrer de dig til at være netop det – kreativ. Det er virkelig en balancegang mellem at prøve at imødekomme deres behov, men også forudse og tænke over, hvad der ville være endnu bedre, og hvordan du virkelig kan gøre billedet til noget særligt. Det handler om at tro på dig selv som fotoeksperten."
peter neill sony alpha 7SII coldabank i studiet til et portræt

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/8.0 ISO 50

Peter bruger to kameraer til at tage alle sine billeder – Sony α7R III og Sony α7S II – hvert enkelt kamera giver ham nogle lidt forskellige funktioner til at imødekomme kravene fra det, han fotograferer.

"Fleksibiliteten mellem de to kameraer er bare fantastisk. De er begge meget anvendelige til både stillbilleder og video. Hvis jeg f.eks. vil have flotte stillbilleder eller flot video i svag belysning, er α7S Ii-kameraets ydeevne fænomenal. Og hvis jeg vil have den bedste opløsning, griber jeg ud efter α7R III. Mine to primære objektiver er 24-70mm f/2.8 G Master-objektivet og 70-200mm f/2.8 G Master. Jeg har også lånt 85mm f/1.4 G Master mange gange – jeg elsker den manuelle blænde på det objektiv. Det bliver det næste objektiv, jeg køber!"

For dem, der vil følge i Peters fodspor, er hans råd at holde ved og ikke give op. Du får en masse knubs, før du får dit første gennembrud. Du skal være fast besluttet på det, du vil – i sidste ende giver mange op. De, der klarer sig, er dem, der har holdt ved. Noget af det vigtigste er, at du har den rigtige indstilling.

Peters bedste tips til at få det bedste ud af dine billeder

Udvalgte produkter

Peter Neill

Peter Neill | UK

"Peter Neill er den stærkeste fotograf, vi nogensinde har mødt. Vi vil ganske enkelt ikke bruge andre længere. – Mark Sheehan, The Script"

Tilmeld dig, og få et α Universe-nyhedsbrev

Tillykke! Du er nu tilmeldt nyhedsbreve fra α Universe

Angiv en gyldig e-mailadresse

Beklager! Noget gik galt

Tillykke! Du er nu tilmeldt