Skønheden og udyret

Javier Aznar

"Når folk taler om krybdyr, amfibier, insekter og spindlere, siger de ofte, at de er ækle," reflekterer Javier, "men når de ser nærbilleder af dem, håber jeg, at de kan se, hvor smukke de er."

Vi drøfter Javiers prisbelønnede dyrelivsmakrofotos og i særdeleshed, hvad der driver ham til at vælge de motiver, han gør: frøer og tudser, edderkopper og skorpioner. Det skyldes først og fremmest uddannelse, siger han. Eller rettere sagt, ønsket om at uddanne andre. 

javier aznar sony alpha 7RIII makrofoto af en græshoppe på en sort baggrund

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/200s @ f/16, ISO 50

Elske er måske så meget sagt for nogle mennesker, men at ændre den måde, folk ser disse skabninger på, er alt, hvad du har brug for for at gøre en forskel. Det gælder særligt i forbindelse med bevarelse, hvilket er et emne, der, ligesom for mange andre biologer, står Javiers hjerte nær. Et projekt, der ligger ham meget på sinde, er Meet Your Neighbours, hvor folk gennem fotografier præsenteres for de fantastiske dyr, der bor omkring dem.

"Du bevarer ikke noget, du hader," forklarer han, "og det er dét, vi prøver at imødegå: at ændre den måde, folk tænker på, så de vil tage sig mere af verden omkring dem. Når de ser en slange eller en edderkop fotograferet på en smuk måde, som viser dyrets naturlige adfærd, vil de i stedet for at slå dyret ihjel forsøge at bevare det og behandle det med respekt. Det er dét, fotografier kan."

javier aznar sony alpha 7RIII makrofoto af en edderkop i et spind

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro | 1/60s @ f/10, ISO 250

Det biologiske begreb om tillært adfærd – de ting, vi lærer gennem hele livet – er meget vigtigt her. Det er ikke blot noget, som Javier forsøger at indgyde hos andre; det er også noget, som har påvirket hans eget liv og arbejde. "Vores reaktioner på disse typer dyr," forklarer han, "handler meget mere om opdragelse end natur. Hvis du tager ud i regnskoven, vil du se børn, der leger med fugleedderkopper og skorpioner. De er ikke bange, men de behandler stadig dyret med respekt. Hvis du derimod vokser op i et miljø, hvor din familie siger "gå væk fra det der; det er farligt", kan det ikke forventes, at du opfører dig anderledes som person."

javier aznar sony alpha 7RIII ekstremt nærbillede af en blomst

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro | 1/500s @ f/2.8 ISO 500

Javiers egen tillærte adfærd består i, at han, lige siden han var en lille dreng, har været fascineret af skabningerne omkring ham. Han voksede op på landet i Spanien, så han har altid været tæt på dyrelivet. Da han var 14 år gav hans forældre ham et lille digitalkamera, så han kunne forevige sin interesse, og resten er, som man siger, (natur)historie. Da han var 18 år begyndte han at fotografere med et SLR og et dedikeret makroobjektiv, hvilket kun fik ham til at engagere sig endnu mere i motivet og de fantastiske detaljer, han så i det. På universitetet studerede han biologi, og efter han dimitterede, blev han dyrelivsfotograf på fuld tid.

Hjælper hans baggrund inden for biologi ham i hans nuværende arbejde? "Det hjælper mig helt sikkert med at være tålmodig," griner han, "for en stor del af at arbejde som biolog handler om at vente og observere noget: en reaktion eller adfærd fra det motiv, du studerer... Og derefter kan du registrere det. Hvis du er en biolog, der arbejder i et laboratorium, registrerer du det muligvis som data, men hvis du er zoolog i marken, som jeg, er dataene et fotografi. Som biolog leder du efter interessante historier og motiver, hvilket bringer dig til fantastiske steder, hvor du finder arter, der aldrig er blevet studeret før. Og så kan du videregive det, du lærer."

javier aznar sony alpha 7RIII makrofoto af to biller, der parrer sig oven på en blomst

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/50s @ f/14 ISO 64

Registrering af adfærd er helt centralt i dét, Javier forsøger at opnå med sine billeder. Ifølge ham lykkedes det for ham, når han kan kombinere det med ren æstetik: et fantastisk øjeblik kombineret med en enestående komposition og smukt lys.

"De bedste fotos, jeg har taget, har for mig været dem, der afspejler motivets adfærd eller bevægelse,men samtidigt viser det smukke i dem. Disse to ting skal være kombineret."

"Problemet er," fortsætter han, "at næsten alle kan tage et smukt billede i dag. Det, jeg prøver at gøre, er at fange noget vigtigt, der sker. Der hjælper det igen at være biolog, da erfaring hjælper mig med at forstå motivet og forudsige, hvad der vil ske. Det hjælper mig som fotograf med at fange et enestående øjeblik."

javier aznar sony alpha 7RIII nærbillede af et gult insekt på et gult blad

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/9,0 ISO 320

Dermed kommer vi let og elegant til hans seneste succes i konkurrencen som Wildlife Photographer of the Year 2018, hvor han vandt Portfolio Award. Af de mange billeder i hans portefølje er et af de mest betagende Mother Defender. Det er et portræt af en hunskjoldcikade, der er omkring 1 cm lang, og som vogter sine unger på undersiden af en træstamme, hvor hun bruger piggene på sin ryg til at afværge angreb. Javier føler, at det er hans mest berigende billedsamling, hvor den blanding af natur og skønhed, som han jagter, er indfanget. "Jeg er stolt af dem, fordi de er et udtryk for den helt rigtige blanding; et enkelt øjeblik i hele motivets liv fortalt på en enestående måde."

javier aznar sony alpha 7RIII silhuet af en fårekylling, der holder fast i en gren

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/4000s @ f/5.6, ISO 2000

Han var særligt glad for at vinde Portfolio-kategorien, da han føler, at den giver ham mulighed for at gøre noget mere. Han forklarer: "For mig er det en af de vigtigste kategorier i konkurrencen. Du kan skabe en historie eller arbejde med et bestemt emne i længere tid. Personer, som jeg respekterer, f.eks. dem, der har fotograferet for National Geographic, har også vundet Portfolio Award, så det er en stor ære for mig."

Jo længere objektivet er, desto mindre sandsynlighed er der for at forstyrre et sky motiv. Javier vælger sine objektiver derefter og bruger både FE 50mm f/2.8 Macro og FE 90mm f/2.8 Macro sammen med sit α7R III. "Dette er mine mest brugte objektiver, men det afhænger naturligvis helt af motivet – den ekstra rækkevidde på 90 mm kan være meget nyttig, men jeg bruger også FE 28mm f/2, når jeg vil afbilde et dyr i dets miljø. FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM er også godt, da fokus er lige under en meter, hvilket giver mig mulighed for at fotografere motiver som sommerfugle – selvom jeg nu også bruger det til at fotografere fugle, pattedyr og større skabninger."

javier aznar sony alpha 7RIII profil af en bredmundet frø

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro | 1/200s @ f/2.8 ISO 50

På samme måde er han glad for serieoptagelsestilstanden på 10fps og funktionen til lydløs fotografering i sit α7R III, som på en effektiv måde fjerner kameraets lukkerlyd. Han siger, at disse er perfekte til at fotografere sky fauna, da "kombinationen af en høj billedhastighed og ingen lyd betyder, at man kan fange lige præcis dét øjeblik, man gerne vil. Jeg synes også, at den elektroniske søger er meget nyttig, især i forbindelse med makro, hvor der er meget lav dybdeskarphed. Jeg kan nemlig bruge focus-peaking i søgeren og sikre, at motivet er helt perfekt skarpt. Jeg er heller ikke bange for at presse ISO'en. Jeg ved, at den nok skal give mig god kvalitet."

javier aznar sony alpha 7RIII en frø kigger op blandt en masse bobler

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/200s @ f/10 ISO 160

Har han nogensinde været i den forkerte ende af den adfærd, han studerer? Eller for tæt på et potentielt farligt motiv? "Det er rigtigt, at mange krybdyr og insekter er giftige," siger Javier, "men de er ikke farlige, hvis du respekterer dem. Det er kun, når folk forsøger et røre ved dyrene eller håndtere dem på den ene eller anden måde, at dyrene føler, at du er en trussel. Og så angriber de. De bider dig ikke for sjov. På den måde indser du, at det faktisk er personen, der er farlig. Jeg er kun bange for menneskerne i marken – ikke dyrene!"

Produkter i denne artikel

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fuldformatkamera med autofokus

SEL50M28

FE 50 mm F2,8 makro

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 makro G OSS

SEL100400GM


FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS

Javier Aznar
Alpha Universe

Javier Aznar

Spanien

Før vi kan bevare noget, skal vi først kende og elske det, vi måske kan miste. Fotografier er et nyttigt værktøj til at skabe følelser for og vise det, der omgiver os. Med mit kamera forsøger jeg at vise dyrene i deres reneste form – fra et biologisk og samtidigt kunstnerisk perspektiv.

Se profil


x