Vores mål er at levere tilgængelighedsprodukter, så alle kan kommunikere frit, uanset deres udfordringer. Vi fokuserer på tre tilgængelighedsområder: Hjælp til syn – gør det nemmere at se eller konvertere indhold til lyd; Hjælpe til hørelse – gør det nemmere at høre eller konvertere indhold til tekst; Hjælp til mobilitet – gør det nemmere at betjene din Xperia.
For at sikre, at vores produkter og tjenester kan bruges af så mange som muligt, beder vi personer med udfordringer om at hjælpe os med at skabe dem. Under planlægningen og udviklingen interviewer vi personer med handicap og giver dem brugsopgaver, og deres input og feedback afspejles i de færdige produkter.
I 2021 begyndte vi at implementere forbedringer i nogle programmer fra software- og UI-medlemmer i dialog med brugere hos Sony/Taiyo. Angående kvalitetsforbedringer for TalkBack (stemmevejledning for betjening) og GUI-synlighed opdagede vi store behov via denne samtale. Disse tiltag forbedrer ikke bare brugervenligheden for personer med handikap, men også mange andre.
Vi forbedrer løbende produktet i disse processer.
[1] Samarbejde med tilknyttede organisationer (Sony/Taiyo og andre)
[2] Gennemgang
[3] Implementeringer i produkter
I 1978 blev Sony/Taiyo grundlagt af Masaru Ibuka, en af stifterne af Sony, der var med til at etablere den socialt ansvarlige virksomhed Sony/Taiyo, der støtter det sociale engagement for personer med handikap.
Sony/Taiyo er et særligt underselskab af Sony Group Corporation, hvor medarbejdere med forskellige handikap spiller en aktiv rolle i afdelingerne ved at udnytte deres individualitet og evner.
Global Accessibility Awareness Day (GAAD), der finder sted den tredje torsdag i maj hvert år, er en dag, hvor du kan diskutere, tænke over og lære om tilgængelighed og inklusion for dem, der har brug for det
Aktivér TalkBack, så din Xperia kan give dig talt feedback, læse tekst på skærmen højt og guide dine tryk, hvis du har svært ved at se skærmen.
Live transskription gør det nemmere for dig at deltage i samtaler. Funktionen viser tale som tekst på skærmen, advarer dig, når dit navn nævnes og lader dig skrive svar på skærmen, mens du ser transskriptionen.
Hvis du har svært ved at se tekst eller billedet på skærmen, kan du gøre det mindre eller større på webstedet efter behov. Med skærmstørrelse og tekst kan du justere farverne på din enhed og bruge fed tekst for at forbedre læsbarheden.
Hvis du er farveblind eller har problemer med at læse tekst på skærmen, kan du anvende tilstanden Farvekorrektion, der justerer, hvordan farver vises på din enhed, for at gøre det nemmere at se og læse.
Slå lydbeskeder til for at få telefonen til at give dig besked om vigtige lyde i hjemmet, f.eks. en brandalarm, ringeklokke eller et grædende barn.
Du kan bruge Google Assistant til nemmere at holde kontakten med de nærmeste, håndtere daglige opgaver og få adgang til telefonens funktioner. Efter opsætningen kan du kontakte familie og venner, håndtere ærinder, researche ting, betjene din smartphone og meget mere ved at sige "OK Google".
Tilgængelighedsmenuen er en stor, ikonbaseret skærmmenu, der gør det nemmere at låse din enhed, tilpasse lydstyrke og lysstyrke, tage skærmbilleder og meget mere.
Nutidens større smartphones kan være svære at betjene med én hånd. Enhåndstilstand løser problemet ved at flytte skærmen nedad, så du nemt kan nå den øverste del, der er svær at nå med tommelfingeren.
Aktivér funktionen i Indstillinger > Avancerede funktioner > Enhåndstilstand.
Brugere af Android™ 12 kan aktivere Enhåndstilstand på to måder: for navigation med tre knapper [A], tryk to gange på knappen Hjem; for bevægelsesnavigation [B], stryg bjælken Hjem nedad.
Hvis du bruger Android 11 eller tidligere, skal du trykke to gange på knappen Hjem.
Tryk øverst på skærmen for at anvende almindelig tilstand igen.
Når du modtager et opkald, kan du acceptere, afvise eller slå lyden fra uden at røre eller se på skærmen. Du kan besvare opkald ved at tage enden op til øret, afvise opkald ved at ryste enheden eller slå ringelyden fra ved at placere enheden med skærmen nedad. Slå Smart opkaldshåndtering til nu under Bevægelser, og gør det nemmere at håndtere din enhed end nogensinde før.
Slå funktionen til i Indstillinger > System > Bevægelser > Smart opkaldshåndtering.
GARI-databasen (Global Accessibility Reporting Initiative) er en referenceguide til mobiltelefon- og tabletbrugere, der har udfordringer med hørelse, syn, fingerfærdigheder eller andre særlige behov. Den giver en hurtig og nem sammenligning af tilgængelighedsfunktioner på telefoner, herunder alle Xperia-enheder.
Android er udviklet til at imødekomme større tilgængelighed, og de nye synsfunktioner hjælper med både at se og rulle gennem favoritindhold.
Smartphones har tilgængelighedsteknologi til dem, der har nedsat syn, hørelse og mobilitet.
UDFORSK XPERIA-SMARTPHONES
Tilgængelighedsfunktioner kan variere, afhængigt af produktet.
Nogle funktioner kræver appinstallation fra Google Play™, afhængigt af produktet.