Afbildning og indbildning

Julien Mauve

"Med projekter som dette skal du vide, hvor du vil hen," siger kunstfotograf Julien Mauve, før han fortsætter med et grin, "men ikke alt for meget!"

Julien beskriver den kreative proces i forbindelse med de fotoprojekter, der har defineret hans karriere, med værker som "Greeting from Mars", "After Lights Out" og det nyeste "L'île Aux Libellules" (Island of Dragonflies), som har fået international anerkendelse. Han koncentrerer sig nu næsten udelukkende om dem: Han fotograferer, redigerer og fremviser dem derefter for sit publikum – først online og siden som udstillinger og bøger.

julien mauve sony alpha 7RII mørkt og stemningsfuldt lejlighedskompleks med kun ét lys tændt

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/6s @ f/14.0, ISO 100

Det har selvfølgelig ikke altid været sådan. "Jeg begyndte som de fleste andre med at fotografere oplevelser, venner og familie. Men det varede ikke længe, før jeg gerne ville udtrykke noget mere, fortælle en historie, og ikke blot fastfryse et minde," uddyber han.

Han begyndte sit projektarbejde i 2011, hvor han brugte et Sony α99, og han har ikke set sig tilbage siden.

 

julien mauve sony alpha 7R to rummænd tager en selfie med et Mars-landskab bag sig

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/160s @ f/13.0, ISO 200

Juliens seneste projekt, "Island of Dragonflies", blev fotograferet i Japan. Det tog to år og indebar fire rejser i alt. Mens hans rejste rundt i landet, opstod konceptet ved et tilfælde, da han "bemærkede, at der nærmest kun bebygges langs kanten af øerne. Når man passerer midt igennem landet, er det ligesom en død zone. Der bor ikke særligt mange mennesker der, og du ser mange bygninger, der nærmest er overgivet til naturen. Så begynder man at undersøge menneskets forhold til naturen, og hvordan det ændres".

julien mauve sony alpha 7RII en mørk hytte i en skov omgivet af træer

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 500

I serien "Island of Dragonflies" afbildes industrielle spor og andre tegn på civilisationen, som langsomt opsluges af naturen, og billederne er som en mørk, dystopisk science fiction-fortælling. Men som alle gode historiefortællere trækker han ofte helt forskellige elementer ind i en meningsgivende sammenhæng.

Selvom billederne byder på den samme stemning, er de ikke taget det samme sted eller i samme sæson.

"Nogle er taget i Okinawa og nogle nordpå på forskellige tidspunkter på året." Han forklarer: "Det vigtigste er at sikre ensartetheden, så den overordnede stemning er rigtig. For at gøre det fotograferede jeg mest om morgenen og uden direkte sollys. Foruden det samme emne handler meget om farvearbejdet, toning og graduering af de endelige billeder. Det er del af projektet at finde denne ensartede æstetik".

julien mauve sony alpha 7R to rummænd sidder på en klippeafsats og kigger ud over et Mars-landskab

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/50s @ f/9.0, ISO 200

Så hvordan hjælper Juliens Sony Alpha-udstyr med dette? Da han stoppede med at bruge α99, fandt han α7R-serien. Men hvor man ville forvente, at en fotograf ville opremse de teknologier, der er vigtige for ham eller hende, er Juliens tilgang som kunstner en anden. Det er ofte det, kameraet ikke kan, som gør forskellen for ham.

Han forklarer: "Som kunstner mener jeg, at du bliver nødt til at glemme kameraet… men arbejde via det og ikke tænke over det. Problemet er, at det kun er visse kameraer, der gør dette muligt". Han fortsætter, "α7R-serien reagerer så hurtigt og arbejder så intuitivt, at det er nemt at koncentrere sig om det, jeg forsøger at opnå, i stedet for på det værktøj, jeg bruger. Det er meget let, så jeg bemærker det nærmest ikke, og det reagerer så hurtigt; det er altid klar til at fotografere på en brøkdel af et sekund".

julien mauve sony alpha 7RII et mørkt bybillede med kun en reklametavle som belysning

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/10.0, ISO 320

Hvad angår Juliens værker, så ved han aldrig, hvor han skal finde inspiration til sine billeder. Han tager konstant på vandreture, hvor han forsøger at finde den perfekte scene at fotografere.

"Jeg har altid kameraet ved hånden, så jeg kan reagere hurtigt på et øjeblik, der muligvis kun varer nogle få sekunder. Derfor er reaktionstiden helt essentiel." Af samme årsag fotograferer han med hurtig zoom og fastgør ofte 70-200mm f/2.8 G Master til ét kabinet og 24-70mm f/2.8 G Master til et andet. "Så er jeg klar til næsten alt."

julien mauve sony alpha 7R to rummænd står ved en klippeafsats og holder i hånd med et Mars-landskab bag sig

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/250s @ f/11.0, ISO 100

Julien sætter også sin lid til den fantastiske opløsning og enestående billedkvalitet, som han får med α7R-serien – en ekstremt vigtig faktor, når hans billeder vises på udstillinger.

Han forklarer: "Jeg fremviser mine værker i såvel magasiner og bøger som på gallerier og i studier, og jeg laver virkelig store print, så jeg skal vide, hvordan kvaliteten er. Til den seneste serie, jeg udstillede, lavede jeg print, der var 1 meter brede, og det er ikke noget problem nu".

Tilbage til den kreative proces: den planlagte og ikke-planlagte rejse. For Julien kan det tage måneder eller tilmed år at gå fra koncept til færdigt projekt med overraskelser og ændringer i retningen undervejs, men vigtigst af alt kræver det hårdt arbejde og dedikation.

julien mauve sony alpha 7RII mørklagt by med kun ét vindue med lys

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/15s @ f/11.0, ISO 100

"Det handler om at finde scener, der kan fortælle en historie, når man skal tage billeder," forklarer han. "Redigeringsprocessen kan være smertefuld, fordi du har 50 eller 60 billeder, som du skal reducere til 20. Du bliver nødt til kun at beholde de stærkeste – dem, der kan drive historien fremad. Men på et tidspunkt bliver du nødt til at træde et skridt tilbage for at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker."

Han fortsætter, "hvis historien har brug for det, skal du muligvis ændre noget eller starte forfra. Det er ligesom at gå ud i havet: Når du er under vandet – midt i processen – kan du ikke se helheden, så på et tidspunkt bliver du nødt til at komme op for at få luft, danne dig et overblik og gå under igen". 

Produkter i denne artikel

ILCE-7R

α7R E-mount-kamera med fuldformatsensor

ILCE-7R

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCE-7RM2

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SAL1635Z2

Vario-Sonnar T* 16-35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Julien Mauve
Alpha Universe

Julien Mauve

Frankrig

Jeg forsøger at afbilde verden, ikke som den er, men som jeg gerne vil se den

Se profil


x