Omtanke for miljøet

En plan, der er lydhør over for miljøet

Vores hovedtelefoner er konstrueret til design og lyd i høj kvalitet, og også med miljøet i tankerne. I overensstemmelse med vores Green Management 2025-miljømål fortsætter Sony med at efterstræbe miljøbevidst udvikling af både produkter og emballage.

Udvikling af genbrugsplast

Udfordringer med genbrugsmaterialer

Plastmaterialer til genbrug er typisk malet eller farvet, og det gør materialerne uegnede til brug i dekorative dele.
For at løse dette problem indkøber vi upigmenteret industriaffald fra bildele, som vi kan sortere præcist efter farve og bruge i mange forskellige dele.

[1]  Indsamling af industriaffald fra bildele   [2]  Sortering af delene (f.eks. emblemer, dørhåndtag)   [3]  Neddeling   [4]  Pelletering   [5]  Farvning

Egenskaber for genbrugsplast

At starte med upigmenteret granulat minimerer de tilsætningsstoffer, der kræves i farvningsprocessen. Det muliggør brugen af mere end 85 % genbrugsmateriale i vores plast og op til hele 98 % for sorte materialer.

Fotos af upigmenteret og pigmenteret granulat
Upigment. granulat (venstre) pigment. granulat (højre)

Større tilgængeligt udvalg af produktfarvevariationer

Cirkeldiagram, der viser andele af genbrugt ABS og anvendte additiver
Opnåelse af højt genbrugsindhold

[1] Genbrugs-ABS, mere end 85% [2] additiver

Fotos, der viser kabinetter til hovedtelefoner og emballage
Vi udvider genbrug i hele vores sortiment

Vi har anvendt denne genbrugsplast i kabinetdele på nye modeller (WH-1000XM5, LinkBuds og LinkBuds S). Og vi er kun lige begyndt. Der er meget mere brug af genbrugsplast planlagt i vores hovedtelefoner fremover.

Bæredygtig emballage

Vores kampagne for bæredygtig emballage omfatter mange nye og aktuelle initiativer.

Initiativer til nye modeller
På vej mod vores mål

Green Management 2025 sigter mod total eliminering af plast fra emballagen til nydesignede små produkter inden 2025. Med hvert nye hovedtelefondesign fra Sony udvider vi vores brug af bæredygtige emballagematerialer og stræber efter at opnå dette, før det år, vi har sat som mål.

Infografik om tidlig realisering af fjernelse af plast
Billeder af papiraffald, affald fra sukkerrør og bambusmateriale i petriskål og emballage lavet med Sony Original Blend Material
Bæredygtige papirmaterialer

Vi øger fortsat anvendelsen af Sonys patenterede bæredygtige papir, Original Blended Material, til emballagen til vores flagskibshovedtelefon, 1000X-serien (WF-1000XM4 og WH-1000XM5). Original Blended Material er et bæredygtigt papirmateriale fremstillet af bambus, sukkerrørsfibre og genbrugspapir.

Vi introducerer emballagen til WF-1000XM4 og WH-1000XM5

Billede af emballage lavet med Sony Original Blended Material

WF-1000XM4-pakken bruger Original Blended Material til alle dele af emballagen, undtagen etiketten

Foto med emballage og præget Original Blended Material-logo

Der bruges Original Blended Material til produktæsken til WH-1000XM5

Eksisterende produkter er ingen undtagelse

Som en del af vores omfattende fornyelsesindsatser ændrer vi den ydre del af emballagen på eksisterende modeller fra plast til papir.
Emballagen til hver model reducerer plastikforbruget med mere end 90 %.

Illustration, der forklarer sammenligning af plastforbrug
Sammenlignet mængde plastforbrug

[1] Før fornyelse  [2] Efter fornyelse

Billede af to produktemballager før fornyelse og efter fornyelse
Samlet overblik over MDR-EX15AP-emballagen

[1] Før fornyelse  [2] Efter fornyelse

Mindre plast for nemmere genbrug

Det enkelte emballagedesign blev tidligere lavet med PP-laminering (plast), der forhindrede genanvendelse. Det er blevet erstattet med en slidbestandig lak, der gør det muligt at genanvende emballagen.

[1] Proces med PP-laminering af papiroverflade
[2] Anvendelse af UV-lak med printteknologi

Illustration
Interview
Portrætbillede af interviewpersonen
Makoto Kawabata

Sony Corporation,
Home Entertainment & Sound Products Business Group,
Mobile Product Business Division, Mobile Product Mechanical Design Department

I sin Road to Zero-miljøplan sigter Sony Group mod at minimere ressourcetilførslen og har allerede i nogen tid arbejdet på introduktionen af genbrugsmaterialer i lyd til hjemmet og andre produkter. Men hvad angår ABS, den plast, der hovedsageligt anvendes i hovedtelefoner, har manglen på et genbrugsmateriale på markedet med høj kvalitet og et højt genbrugsforhold bremset introduktionen af genbrugsmaterialer. Derfor besluttede vi at udvikle en genbrugs-ABS, der er nem at anvende og med et højt genbrugsindhold.

I samarbejde med partnervirksomheder har vi nyudviklet en genbrugs-ABS, der tillader forskellige typer farvning, uden tilsætning af ny plast, ved præcis sortering af upigmenteret ABS-affaldsmateriale efter farve. Med LinkBuds forsøgte vi at skabe et finere udtryk, der kan sammenlignes med ny ABS, hvilket var svært at opnå med konventionelt genbrugs-ABS.

Vi er begyndt at introducere denne genbrugte ABS i mange hovedtelefonmodeller. Vi vil fortsat kaste os ud i yderligere udfordringer i tråd med Road to Zero-planen.

Mio Nakanishi

Sony Corporation,
Home Entertainment & Sound Products Business Group, 
Mobile Product Business Division, Mobile Product Planning Department

Portrætbillede af interviewpersonen

Sony foretager ændringer i sine høretelefoner, både nye modeller og produkter, der allerede er på markedet, med det formål at fjerne al plast fra deres emballage. At reducere mængden af plast brugt i emballagen til nul over hele linjen er ikke en let opgave, da det er dyrt, og emballagen spiller en forskellig rolle afhængig af produktegenskaber, salgsforhold og kunder. Vi tror dog på, at det er lykkedes os at skabe emballage, der kan leve op til miljøhensyn uden at gå på kompromis med funktionalitet eller udseende, netop fordi Sony har haft miljøhensyn i tankerne fra de første trin i produktudviklingen.

Den nye WH-1000XM5-model introducerer Sonys patenterede papir Original Blended Material til produktæsken og er den første model, der bærer Original Blended Material-logoet. Designet er ændret betydeligt i forhold til den tidligere WH-1000XM4-model. Den nye emballage er designet til at formidle øget omtanke for miljøet.

 For at denne bæredygtighedscyklus kan føres ud i livet, skal kunderne selvfølgelig også genbruge de produkter, vi skaber. Vi vil altid i vores produktproduktion tænke på, hvilken slags produkter, der tager hensyn til planeten.