Xperia er tilgængelig for alle

Hjælp til sanserne

Vores mål er at levere tilgængelighedsprodukter, så alle kan kommunikere frit, uanset deres udfordringer. Vi fokuserer på tre tilgængelighedsområder: Hjælp til syn – gør det nemmere at se eller konvertere indhold til lyd; Hjælpe til hørelse – gør det nemmere at høre eller konvertere indhold til tekst; Hjælp til mobilitet – gør det nemmere at betjene din Xperia.

Tilgængelighed for alle, uanset dine udfordringer

For at sikre, at vores produkter og tjenester kan bruges af så mange som muligt, beder vi personer med udfordringer om at hjælpe os med at skabe dem. Under planlægningen og udviklingen interviewer vi personer med handicap og giver dem brugsopgaver, og deres input og feedback afspejles i de færdige produkter.

Billede af en kvinde med en maske, der kigger på en Xperia fra kort afstand.
Billeder af to personer i kørestol, der får en demonstration på en Xperia.
Vores arbejde for at forbedre tilgængelighed

I 2021 begyndte vi at implementere forbedringer i nogle programmer fra software- og UI-medlemmer i dialog med brugere hos Sony/Taiyo. Angående kvalitetsforbedringer for TalkBack (stemmevejledning for betjening) og GUI-synlighed opdagede vi store behov via denne samtale. Disse tiltag forbedrer ikke bare brugervenligheden for personer med handikap, men også mange andre. 

Kundens stemme, cyklus/inklusive lancering af design

Vi forbedrer løbende produktet i disse processer.

[1] Samarbejde med tilknyttede organisationer (Sony/Taiyo og andre)
[2] Gennemgang
[3] Implementeringer i produkter

Tre ikoner. Ikon 1 viser to personer ved at bord, ikon 2 viser et flueben og et kryds i talebobler, og ikon 3 er en Xperia-telefon.
Billede af en bygning tilhørende Sony.
Om Sony/Taiyo

I 1978 blev Sony/Taiyo grundlagt af Masaru Ibuka, en af stifterne af Sony, der var med til at etablere den socialt ansvarlige virksomhed Sony/Taiyo, der støtter det sociale engagement for personer med handikap.

Sony/Taiyo er et særligt underselskab af Sony Group Corporation, hvor medarbejdere med forskellige handikap spiller en aktiv rolle i afdelingerne ved at udnytte deres individualitet og evner. 

Global Accessibility Awareness Day

Global Accessibility Awareness Day (GAAD), der finder sted den tredje torsdag i maj hvert år, er en dag, hvor du kan diskutere, tænke over og lære om tilgængelighed og inklusion for dem, der har brug for det

Billede af en mand, der holder noget op mod øret, en dame, der strækker ud, og en anden dame i en kørestol, der maler.
Tilgængelighedsfunktioner for Xperia 
Hør, hvad der er på skærmen

Aktivér TalkBack, så din Xperia kan give dig talt feedback, læse tekst på skærmen højt og guide dine tryk, hvis du har svært ved at se skærmen.

Fra tale til tekst

Live transskription gør det nemmere for dig at deltage i samtaler. Funktionen viser tale som tekst på skærmen, advarer dig, når dit navn nævnes og lader dig skrive svar på skærmen, mens du ser transskriptionen. 

Få en visning, der passer til dig

Hvis du har svært ved at se tekst eller billedet på skærmen, kan du gøre det mindre eller større på webstedet efter behov. Med skærmstørrelse og tekst kan du justere farverne på din enhed og bruge fed tekst for at forbedre læsbarheden. 

Skift farverne

Hvis du er farveblind eller har problemer med at læse tekst på skærmen, kan du anvende tilstanden Farvekorrektion, der justerer, hvordan farver vises på din enhed, for at gøre det nemmere at se og læse. 

Vær opmærksom på vigtige lyde

Slå lydbeskeder til for at få telefonen til at give dig besked om vigtige lyde i hjemmet, f.eks. en brandalarm, ringeklokke eller et grædende barn.

Mød din nye Google Assistant 

Du kan bruge Google Assistant til nemmere at holde kontakten med de nærmeste, håndtere daglige opgaver og få adgang til telefonens funktioner. Efter opsætningen kan du kontakte familie og venner, håndtere ærinder, researche ting, betjene din smartphone og meget mere ved at sige "OK Google".

Nem betjening

Tilgængelighedsmenuen er en stor, ikonbaseret skærmmenu, der gør det nemmere at låse din enhed, tilpasse lydstyrke og lysstyrke, tage skærmbilleder og meget mere.

Tilstand for betjening med én hånd

Nutidens større smartphones kan være svære at betjene med én hånd. Enhåndstilstand løser problemet ved at flytte skærmen nedad, så du nemt kan nå den øverste del, der er svær at nå med tommelfingeren.

Aktivér funktionen i Indstillinger > Avancerede funktioner > Enhåndstilstand.

Sådan bruger du Enhåndstilstand

Brugere af Android™ 12 kan aktivere Enhåndstilstand på to måder: for navigation med tre knapper [A], tryk to gange på knappen Hjem; for bevægelsesnavigation [B], stryg bjælken Hjem nedad.

Hvis du bruger Android 11 eller tidligere, skal du trykke to gange på knappen Hjem.

Tryk øverst på skærmen for at anvende almindelig tilstand igen.

Håndter opkald med enkle bevægelser 

Når du modtager et opkald, kan du acceptere, afvise eller slå lyden fra uden at røre eller se på skærmen. Du kan besvare opkald ved at tage enden op til øret, afvise opkald ved at ryste enheden eller slå ringelyden fra ved at placere enheden med skærmen nedad. Slå Smart opkaldshåndtering til nu under Bevægelser, og gør det nemmere at håndtere din enhed end nogensinde før. 

Slå funktionen til i Indstillinger > System > Bevægelser > Smart opkaldshåndtering.  


Logo for GARI, Global Accessibility Reporting Initiative
Find os på GARI

GARI-databasen (Global Accessibility Reporting Initiative) er en referenceguide til mobiltelefon- og tabletbrugere, der har udfordringer med hørelse, syn, fingerfærdigheder eller andre særlige behov. Den giver en hurtig og nem sammenligning af tilgængelighedsfunktioner på telefoner, herunder alle Xperia-enheder.

Android og tilgængelighed

Android er udviklet til at imødekomme større tilgængelighed, og de nye synsfunktioner hjælper med både at se og rulle gennem favoritindhold.

Enkelt billede af en tændstikfigur, der holder armene ud.
Hjælpeteknologi på Xperia

Smartphones har tilgængelighedsteknologi til dem, der har nedsat syn, hørelse og mobilitet.

Tilgængelighedsfunktioner kan variere, afhængigt af produktet.
Nogle funktioner kræver appinstallation fra Google Play™, afhængigt af produktet.