A Forskellige landskaber

Páll Stefánsson

“Landskabsfotografering handler om lys, og du får det mest dramatiske og mærkelige lys, når vejret er stormfuldt” siger den islandske fotograf Páll Stefánsson. I årenes løb har Páll favnet Islands evigt foranderlige vejr, måske endnu mere end de tusinder af fotografer, som hvert år rejser til hans fædreland.

“Ved du hvad, det er interessant, at når vejret er dårligt, kan du gå til de mest fotograferede steder på Island og ikke se en eneste anden fotograf, men når middagssolen står på sit højeste, vil du se hundreder af fotografer, som alle sammen gør klar til at tage det samme billede i det samme lys. Jeg har lyst til at sige til dem ‘kom endelig tilbage i morgen - vejrudsigten er dårlig’, men de ville tro jeg ikke var rigtig klog”.

pall stefansson sony RX1RII islandsk vulkanlandskab
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2.8 Macro G| 1/640s @ f/6.3, ISO 100

Vejret og lyset kan skifte meget hurtigt på Island, men i stedet for at se det som en forhindring er det noget, Páll synes er spændende. Det skiftende vejr og lys giver ham visninger af landskaberne foran ham, som hele tiden ændrer sig, og som han derpå kan få inspiration fra: “Jeg planlægger aldrig det billede, jeg skal til at tage, for landskabsbillederne kommer blot til mig. Landskabsfotografering skal være fri, eftersom lyset er den vigtigste faktor. Jeg bevæger mig konstant, jeg går, vandrer og kører, og jeg er altid på vagt - Jeg er nødt til at stoppe, hvis der er en interessant scene.”

pall stefansson sony alpha 7RII heste, der græsser i islandsk landskab
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2.8 Macro G| 1/640s @ f/6.3, ISO 100

Páll synes også, at dagenes længde på Island har en kæmpemæssig indflydelse på hans billeder: “Når du er ude at tage billeder om sommeren, kan dagene være virkelig lange, for der er altid noget at se og et interessant lys. Men i december er der kun 3 timers dagslys. Det er en virkelig udfordring, hvis jeg skal køre 500 km og kun har meget begrænset tid til at tage mine billeder”. 

pall stefansson sony alpha 99II islandsk vulkanlandskab fra luften

© Páll Stefánsson | Sony α99 II + 135 mm f/1.8| 1/2000s @ f/4.0, ISO 100

Selv om Páll bruger et Sony α7R III til sine landskabsfotos, så stammer meget af den måde, hvorpå han bruger det, fra 30 års optagelse på film, hovedsageligt med kameraer af mediumformat. 

“Jeg kigger næsten aldrig tilbage på kameraet, jeg tager billeder på næsten samme måde, som når jeg bruger film - jeg grupperer aldrig for at tage HDR-billeder. Jeg tager heller ikke masser af billeder - det første billede i min seneste bog var det eneste, jeg tog. Jeg vidste, at jeg havde det billede, jeg var på udkig efter, så hvorfor skulle jeg sammensætte det på en anden måde?”

Alle billederne i Pálls nyeste bog med islandske landskaber blev taget over en toårig periode, en tilgang, som han bruger for at holde sit arbejde aktuelt: “Jeg kan ikke lide at se tilbage, for jeg synes det er vigtigt for fotografer at lave og se nye, anderledes ting. Jeg kan lide at se fremad, og jeg synes hele tiden, jeg bliver bedre som fotograf”.

pall stefansson sony RX1RII afspejling af skibe i islandsk havn
© Páll Stefánsson | Sony RX1R II| 1/160s @ f/6.3, ISO 200

“Jeg har aldrig brugt et zoomobjektiv i mit liv. Jeg optager 95 % af mine billeder med blot tre fokuslængder: 35 mm, 50 mm og 85 mm. Når man skærer sit udstyr ned til blot nogle få objektiver, synes jeg det skærper øjet, og du ved bare hvilket af objektiverne du skal bruge, og hvordan du skal nærme dig scenen”.

Han forklarer, at alle de tre objektiver, han bruger, får mest muligt ud af hans kameras fuldbilledføler, og hvordan han dermed kan bruge minimalt udstyr og alligevel være i stand til at opnå en række forskellige billeder: “Objektiverne har den samme kvalitet og bokeh, som jeg var vant til fra mit kamera i mediumformat og dets objektiver - og de er virkelig gode, fordi du kan bruge dem både til landskaber og portrætter. Jeg kan tage portrætter med f/1.4 og få vidunderlige baggrundsbrudte og knivskarpe øjne, eller jeg kan tage landskaber med f/8 og have alting i fokus fra forgrund til baggrund. Det er det samme objektiv, men billederne ser meget forskellige ud og føles anderledes - det er ligesom at have to objektiver på én gang”.

pall stefansson sony alpha 7RII islandske bjerge dækket af sne

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 85 mm f/1.4 GM| 1/1250s @ f/5.6, ISO 100

Et andet værktøj i Pálls kamerataske er det kompakte Sony RX1R II kamera, som han føler tilføjer en ny dynamik til hans fotografering. “Jeg elsker de firkantede billeder fra de dage, hvor jeg tog billeder med kameraer af mediumformat, så da jeg så, at kameraet havde en firkantet billedtilstand, sagde jeg ‘wow’. Jeg elsker at sammensætte billeder i det firkantede format - det er en udfordring, men når det lykkes, er det bare fedt.” 

pall stefansson sony alpha 7RII islandsk landskab, floddelta

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f2.8 Macro G| 1/1250s @ f/8.0, ISO 200

Tips for unikke landskaber

Prøv at begrænse dig til kun et eller to faste objektiver. Det vil hjælpe med at skærpe dit øje for et billede og gøre dig til en bedre fotograf.

Tag dig ikke af dårlige vejrforhold. Vi ser sjældent billeder taget under sådanne forhold, så dine billeder vil være unikke, og lige efter en storm kan du få forbløffende lys og himmel.

Tag firkantede billeder. Prøv at eksperimentere med firkantede billeder; du kan lave en lille firkantet ramme til din kameraskærm og forsøge at beskære billedfirkanterne, når du har taget dem.

 Produkter i denne artikel 

ILCE-7RM2

α7R II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

ILCA-99M2

α99 II med bagbelyst fuldformatbilledsensor

DSC-RX1RM2

RX1R II professionelt kompaktkamera med 35 mm sensor

TEST
SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 makro G OSS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1.8 ZA

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Páll Stefansson

Island

"Fotografering er for mig lidt ligesom vinden – det afhænger af, hvilken vej den blæser. Frem for alt foretrækker jeg udfordringer – også de små."


x