G Master

Interview med ingeniører

Sonys ingeniører diskuterer begrebet G Master-objektiv, der er født ud af teknologisk innovation og kompromisløst optisk design.

Visionen bag G Master

Et nyt mærke med en klar vision om fremtidens kameraer: G Master forfølger det ultimative udtryk for høj opløsning og bokeh 

Product Planning

Akira Shiraishi

Akira Shiraishi

Shiraishi:

I 2013, hvor vi lancerede α7-serien, valgte vi et sortiment, hvor vi prioriterede F4-zoomobjektiver og relativt små prime-objektiver, baseret på konceptet lille størrelse og høj ydeevne. På denne baggrund vi har hørt fra mange kunder, der ønskede F2,8 zoomobjektiver og F1,4 prime-objektiver.

I mellemtiden havde kamerahuse allerede udviklet sig fra α7R, med en opløsning på omkring 36,4 millioner pixel, til α7R II, som havde omkring 42,4 millioner pixel og var udstyret med 5-akset billedstabilisering.

Billedsensorteknologien bliver mere og mere avanceret, og vi tror på, at høje opløsninger er en universel værdi, som vil blive stadig vigtigere. Objektivers bokeh er en anden universel værdi, og begge vil fortsat være efterspurgt. I denne ånd, med udviklingen af vores F2,8 zoom- og F1,4 prime-objektiver med stor blænde, har vi lanceret et nyt mærke, der fokuserer på effektivt at kombinere høj opløsning og bokeh.

Sony kender fremtiden for billedsensorer, så dette objektiv vil forblive relevant i den stadige udvikling af kameraer 

De tre produkter, vi har udviklet under det nye G Master-mærke, er: FE 24-70 mm F2,8 GM standard zoomobjektiv, som er stilet mod ydeevnen for opløsning i prime-objektivklasse ved enhver brændvidde, FE 85 mm F1,4 GM portrætobjektiv, som prioriterer bokeh-gengivelse fra det skarpeste fokus til baggrunden, og FE 70-200 mm F2,8 GM OSS telezoomobjektiv, der er dedikeret til at optage stor opløsning i telefoto og bokeh i portrætspektret.

Disse objektiver anvender en række innovative teknologier, herunder vores nyudviklede XA (ekstrem asfæriske) objektivelementer. Sony er en førende producent af billedsensorer og har en klar vision for, hvordan fremtidens billedsensorer vil udvikle sig. Jeg mener, at forpligtelsen ved G Master-serien er at forudse denne udvikling og levere objektiver, der vil forblive relevante langt ind i fremtiden.

G Master-objektiver

Suveræne asfæriske objektiver

Masanori Kishi
G Master ville ikke have været muligt uden dette afgørende element

Viceadministrerende direktør – Afdelingen for mekanisk objektivdesign

Masanori Kishi

Kishi:

Ved udviklingen af ​​G Master anvendte vi et XA (ekstrem asfærisk) objektivelement med en overfladepræcision på 0,01 mikron. Til at begynde med er asfæriske objektiver meget vanskelige at fremstille, og det var en udfordring for os at se, hvor langt vi kunne hæve overfladepræcisionen.

Da vi i sin tid udviklede denne teknologi, samarbejdede vi med ingeniørerne på et produktionssted, der tilhører Sony Global Manufacturing & Operations Corporation i Aichi Prefecture, Japan, hvor de har teknologi til produktion af asfæriske objektiver, og ved at gennemgå hver enkelt fremstillingsproces fra bunden indførte vi en ny proces.

Jeg er overbevist om, at de XA-objektiver, som vi blev i stand til at producere, er af den højeste kvalitet i verden. Jeg mener, ​​at grunden til, at vi var i stand til at perfektionere dem i en så høj grad, var, at vi kunne bruge Sonys unikke egenudviklede teknologi og udvikle det i tæt samarbejde med produktionsanlægget.

Traditionel objektivoverfladepræcision
TRADITIONEL OBJEKTIVOVERFLADEPRÆCISION
XA objektivoverfladepræcision
XA OBJEKTIVOVERFLADEPRÆCISION (0,01 MIKRON)
Ekstreme asfæriske objektiver

XA (ekstremt asfæriske) objektiver maksimerer ydelsen af de andre objektivelementer for at opnå høj opløsning og naturlig bokeh

Inden for objektivdesign giver vi normalt ikke alle objektivelementer samme effektivitet og følsomhed, men justerer designet optimalt ved at tildele roller til hvert objektivelement. Tilsvarende kan vi for G Master, fordi vi har et XA-objektivelement med høj overfladepræcision, tilbyde bl.a. følsomhed og kompensation for aberrationer. Som et resultat heraf kan vi få hele objektivet til at levere højere opløsning end nogensinde før.

Jeg mener, at grunden til at G Master er i stand til at opnå både opløsninger fra centrum til hjørnerne af billedet og meget naturlig bokeh er netop, fordi vi var i stand til at skabe XA-objektivelementer med ekstremt høj 0,01-mikron overfladepræcision. Det er ikke en overdrivelse at sige, at G Master ikke ville have været muligt uden udviklingen af vores XA-objektivelementer.

Høj opløsning og bokeh: Endelig sammen

Oprettelse af en mere effektiv kombination af modstridende elementer med en frekvens på 50 linjepar pr. mm som en MHF Baseline

Masanori Kishi

Kishi:

Da høj opløsning og smuk bokeh i sagens natur er i konflikt, er det meget vanskeligt at forene dem i deres optimale form. Med hensyn til opløsning anvendte vi en MTF1 med en rumlig frekvens på 50 linjepar pr. mm som design-baseline, den mest udfordrende standard nogensinde.

Højere rumlig frekvens betyder, at objektivet bedre kan reproducere små ændringer i kontrasten. For at nå dette mål har vi helt fjernet flere optiske aberrationer, såsom kromatisk aberration og usymmetrisk aberration i designfasen. Specifikt for at eliminere aberrationer ved hjørnerne af billedet har vi gentaget adskillige simuleringer, fjernet aberrationer lidt efter lidt, indtil vi havde det endelige optiske design.

Selvfølgelig vil det at opnå højere rumlig frekvens ikke garantere et godt objektiv, da der kan være mange lavfrekvente komponenter afhængigt af motivet, der skal optages. I sidste ende bør målet være et foto, der ser godt ud, når du ser det, så det afgørende er at opnå et design, der er velafbalanceret fra de lave frekvenser til de høje frekvenser.

Når vi i objektivets designfase øger opløsningen, må vi hele tiden kontrollere bokeh. Vi anvendte bokeh-simulation for at sikre, at bokeh ikke påvirkes negativt, når MTF-ydelsen blev forbedret.

Når det er sagt, så er objektiv-bokeh er et meget komplekst emne, og der er forskellige typer. For eksempel for og bag, og kort og lang afstand. Idet typen af bokeh også varierer afhængigt af brændvidden, er det ikke noget, der kan bedømmes blot ved simulering.

Bokeh-simuleringerne skal derfor være dygtigt integreret ved hjælp af Sonys erfaring og knowhow. På den måde søger vi hele tiden bokeh-effekter, som vores kunder vil synes er smukke.

Bokeh simuleringsbilleder

Bokeh simuleringsbilleder

11-bladet cirkulær blændeåbning

Shiraishi:

Inden for optisk design er der flere elementer, der har en indvirkning på bokeh, men det er svært at eliminere dem helt i den optiske designfase. Der må nødvendigvis være individuelle forskelle i det endelige produkt, så objektiverne i G Master-serien kontrolleres ét efter ét under fremstillingsprocessen og justeres for at sikre, at de leverer ideel bokeh før afsendelse.

For at udføre disse justeringer skal man udføre visse ting, såsom at bygge nyt justeringsudstyr og inkludere en reguleringsmekanisme i selve objektivet. Mekanismerne til at gennemføre denne behandlingsproces er påkrævet i forvejen. Men ved at justere bokeh på denne måde kan vi levere de bedste objektiver til vores kunder, og jeg mener, ​​at denne holdning og ånd er en vigtig del af G Master-mentaliteten.

FE 85 mm F1,4 GM og FE 70-200 mm F2,8 GM OSS bruger en 11-bladet cirkulær blænde for første gang i et α-objektiv. Udviklingen af ​​de nuværende 11-bladede blænder er inspireret af behovet for at holde bokeh-formerne cirkulære i videst muligt omfang ved store blændeindstillinger. En yderligere fordel ved at øge antallet af blade er, at det giver et mere kompakt design til blændeenheder med meget store blændediametre.

Objektiverne justeres ét efter ét under fremstillingsprocessen for at sikre, at de leverer ideel bokeh

Bokeh med 11-bladet blænde

Bokeh med 11-bladet blænde

Bokeh med 7-bladet blænde

Bokeh med 7-bladet blænde

Innovativ drevmekanisme

Opløsning og bokeh optimeres af det optiske design og testes derefter af Sonys aktuatorteknologi 

SSM-ringdrev og lineær motor

Kishi:

Selv hvis man skaber en balance mellem høj opløsning og bokeh og opnår de højeste niveauer af ydeevne, vil man ikke få en chance for at opleve denne ydeevne uden tilsvarende fokuseringspræcision. Derfor var den højeste nøjagtighed påkrævet. For at få mest muligt ud af objektivets ydeevne, idet de optiske designere så vidt muligt forbedrede det, tilførte vi G Master utrolige fokuseringskapaciteter ved at kombinere Sonys innovative aktuatorer, der er udviklet ved hjælp af vores egen teknologi, med mekanismer, der er optimeret til de optiske egenskaber for hvert objektiv.

FE 70-200 mm F2,8 GM OSS håndterer fokusobjektivets vægt ved at opdele fokusgruppen, som normalt er ét stykke, i to separate fokusgrupper. Dette fordeler vægten. Og ved at kombinere fokusgrupperne med uafhængige aktuatorer og kontrollere dem uafhængigt opnår objektivet en mere jævn fokusering, ikke kun ved stillbilleder, men også video. Opdelingen af fokusgruppen i to skaber også en flydende struktur, der gør det muligt effektivt at korrigere forskellige aberrationer ved alle afstande til motivet, og takket være den flydende struktur, som muliggør fuldt uafhængig betjening, kan du justere placeringen af ​​hvert objektivelement ét efter ét til den ideelle position på en måde, der er umuligt i en typisk flydende struktur, så du får mest muligt ud af objektivernes iboende ydeevne.

1. SSM-ringdrev 2. Lineær motor

Innovativ aktuatorteknologi muliggør en helt anden fotostil

Desuden er FE 85 mm F1,4 GM og FE 70-200 mm F2,8 GM OSS udstyret med den nye generation af SSM-ringdrevsmotorsystemer, der optimerer de SSM-ringdrev, der anvendes i A-mount-objektiver til kontrast AF i kameraer uden spejl med udskifteligt objektiv. Kameraer uden spejl med udskifteligt objektiv, der også bruger kontrast AF, kræver et lille frem- og tilbagegående drev under fokusering, hvilket betyder, at jævn rotation er nødvendig.

SSM-ringdrevet får en mere jævn rotation ved, for første gang, at kombinere det med kuglelejer. FE 85 mm F1,4 GM er også udstyret med to positionssensorer, der direkte registrerer og styrer fokusobjektivet. Det fremragende SSM-ringdrev, 2-positioners detekteringsensorer og en avanceret drevalgoritme gør det muligt at styre objektivets position på 1-mikronniveau og at opnå ekstremt præcis AF.

SSM-ringdrevsmotorsystem
Masanori Kishi

Kishi:

Jeg håber virkelig, at folk vil afprøve "Eye AF (autofokus)"-funktionen, som bringer motivets øjne i fokus, i en kombination af FE 85 mm F1,4 GM og α7-serien, for når de gør det, tror jeg, de vil opdage objektivets høje fokuseringsnøjagtighed. På grund af en lille dybdeskarphed har traditionelle 85 mm F1,4 objektiver nogle gange har haft problemer med at bringe øjnene helt i fokus med AF.

Mange professionelle bruger manuel fokus til præcis fokusering af 85 mm F1,4 objektiver, så jeg synes, det er fantastisk, at vi var i stand til at gøre det lettere at nå dette niveau af nøjagtighed med AF. På trods af at 85 mm F1,4 er et objektiv med en meget lille dybdeskarphed, har vi opnået tilstrækkelig nøjagtighed til at føre fokusobjektiver til det punkt, hvor fotograferne kan fokusere på ikke blot pupillen, men øjenlågene, øjenvippernes ender, pupillens overflade, eller refleksionen i forhold til deres hensigt.

Den innovative aktuatorteknologi, der er indbygget i disse objektiver, gør det muligt for os at opnå denne grad af nøjagtighed. Jeg tror, ​​det vil føre til en helt anden fotostil, idet fotografer førhen måtte koncentrere sig om præcis fokusering, hvor de nu har frihed til at ændre synsvinklen og lade motivet bevæge sig rundt, alt imens de holder pupillerne i fokus.

Akira Shiraishi

En meddelelse fra Akira Shiraishi

Jeg har en særlig forkærlighed for FE 85 mm F1,4 GM. For ti år siden blev jeg interviewet om 85 mm F1,4 A-mount-objektivet: Blandt α-objektiver er 85 mm F1,4 ikonisk. Jeg mener, det er et fremragende objektiv til at repræsentere α-mærket.

Med fremstillingen af dette nye 85 mm F1,4 ønskede jeg at gøre det til det ultimative objektiv, som overgik alle tidligere objektiver. Jeg tror, det er præcis, hvad vi har opnået, og jeg håber, at vores følelser for FE 85 mm F1,4 GM vil blive delt af andre. Og ved alvorligt at lytte til feedback fra vores kunder i F4-serien var vi i stand til at forbedre effektiviteten af vores to andre objektiver i G Master-serien, FE 24-70 mm F2,8 GM og FE 70-200 mm F2,8 GM OSS. Jeg håber, at de kunder, der i øjeblikket bruger F4-serien, vil prøve disse nye F2,8-modeller.

En meddelelse fra Masanori Kishi

Op til den samtidige udgivelse af disse tre ekstraordinære objektiver under det nye G Master-mærke hævede alle udviklere løbende standarden ved at fylde så meget, som vi kunne, i hvert objektiv, herunder en meget fin betjening, uden nogen kompromiser. Siden lanceringen af α7-serien har vi modtaget mange værdifulde udtalelser og oplysninger fra en række professionelle brugere.

Vi markedsførte disse produkter ved at bearbejde hver detalje til sin logiske konklusion, enten i forbindelse med betjening, ydeevne eller andre funktioner, på en måde, der tog højde for input fra disse brugere. Jeg tror, vi har fremstillet objektiver, som jeg virkelig trygt kan anbefale, så det vil gøre mig glad, når jeg ser folk bruge disse objektiver og more sig med at tage billeder med dem. Jeg håber, at folk vil nyde den enestående fusion af høj opløsning og smuk bokeh, som denne nye G Master-serie leverer.

Masanori Kishi
Morgendagens objektiver, fra Sony

Høj opløsning og spektakulær bokeh mødes i disse objektiver, der vil fortsætte med at levere den ultimative ydeevne med de mest avancerede kamerahuse i mange år fremover.