Man har brug for to ting for at være historiefortæller. For det første skal man finde en historie, der er værd at fortælle, og for det andet skal man have evnerne til at fortælle den.
Justin Jin har mestret begge dele i de sidste to årtier, hvor han har rejst rundt i hele verden med sit kamera og oplevet og fotograferet historier fra det virkelige liv for kunder såsom National Geographic og The Sunday Times samt forskellige NGO'er.
Uanset hvor jeg tager hen," forklarer Jin, "forsøger jeg at finde den dybereliggende menneskelige historie og fortælle den til verden. Nogle kalder mig måske for fotojournalist eller dokumentarfotograf, men jeg foretrækker at blive kaldt for visuel historiefortæller".
Afgørende øjeblikke er vigtige for at fortælle historien og for at fortælle den godt. De skal indfanges, før de går tabt. For den visuelle historiefortæller betyder det, at man skal bruge et kamera, man kan stole på. Hvis man reagerer for sent, så går man glip af øjeblikket.
Justins valg af kamera er α7R III, som han brugte til sit seneste projekt, hvor han fotograferede champagnehusene, Perrier-Jouët og Mumm, og fremviste produktionen i det nordøstlige Frankrig i detaljer samt produkternes rejse til kunder i hele verden.
Han forklarer: "I dette tilfælde arbejdede jeg sammen med to af de største og mest prestigefyldte champagnehuse, og de bad mig om at genfinde deres brands for dem. Det lyder måske skørt, fordi disse huse er flere hundrede år gamle, og de sælger deres vin overalt i verden, men de følte, at deres markedsføring trængte til et eftersyn, så de bad mig om at komme med friske øjne. Det var virkelig en mulighed for disse virksomheder at finde ud af mere om sig selv og se sig selv indefra via en journalistisk, historiefortællende tilgang. De vidste ikke, hvad de ville fortælle, så min rolle var faktisk at definere historien, i takt med at jeg fandt den."
"Så der, hvor fotojournalisten søger realiteten, sandheden og fakta," fortætter Justin, "ønsker disse virksomheder den samme tilgang til at skabe autencitet, troværdighed og brandomdømme. Sammenhængen ligger i at finde de historier, der er rodfæstet i det virkelige liv med virkelige mennesker, der kan vise, hvad brandet står for."
Justin fordyber sig i det enkelte projekt i to til tre måneder, og til dette projekt fik han carte blanche til at arbejde, som han ville. "Der er ikke mange virksomheder, som har så stor tiltro til sig selv til at gøre det," siger han, "og der var ingen, som blandede sig eller påvirkede, hvem jeg kunne snakke med, eller hvilke spørgsmål jeg kunne stille. Det kan kun ske, hvis der er stor tillid fra begge sider. De gav mig som kunstner mulighed for at komme og fortolke deres arbejde, samarbejde tæt med dem i en længere periode og derefter vise dem, hvad jeg kan."
Projekter som dette er krævende – både for kameraet og fotografen. Begge skal være hårdføre og alsidige samt kunne tilpasse sig. Dagene er lange, og "det er ligesom en tur i træningscentret for mig og kameraet," griner Justin."Lange rejser, jetlag, sene nætter, dag efter dag, i sneen og solen – så mit kamera skal være robust og blive ved med at kunne fotografere. Og så ændres situationen måske, så man fotograferer i mere diskrete omgivelser, hvor en journalist måske ikke normalt har adgang, hvis man f.eks. får lov til at følge med, når direktøren sælger sine produkter til internationale kunder, eller når vinkyperen forfiner smagen. I disse tilfælde er funktionen til lydløs fotografering i α7R III altafgørende."
"Pludselig står man midt i den intensive høst, hvilket er ligesom en redningsaktion," fortsætter han. "Det er et meget regnfuldt og koldt område i Frankrig, så når vindruerne er modne, skal de plukkes med det samme. For at fotografere dét skal man være 100 % sikker på, at ens kamera kan holde fokus og fotografere med høj hastighed."
For at kunne dække så mange forskellige situationer som muligt er det også nødvendigt at have en lang række objektiver. Justin fortæller: "I de fire år, jeg har brugt Sonys spejlfrie kameraer, er udvalget vokset til at omfatte alt, hvad jeg har brug for. Jeg bruger hele treenigheden af 16-35mm, 24-70mm og 70-200mm G Master-objektiverne samt makroobjektivet FE 90mm f/2.8 G OSS, så jeg kan afdække detaljer, som selv de mennesker, der arbejder der, ikke har bemærket tidligere."
"På den måde," konkluderer han, "var α7R III det perfekte værktøj til disse projekter. Det indeholder den optimale balance mellem billedkvalitet, fleksibilitet og ergonomi, og det er et kamera, der reagerer uden forsinkelse, så det er en problemfri handling fra tanke til lukker. Uanset hvilket projekt jeg arbejder på, så er dét helt essentielt, fordi det handler om at indfange de virkelige øjeblikke og ting, man ikke engang som fotograf havde forventet."
Jin fortsætter: "Intet er planlagt, så intet kan gentages. Her er et billede, hvor vinkyperen giver sine nøgler til sin efterfølger. Han havde arbejdet der i næsten tre årtier, og han overdrog hele kælderen til hende... Dét havde jeg ikke forventet – og det havde hun heller ikke, som man kan se på hendes ansigtsudtryk! Man skal kunne reagere lynhurtigt i disse situationer for at finde det rette fokus og skabe kompositionen. Det kan man ikke gøre med et kamera, der ikke gør lige præcis dét, man ønsker, når man ønsker det!"
"Med lydløse lukkere, små dele og en imponerende billedkvalitet åbner mine Sony alpha-kameraer op for en helt ny måde at tage billeder på"