Bryllupsfotografens rolle
Jeg mener, at en bryllupsfotografs rolle er at give minder til den næste generation. Vi lærer børnene noget og giver familien et fantastisk minde om denne vigtige dag i deres liv. Så når jeg fotograferer et bryllup, skal jeg selvfølgelig have "præmiebilledet" i tankerne, men jeg skal også være fotojournalist og fortælle hele historien.
Men det er mere end bare dokumentarfotografering. Det er faktisk en kombination af mange forskellige stilarter og færdigheder. Det er lokations- og begivenhedsfotografering, stilleben, portrætter, landskaber – man skal være forberedt på at gøre lidt af hvert inden for et meget kort tidsrum. Derfor har jeg brug for et kamera, der kan hjælpe mig med at fotografere alle disse forskellige situationer, og det er grunden til, at jeg bruger Sony α7 III.
Sony α7 III og Dynamisk frekvensområde
For mig er mit Sony α7 III lige som en pen – det er et værktøj. Jeg kan skrive lige det, jeg har lyst til, med en pen, og med α7 III kan jeg fotografere det, jeg ønsker. Det er let, har en fantastisk billedstabilisering og to stik til hukommelseskort, og billedkvaliteten er fremragende med et fantastisk dynamisk frekvensområde.
Det dynamiske frekvensområde er meget vigtigt for mig, da jeg ikke altid fotograferer i optimal belysning. Nogle gange er der svagt lys, og andre gange skal jeg fotografere i kraftigt belysning, og i begge tilfælde skal jeg bevare alle detaljerne i brudens hvide kjole, uden at den bliver overeksponeret. Med det dynamiske frekvensområde i Sony α7 III er ingen af disse situationer et problem. Et trick, jeg bruger, er ganske enkelt at undereksponere billedet en anelse for at sikre, at jeg bevarer de oplyste detaljer i kjolen. I efterbehandlingen kan jeg så øge belysningen af skyggeområderne for at sikre, at detaljerne gendannes her.
Kameraindstillinger og objektiver
På selve bryllupsdagen har jeg to α7 III-kameraer, et på hver side af mig. En virkelig nyttig funktion på α7 III er, at jeg kan gemme mine indstillinger og nemt overføre dem til et andet kamera på et SD-kort. Det betyder, at begge mine kameraer altid har den samme opsætning – alle indstillingerne, alle de brugerdefinerede knapper, alt er det samme, uanset hvilket kamera jeg bruger.
På venstre skulder har jeg et α7 III med enten FE 28mm f/2-objektivet eller FE 35mm f/1.8-objektivet. Tro det eller ej, jeg har alle Sony G Master-objektiverne, men FE 28mm f/2 og FE 35mm f/1.8 er lettere og er begge meget skarpe. I sæsonen for sommerbryllupper skal jeg ofte fotografere et bryllup næsten hver dag, så for mig er disse objektiver den perfekte kombination af kvalitet, størrelse og vægt. De gør det muligt at fotografere en hel dag uden at kunne mærke det fysisk. De kan også fokusere ret tæt på, så jeg kan bruge dem til at tage nærbilleder af små detaljer.
På højre skulder har jeg mit andet Sony α7 III med objektivet Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA. Her kunne jeg også vælge et 50mm f/1.4, men billedkvaliteten fra 55mm f/1.8-objektivet er fantastisk, og det er mindre og lettere. Selvfølgelig er billedkvaliteten fra objektivserierne G and G Master imponerende, men disse objektiver i mellemklassen giver også en ekstraordinær kvalitet.
Fokus på ansigter
Det er nemt at fokusere objektiverne med α7 III. Jeg bruger altid tilstanden til kontinuerlig fokus sammen med sporingstilstanden, hvis jeg forsøger at indfange en bevægelse som f.eks. en gående brud eller brudgom. Til portrætter bruger jeg Eye AF til at fokusere præcist på portrætpersonens øjne. Det betyder, at jeg aldrig går glip af et billede, og at alle mine portrætter er perfekt fokuserede på personens øjne.
Jeg har et andet trick, og det er at bruge ansigtsgenkendelse og -registrering. Ved dagens begyndelse tager jeg et simpelt portræt af bruden og brudgommen med funktionen til ansigtsregistrering. Denne funktion er virkelig fantastisk, for når kameraet registrerer flere ansigter i en scene, fokuserer det automatisk på brudens eller brudgommens ansigt, hvis de er med på billedet. Jeg kan endda indstille prioriteringen, så kameraet f.eks. prioriterer brudens ansigt frem for brudgommens.
Disse fokusfunktioner betyder, at jeg kan koncentrere mig om den vigtigste del, nemlig at indfange følelser. Jeg skal være parat til at fotografere brudgommens ansigtsudtryk, når han vender sig om for at se bruden gå op ad kirkegulvet for første gang. Det er ikke så vigtigt, hvordan han reagerer – uanset om han smiler eller græder, ved jeg bare, at jeg er nødt til at indfange øjeblikket med autenticitet, så han kan gense dette minde resten af sit liv.
For mig er fotografering at løse problemer, tale om livet, kommunikere med alle i stilhed.