Mit navn er Olivier Schmitt, og jeg er professionel freelancefotograf og filmproducent med base i Frankrig. Efter jeg færdiggjorde min kandidatgrad i kunst og teknologi inden for billeder, arbejdede jeg som teknisk instruktør på spillefilm såsom Grusomme mig 2 og Minions. Jeg får stor glæde ud af at møde og arbejde sammen med andre entusiaster, og jeg deler ud af mine erfaringer, og hvad jeg har lært, på min YouTube-kanal, der er opkaldt efter mig.
Jeg har været så heldig at kunne teste det nye Alpha 7S III, og jeg fik den idé, at jeg kunne dele, hvordan en dag i livet som uafhængig filmproducent var, hvor jeg brugte min egen historie som udgangspunkt for manuskriptet. Jeg ville ikke bare illustrere kameraets egenskaber, men også tilføre en følelsesmæssig dimension og finde en måde for beskuerne at identificere sig med hovedrollerne på i den endelige redigering. Hvad angår lokation, så valgte jeg byen Annecy i De Franske Alper, hvor jeg kunne optage forskellige stemninger med enestående landskaber.
Jeg var naturligvis spændt på at afprøve hastighederne i Alpha 7S III, især egenskaberne til at optage i fuldformat ved 4K 120p. I de sidste par år har jeg brugt et Alpha 7 III, og det har aldrig svigtet mig, men jeg synes, at Alpha 7S III er nemmere at bruge og mere effektivt i marken takket være den nye funktionalitet, der er blevet inkorporeret. Den redesignede menu er særligt nem at navigere i, og autofokus i realtid viste sig at være fantastisk effektiv, hvilket betød, at jeg ikke behøvede at bruge et system til at følge fokus. Berøringsskærmen, som kan slås ud, gjorde det også meget nemmere at optage steder, hvor pladsen var trang. Og på trods af, at jeg optog hele dagen i solskin, oplevede jeg ikke problemer pga. overophedning, og jeg brugte kun ét batteri pr. dag, hvilket er endnu mere imponerende.
Jeg var også så heldig at teste det nye 12-24mm f/2.8 G Master-objektiv, og der må jeg bare sige, at det er et vilddyr! Jeg var fristet til at optage hele filmen med dette objektiv, men til sidst valgte jeg også at bruge mine 24mm f/1.4 GM, 16-35mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM og 70-200mm f/2.8 GM. Det gav mig også mulighed for at afprøve 70-200mm på et Ronin S-stativ. Det var tungt, men resultaterne var fantastiske!
Jeg vil gerne dele nogle tips, i forhold til hvordan jeg arbejdede med kameraet: Som altid brugte jeg lidt tid på at angive forudindstillingerne for video på modusvælgeren. Det sparer tid og sikrer ensartethed mellem forskellige optagesituationer. Jeg konfigurerer f.eks. de tre forudindstillinger for video på det øverste hjul. Modus 1 til 4K 25p All-Intra, modus 2 til 4K 100p (da jeg filmer i PAL) med det nye XAVC HS codec og endelig modus 3 til min særlige profil til at optage, når det er mørkt. Jeg konfigurerede også genvejsknapperne, hvilket gør det nemmere og hurtigere at håndtere kameraet.
Da det kom til selve optagelserne, filmede jeg ofte mod lyset, fordi jeg gerne ville teste sensorens dynamiske frekvensområde (bedømt ved mere end 15 stop) i 4:2:2 10-bit modus. Jeg fandt ud af, at jeg ikke behøvede at bekymre mig om højlys eller forskellene i eksponering mellem at være indendørs og udendørs, da dette kamera håndterer disse ekstreme lysforandringer utroligt godt.
Dette projekt var fantastisk sjovt at lave og en enestående mulighed for at afprøve dette utrolige nye kamera. Uanset hvilket niveau du er på, og hvilken ekspertise du har, kan du opnå endnu mere med dine projekter, når du omgiver dig med andre kreative sjæle, og du kan åbne op for nye muligheder. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke hele mandskabet og alle skuespillerne, for uden dem ville dette projekt aldrig være blevet til noget. En anden vigtig pointe er planlægningen af optagelserne. Denne kortfilm krævede mere end en måneds forberedelser og organisering. Man skal altid håndtere denne slags projekter ved at tilbringe mere tid med at planlægge end rent faktisk optage i marken. Stol på dig selv og dine evner til at skabe smukt indhold!