Alejandro Ceresuela er en af de heldige få, der har kunnet gøre en karriere ud af sin passion. Men for ham var det dog ikke et tilfælde.
"Ting sker ikke bare tilfældigt, ting sker, fordi du ønsker det. Jeg tror ikke, det handler om at være heldig, du skal arbejde for det og stole på dig selv"
Alejandro begyndte sin rejse for omkring ti år siden, da han fotograferede Moto GP som en fan af sporten, men hans billeder fik hurtigt folks opmærksomhed, og han begyndte at blive eftertragtet.
Lige som i Moto GP-racerløb er nøglen til at tage et godt billede placering og timing. Alejandro forklarer, "du skal bruge den rigtige teknik, og du skal have en tydelig idé om, hvad du gerne vil udtrykke. For mig handler motorcyklerne kun om fart, og jeg vil vise dette i mine billeder. For at kunne gøre det er det vigtigt, at du er på det rette sted, og så skal teknikken være perfekt."
Udover teknik har Alejandro det endelige billede i tankerne gennem hele processen, fra billedet tages til redigering, for at opnå præcis det billede, han ønsker.
"Jeg bruger meget tid på banen, men jeg bruger også meget tid i mediecenteret på at redigere mine billeder. Det vigtigste for mig er visionen i mine tanker, efterfulgt af hvordan jeg bruger kameraet."
Som ekspert på sit felt med mere end ti års erfaring er en af Alejandros udfordringer at holde sine billeder nye og spændende. "Kunderne vil altid have brug for de typiske billeder fra banen, som jeg altid tager. Men i løbet af weekenden benytter jeg dog muligheden for at lege lidt og udforske nye billeder og mere kunstneriske billeder. Hvert år leder jeg efter nye steder at fotografere fra, for at undgå at alle mine billeder ser ens ud. Et nyt år er som en ny udfordring. Vi tager til de samme steder, men jeg vil tage forskellige billeder. Jeg vil gerne være i konstant udvikling. Det er det, der holder mine billeder nye og spændende."
Alejandros billeder fra racerløb indeholder alle banens sving, men han fortæller også, hvad der sker uden for banen – alt fra den hektiske aktivitet på et splitsekund i pitten til kørere i meditativ tilstand, der med lukkede øjne gennemgår alle sving på banen, inden de stiger op på motorcyklen. Igen er det kendskab til sporten og viden om nøjagtigt hvornår og hvor, man skal være, der er nøglen til at fange disse øjeblikke.
"Hvis du vil tage et godt billede af et pitmandskab, skal du vide, hvad de gør og hvornår. Du kan tage et godt billede af et pitmandskab, der skifter et hjul, men i løbet af de ti sekunder, det tager, er det kun et sekund, der er det vigtigste. Det handler om erfaring og om ikke kun at fokusere på et billede. På tre sekunder kan du tage tre meget forskellige billeder – men du skal vide, hvornår du hurtigt skal bevæge dig for at få dem."
Weekendracerløb kan være meget forskellige, hvad angår det, Alejandro fotograferer, så han bruger mange forskellige kameraer og objektiver for at passe til motivet på sine billeder. "Normalt bruger jeg Sony α9 til at tage billeder på banen, da autofokus og hastigheden er perfekt til at fange farten. Du skal fotografere ved 1/50. sek., så de lavere lukkerhastigheder og panorering hjælper til at vise farten."
"Når jeg fotograferer i pitten eller til portrætter, bruger jeg α7R III, men hvis jeg vil have ekstra opløsning, bruger jeg det nogle gange til at fange motorcyklerne i bevægelse. Nogle gange gælder det modsatte også – jeg vil af og til gerne fotografere en kører, der fejrer en sejr, eller et pitstop, og her bruger jeg α9 pga. dets hastighed på 20 bil./sek."
Alejandro fortæller os, hvordan hans udstyr hjælper til at gøre livet nemmere for ham, når han fotograferer. Han forklarer, "en ting, jeg elsker ved mit kamera, er Eye AF, da det hjælper mig til at få mere ud af mine objektiver. Med 35 mm f/1,4, 50 mm f/1,4 eller 85 mm f/1,4 kan det være en udfordring at fokusere nøjagtigt på motivets øje, men med Eye AF bliver det skarpt hver gang."
Til at tage det rette billede bruger Alejandro også forskellige objektiver og skifter dem ofte, afhængigt af hvad han fotograferer. "På banen bruger jeg normalt 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS og 1,4x-konverteren. En gang imellem bruger jeg FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS på banen, men jeg bruger den mest i parc ferme, startfeltet og i pitten", forklarer han. Vægt er også en faktor for Alejandro, hvilket hjælper ham, når han rejser fra løb til løb med så meget udstyr, "jeg har også et lille FE 28 mm f/2 med mig og et FE 85 mm f/1,8 – det er et billigere objektiv, men ydeevnen er utrolig."
Til de, der vil følge i Alejandros fodspor, har han dette råd: "Du kan opnå alt, hvis du er forberedt. Det afhænger altid af dig; du kan opnå alt."
"Der er altid en måde gennem fotografering til at udtrykke, det du gerne vil vise"